آموزش‌ مهارت‌های زندگی

احساس تنهایی را چگونه از بین ببریم

احساس تنهایی را چگونه از بین ببریم ؟

همه ما هر از گاهی احساس تنهایی می کنیم. احساس تنهایی یک حس شخصی است، بنابراین تجربه همه از تنهایی متفاوت خواهد بود. در این مقاله به بررسی علت ایجاد احساس تنهایی و راه های رهایی از آن میپردازیم. برای همه ما ممکن است سوالِ “” احساس تنهایی را چگونه از بین ببریم ؟ “” پیش آمده باشد. اگر به دنبال پاسخ هستید، توصیه میکنیم مقاله را تا انتها مطالعه نمایید. ریشه احساس تنهایی میتواند چند دلیل داشته باشد که در ادامه مقاله به آنها می پردازیم.

احساس تنهایی را چگونه از بین ببریم

حس تنهایی چیست؟

زمانی که نیازهای اجتماعی افراد از نظر کمی و کیفی در روابط اجتماعی برآورده نشود؛ یک احساس ناخوشایند منفی ‌گرایانه در فرد ایجاد می‌شود که اصطلاحا به این حس منفی تنهایی گفته می‌شود. انسان به عنوان یک موجود اجتماعی، برای زنده ماندن و شکوفایی علاوه بر رفاه نیاز به محیطی امن در جامعه دارد. احساس تنهایی در انسان باعث افزایش آسیب ‌پذیری می‌شود، که به تبع آن آسیب‌ وارد شده می‌تواند بر بدن و ذهن اثرات مخرب و گاها جبران‌ نشدنی داشته باشد.

شما میتوانید با مطالعه مقاله “” چگونه با احساسات منفی مقابله کنیم “” خود را از حس منفی تنهایی برهانید، کافیست برروی لینک کلیک کنید.

چرا احساس تنهایی میکنیم ، چه عاملی موجب این می شود؟

عوامل مختلفی باعث می شود که افراد احساس تنهایی کنیم از جمله :

وراثت : به گفته جان کاچیوپو، تنهایی حدود 50٪ وراثت پذیر است اما این بدان معنا نیست که تنهایی توسط ژن ها تعیین می شود. آنچه به نظر می رسد وراثتی است ، شدت دردی است که هنگام احساس انزوای اجتماعی در فرد احساس می شود. ” بسته به ژنهایشان، بعضی از افراد وقتی از دیگران در تماس نیستند بیشتر احساس درد می کنند یا خود را تنها می دانند.

محیط : تنهایی اغلب توسط محیط فرد ایجاد می شود. اگر کسی در یک منطقه جدا زندگی کند یا اخیرا به مکان جدیدی منتقل شده باشد، بیشتر در معرض تنهایی است. علاوه بر این ، مهاجرت به یک کشور جدید یا تحصیل در خارج از کشور ، جایی که موانع زبانی یا فرهنگی می تواند تعاملات اجتماعی را پیچیده کند ، همچنین می تواند احساس تنهایی بیشتری در افراد ایجاد کند.

شرایط : شرایط دردناک زندگی ، مانند طلاق یا از دست دادن، می تواند احساس تنهایی را افزایش دهد.

افکار و نگرش ها : نحوه تفکر و احساس ما در مورد خود و جهان پیرامون نیز می تواند باعث تنهایی شود.

علت احساس تنهایی می‌تواند ریشه در مشکلات روانی و روحی داشته باشد. برای مثال، افسردگی می‌تواند تا حدی باعث تشدید احساس تنهایی در یک فرد شود. به همین خاطر است که باید به این حس رسیدگی کنید و اگر‌ آزارتان می‌دهد، اقداماتی جدی درباره آن در نظر بگیرید. منظور از اقداماتی جدی، انجام کارهایی مانند مراجعه به پزشک است. مشکلات روحی مانند افسردگی می‌توانند عواقب و نتایج ناخوشایند زیادی داشته باشند که یکی از آنها احساس تنهایی کردن و درک نشدن از سوی دیگران است. پیگیری هر مشکلی نیازمند داشتن شناخت نسبت به آن است. اگر علت احساس تنهایی شما ریشه در مشکلات روانی باشد باید حتما آن را به شکل جدی درمان کرد.

احساس تنهایی مداوم چه عوارضی برای سلامتی می تواند داشته باشد :

در مطالعات مختلفی نشان داده شده که احساس تنهایی مداوم و بیش ‌ازحد با مشکلات سلامتی زیر در ارتباط است:

  • رفتارهای وسواسی
  • تنفس سخت
  • احساس انزوا
  • مه ‌آلودگی مغزی
  • استرس

شما میتوانید با استفاده از دوره روانشناسی مدیریت استرس ، استرس خود را کاهش دهید برای شروع کافیست برروی لینک کلیک کنید.

احساس تنهایی را چگونه از بین ببریم :

با خودتان مهربان باشید

دست از سخت ‌گیری و آزار خودتان بردارید. بعضی از ما آنقدر از خودمان طلبکاریم و به خودمان سخت می‌گیریم که انگار با موجود خبیثی طرف هستیم که جز با درد و عذاب، به راه نمی ‌آید! پس کمی به خودتان راحت بگیرید و دست از آزار خودتان بردارید.

میتوانید چیزی خلق نمایید

انسان همیشه بعد از خلق یا ایجاد چیزی، حس بهتری پیدا می کند، چه شعر یا نقاشی با آبرنگ باشد. عمل خلق و ایجاد می تواند به رهایی شما از تنهایی نیز کمک کند. تردر ولف در مصاحبه با ما، این نکته را به اشتراک گذاشت که:«چالش انگیزترین جنبه تنهایی می تواند حس پوچی و عدم برقراری ارتباط با افراد دیگر به مدت طولانی یا نیروهای بیرون ما باشد، اما برخی از این مشکلات می تواند با خلق چیزی از درون ما، حل شود و از بین رود.»

داستان بخوانید یا گوش دهید

یک راه کلی برای پرت کردن حواستان، خواندن داستان یا گوش دادن به داستان ها است. جود تردر-ولف، کارمند اجتماعی یک کلینیک و روان درمانگر گروهی، توصیه کرد که «به نوارهای قصه ای گوش دهید که همانند داستان های واقعی از زندگی افراد توسط افراد نقل می شوند.»

ارتباط برقرار کنید

در حالت مثبت، شما قادر به بر قراری ارتباط هستید و حتی ممکن است با افراد گوناگونی در سراسر جهان ارتباط بر قرار کنید. در حالت منفی قضیه، ممکن است فکر کنید که در خارج از منزل زمان زیادی را صرف ارتباطات شخصی با افراد به صورت حضوری کرده اید و این در حالی است که این ارتباطات حضوری مداوم می‌تواند به کاهش احساس تنهایی و انزوا کمک فراوانی کنند.

در فعالیت های ورزشی و باشگاه ها شرکت کنید

شرکت در فعالیت های ورزشی یا باشگاه چندین مزیت را می‌تواند به دنبال داشته باشد. شرکت در فعالیت های لذت بخش، ذهن ما را از احساس تنهایی دور می‌گرداند. این فعالیت ها می‌تواند بطور مستقیم روحیه ما را تغییر دهد همچنین فرصتی را فراهم می‌کند تا افرادی دارای علائق مشترک و مشابه را ببینیم و مهارت های ارتباطی با دیگران را در خود افزایش دهیم.

احساس تنهایی را چگونه از بین ببریم

کارهای داوطلبانه انجام دهید

انجام کارهای داوطلبانه به شما این امکان را می‌دهد که ضمن درک ارتباط معنی دار با دیگران، در راستای دست ‌یابی به یک هدف تلاش کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که مزایای انجام کارهای داوطلبانه به صورت منظم باعث کاهش حس تنهایی در شما می‌شود. شما قرار است کاری فراتر از خودتان انجام دهید، این کار برای شما احساس رضایت خوشایندی به دنبال خواهد داشت. خیریه‌ ها و موسسه ‌های خدماتی بر اساس مهارت و موقعیت‌ مکانی افراد به آن‌ها امکان جستجوی کار داوطلبانه مورد علاقه ‌شان را می‌دهد.

بدانید داشتن حس تنهایی لزوما به معنی وجود مشکل نیست

شما احساس تنهایی می کنید اما مجبور نیستید معنای دیگری به آن بدهید. احساس تنهایی، به معنای این نیست که شما مشکلی دارید. معمولا تنهایی احساسات منفی و غم انگیز بیشتری را با خود می آورد و در این مواقع، ممکن است حس کنید که این، حالت همیشگی شماست. در حالیکه اینطور نیست و غم و اندوهی که حس میکنید، معمولا بدلیل همان تنهایی است، نه به دلیل مشکلی خاص!

برنامه ای داشته باشید

اولین بخش برای برنامه ریزی، شناسایی “موقعیت های سخت” تنهایی است. شاید بعداز ظهر ها، اخر هفته ها و یا تعطیلات باشد. پس یک برنامه داشته باشید. در برنامه ریزی چه کاری باید انجام دهید؟ مثلا برای آخر هفته شاید برنامه بریزید با دوستان یا خانواده به موزه، کنسرت، پیاده روی، مسجد یا کلیسا و یا به ملاقات دوستانتان بروید. برنامه داشته باشید. فکر کنید یک صب تا شب توریست هستید. اگر شب ها احساس تنهایی می کنید با اسکایپ یا دیگر شبکه های اجتماعی با دوستانتان ارتباط برقرار کنید. یا می توانید فیلم ببینید، آهنگ گوش دهید، کلاس یوگا یا باشگاه بروید و یک سرگرمی پیدا کنید.

فعالیت های فیزیکی خود را بیشتر کنید

افرادی که احساس تنهایی می‌کنند بیشتر اوقات در حالت نشسته و دراز کشیده هستند و به نوعی حتی علائم افسردگی را نیز دارند، برای برون رفت از این حالت، باید وضعیت خود را تغییر دهید. کمتر بنشینید و بیشتر فعالیت‌ های فیزیکی را انجام دهید.

در نهایت بدانید حس تنهایی زودگذر است

ممکن است اکنون حس تنهایی کنید. بدانید که حس تنهایی، کاملا عادی است و بعد از مدتی می گذرد. برخی از کارهای پیشنهاد شده را انجام دهید مثلا به باشگاه یا کلاسی بروید، کاری خلاقانه انجام دهید، بدنتان را حرکت دهید یا به دوستتان زنگ بزنید و در نهایت لبخند بزنید و بدانید که حس تنهایی تان با انجام این راهکار ها به زودی از بین خواهد رفت و خیلی زود، حس بهتری پیدا خواهید کرد.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *