آموزش‌ مهارت‌های زندگی

افزایش اعتماد به نفس در کودکان

راه ‌های افزایش اعتماد به نفس در کودکان

کودکان از زمان تولد به سرعت شروع به یادگیری می‌کنند. داشتن اعتماد به نفس هم یکی از ویژگی های شخصیتی است که در این دوران کسب می‌کنند. آن ها همین طور که بزرگ‌تر می‌شوند اعتماد به نفس به عامل حیاتی برایشان تبدیل می‌شود. کودکان برای پیشرفت باید به خود و توانایی های خود باور داشته باشند و در عین حال آگاه باشند که عدم موفقیت در موضوعی قابل گذشت است. آن‌ها با تجربه مهارت‌ها و آمادگی برای شکست‌هاست که می‌توانند اعتماد به نفسی سالم داشته باشند. در این مقاله به بررسی راه‌ های افزایش اعتماد به نفس در کودکان می‌پردازیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

درابتدا بررسی می‌کنی که چرا برخی از کودکان اعتماد به نفس پایینی برخوردارند سپس به ۱۲ روش برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان اشاره می‌کنیم.

افزایش اعتماد به نفس در کودکان

علت اعتماد به نفس پایین برخی از کودکان چیست؟

اعتماد به نفس بالا می‌تواند انرژی و جرات لازم برای پیشرفت را فراهم کند. کودکانی که اعتماد به نفس پایینی دارند ممکن است در موقعیت‌های مختلف دچار سردرگمی و پیچیدگی شوند. به محض این که با علت‌های اعتماد به نفس پایین فرزندتان آشنا شوید می‌توانید اقدامات لازم برای افزایش اعتماد به نفس در کودکتان را انجام دهید.

تشویق ناکافی والدین

برای اینکه کودک بتواند توانایی‌ها و استعداد‌هایش را درونی کند نیاز به تشویق محبت آمیز والدین و بزرگتر‌ها دارد. اگر این اتفاق در دوران کودکی نیفتد ممکن است فرزندتان در آینده نزدیک، احساس نداشتن اعتماد به نفس داشته باشد.

انتقاد مداوم

خود مثبت پنداری ارتباط نزدیکی با اعتماد به نفس دارد. اگر والدین فرزندشان را با انتقاد‌های بی رویه بزرگ کنند، ممکن است این پیغام منفی به کودک منتقل شود که نمی‌تواند و توانایی، قدرت یا هوشمندی کافی برای مقابله با چالش‌ها و رسیدن به اهدافش را ندارد.

اضطراب یا محافظت بیش از حد والدین

برخی از والدین با مراقب بیش از حد از کودکان اعتماد به نفس فرزندشان را خفه می‌کنند. چرا که کودکی که همواره توسط والدینش مراقبت می‌شود ممکن است تصور کند باورها و افکارش نقص‌هایی دارند و همواره برای تصمیمات جدید نیازمند کمک است. یعنی کودک اعتماد به باور‌ها و افکار خودش را از دست می‌دهد و به دیگران وابسته می‌شود.

در این مقاله بخوانید که چطور وابستگی ما را محدود می‌کند؟

اضطراب شدید والدین، به عنوان افرادی که وظیفه حفظ آرامش و امنیت خانواده را دارند، می‌تواند روی کودکان تاثیر گذاشته و آن‌ها را ترسو بار بیاورد.

مقایسه‌های منفی

مقایسه کودکان می‌تواند پیامد منفی داشته باشد و باعث از بین رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس شود. وقتی دو کودک را در کنار هم قرار داده و توانایی‌هایشان را مقایسه می‌کنید و نقاط ضعف یکی را برجسته نشان می‌دهید او ممکن است احساس بی ارزشی و ناتوانی کند. زیرا پیامی که او از این رفتار برداشت می‌کند این نیست که او هم توانا و هوشمند است.

برای آشنایی بیشتر با روش های تربیت سالم کودکان به دوره سبک های فرزندپروری مراجعه کنید.

انتظارات غیر واقعی

داشتن انتظارات غیر واقعی از فرزندتان و تحمیل آن‌ها اصلا توصیه نمی‌شود. کودک به محض شکست خوردن اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد چرا که می‌بیند پیشرفتی ندارد و نمی‌تواند خودش را به معیار های لازم برساند.

۱۲ روش برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان

پرورش کودکان نیاز به حمایت همه جانبه دارد. کودکان بسیار کنجکاو و شکننده اند در نتیجه در رفتار با آن‌ها باید حمایت‌گر بود و تحت هر شرایطی به آن‌ها عشق ورزید. والدین در واقع سنگ بنای شکل گیری شخصیت کودکان هستند هر رفتار یا نگرش منفی از جانب آن‌ها روی بزرگسالی کودکانشان تاثیر می‌گذارد. در این جا به ۱۲ روش برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان اشاره می‌کنیم:

۱. الگوی اعتماد به نفس کودکان باشید

افزایش اعتماد به نفس در کودکان

این نکته که کودکان، شما را چطور می‌بینند خیلی مهم است. حتی اگر اعتماد به نفس کافی ندارید، وقتی فرزندتان شما را در حالی می‌بیند که با اعتماد به نفس و آمادگی قبلی کارها را انجام می‌دهید، تاثیری مثبتی روی او می‌گذارد.

به این معنی نیست که تظاهر به کامل بودن کنید. اشکالی ندارد اگر دچار استرس و اضطراب هستید، ولی سعی کنید روی آن تمرکز نکنید. بلکه تمرکز خود را روی مسایل مثبت تر بگذارید.

به کودکان نشان دهید که همه اشتباه می‌کنند ولی مهم‌تر از آن این است که از اشتباهاتمان درس بگیریم

۲. بخاطر اشتباهات ناراحت نشوید

به کودکان یاد دهید تا ببینند همه اشتباه می‌کنند ولی مهم این است که از آنها درس بگیرند. افراد با اعتماد به نفس بالا اجازه نمی‌دهند ترس از شکست مانع آنها شود – نه به این دلیل که مطمئن هستند هرگز شکست نخواهند خورد، بلکه به این دلیل، که می‌دانند عقب افتادن و شکست بخشی از زندگی است.

به کودکان توجه کنید

هر چقدر از اهمیت توجه کافی به کودکان بگویم کم است. درست مانند زمان بازی کردن، توجه به کودک این احساس را در او به وجود می‌آورد که ارزشمند و مهم است. این امر عزت نفس او را افزایش می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با عزت نفس در کودکان به این مقاله مراجعه کنید.

اگر می‌خواهید با راه کار های عملی برای افزایش اعتماد به نفص فرزندانتان آشنا شوید به دوره والدین موثر فرزندان موفق مراجعه نمایید.

۳. آنها را تشویق کنید چیزهای جدید را امتحان کنند

کودکان به جای اینکه تمام انرژی خود را بر روی آنچه از قبل در آن برتر هستند متمرکز کنند، بد نیست تنوعی هم ایجاد کنند. دستیابی به مهارت‌های جدید باعث می‌شود کودکان احساس توانمند بودن کنند و اطمینان داشته باشند که می‌توانند با هر مشکلی که دارند روبرو شوند.

۴. به کودکان اجازه دهید که شکست بخورند

طبیعی است که بخواهید کودک خود را در برابر شکست محافظت کنید، اما آزمون و خطا یک نحوه یادگیری برای کودکان است. نرسیدن به یک هدف به کودکان کمک می‌کند دریابند که شکست پایان همه چیز نیست. همچنین می‌تواند کودکان را به تلاش بیشتر تشویق کند، که در بزرگسالی هم به کمک آن‌ها خواهد آمد.

۵. استقامت را ستایش کنید

یادگیری تسلیم نشدن در برخورد با اولین ناامیدی یا جا نزدن پس از شکست، یک مهارت مهم در زندگی است. داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس به معنای موفقیت مداوم در همه چیز نیست. بلکه به این معنی است که به اندازه کافی مقاوم باشید و تلاش خود را ادامه دهید و اگر بهترین نیستید ناراحت نشوید.

۶. به کودکان کمک کنید علاقه خود را پیدا کنند

کاوش در علایق شخصی، خود می تواند در ایجاد احساس هویت کمک کند که برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان ضروری است. مطمئناً، کودکان با مشاهده رشد و پیشرفت استعدادها و توانایی های خود احساس عزت نفس بیشتری پیدا می‌کنند.

۷. اهداف تعیین کنید

تعیین اهداف کوچک و بزرگ و دستیابی به آن‌ها باعث می‌شود کودکان احساس قدرت کنند. با تشویق فرزند خود برای تهیه لیستی از کارهایی که دوست دارد انجام دهد، به او کمک کنید تا آرزوها و رویاهایش را به عمل تبدیل کند.

سپس، اهداف بلند مدت را با معیارهای واقع بینانه تعیین کنید. شما باید علایق او را ارزیابی کنید و به او کمک کنید مهارت‌هایی را که برای رسیدن به اهدافش در طول زندگی لازم دارد، یاد بگیرد.

۸. تلاش‌هایشان را جشن بگیرید

افزایش اعتماد به نفس در کودکان

ستایش از کودکان بابت موفقیت هایشان کار درستی است، اما همچنین مهم است که به آن‌ها بگویید بدون توجه به نتیجه، به تلاش آن‌ها افتخار می‌کنید. یادگیری مهارت‌های جدید کار سختی است و رسیدن یه نتیجه بلافاصله اتفاق نمی‌افتد. به فرزندتان بگویید که شما برای کاری که انجام می‌دهد ارزش قائل هستید.

به آخرین باری فکر کنید که کسی به سخت کوشی شما افتخار کرد و گفت که به شما ایمان دارند. این نوع تشویق‌ها نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان می‌شود، بلکه بهترین نوع دادن اعتماد به نفس در کودکان است.

بین تشویق و ستایش تفاوت زیادی وجود دارد. یکی به شخص پاداش می‌دهد در حالی که دیگری به وظیفه. ستایش می‌تواند به کودک این احساس را دهد که فقط اگر کار خوبی انجام دهد ارزشش را دارد. از طرف دیگر تشویق، تلاش‌های فرد را تصدیق می‌کند.

به عنوان مثال، “این قلعه شنی شگفت انگیز است!” در مقابل “شما خیلی سخت روی این قلعه شن کار کردید! کارت عالی بود.”

تحسین زیاد می‌تواند باعث ایجاد فشار و نیاز مداوم به تأیید دیگران شود. در عوض بهتر است به کودک خود این پیام را بدهید که تلاش – و اتمام کارهایش – مساله‌ای است که واقعاً مهم است.

۹. از آن‌ها انتظار داشته باشید که در کار ها کمک کنند

کودکان ممکن است در ظاهر شکایت کنند، اما وقتی برای انجام تصمیمات متناسب با سن‌شان روی آن‌ها حساب کنید، – از انتخاب اسباب بازی گرفته تا شستن ظرف‌ها – احساس ارتباط و ارزشمندی بیشتری می‌کنند. این احساس که خانواده به آن‌ها نیاز دارند، تاثیر خیلی خوبی بر روی افزایش اعتماد به نفس در فرزندتان دارد.

کودکان به فرصت‌هایی نیاز دارند تا مهارت‌های خود را به نمایش بگذارند و احساس کنند که نقش آن‌ها در کارها ارزشمند است. در خانه از آنها بخواهید در کارهای خانه مانند موارد زیر کمک کنند:

  • چیدن میز
  • مرتب کردن اسباب بازی‌ها
  • گردگیری
  • جاروبرقی کردن
  • شستن ظروف
  • تا کردن لباس ها
  • شستن ماشین
  • باغبانی

علایق فرزند خود را در نظر بگیرید و به او مسئولیتی بسپارید که احساس مفید بودن و موفقیت کنند. اگر کودک شما به توانایی خود در مرتب کردن افتخار می‌کند، از او بخواهید اسباب بازی ها را در جاهای خودشان قرار دهد. وقتی کودکان پس انجام کاری بر می‌آید، احساس اطمینان می‌کند.
وقتی کارها دیگر جذابیت و سرگرم کننده بودن خود را از دست می‌دهند، باهم کاری را شروع کنید. به این صورت آن‌ها یاد می‌گیرند که گاهی اوقات، اولویت کار بیشتر از بازی است.

۱۰. نقص ها را بپذیرید

ما بزرگسالان می‌دانیم که کمال مطلق غیر واقعی است و مهم است که کودکان نیز این پیام را هرچه زودتر دریافت کنند. به فرزندانتان کمک کنید بدانند هر آنچه در مجله، رسانه‌های اجتماعی و تلوزیون می‌بینند یا می‌شنوند واقعیت ندارد. این که دیگران همیشه شاد، موفق و خوش‌لباس اند یک خیالپردازی مخرب است. در عوض به آن‌ها یاداوری کنید که کامل نبودن بخشی از انسان بودن است و ایرادی ندارد. دیدن کمال دروغین در رسانه‌های جمعی می‌تواند باعث اعتماد به نفس پایین کودکان شود.

۱۱. آن‌ها را برای موفقیت آماده کنید

مواجهه با چالش برای کودکان خوب است، اما باید فرصت هایی هم وچود داشته باشد که مطمئن باشند در آن به موفقیت می‌رسند. به کودک خود کمک کنید تا درگیر فعالیت‌هایی شود که باعث می‌شود احساس راحتی و اعتماد به نفس کافی داشته باشد تا بتواند با یک چالش بزرگتر مقابله کند.

با آماده کردن فرزندان برای موفقیت، تشویق سخاوتمندانه آن‌ها و گذراندن اوقات با کیفیت در کنار هم، می‌توانید به آن‌ها کمک کند تا در مورد خود و دنیای اطراف احساس خوبی داشته باشند.

۱۲. عشق خود را بروز دهید

به فرزند خود بگویید که او را تحت هر شرایطی دوست دارید. چه زمانی که برنده باشند، چه بازنده و چه زمانی که نمره خوبی می‌گیرند و زمانی که نمره خوبی نمی‌گیرند. اگر فرزندتان بداند که شما او را در شرابطی – و نه فقط وقتی کارهای خوبی انجام می‌دهد – فردی عالی می‌دانید، زمان‌هایی که احساس خوبی ندارد، به عزت‌مندی اش کمک می‌کند.

افزایش اعتماد به نفس در کودکان

با فرزندانتان بازی کنید

بازی کردن یکی از بهترین سرمایه‌گذاری هایی است که می‌توانید برای فرزند خود انجام دهید. ساعاتی که با کودکان خود بازی می‌کنید به آن‌ها نشان می‌دهد که ارزشمند هستند و ارزش وقت شما را دارند.

در هنگام بازی توجه خود را به کودک معطوف کنید. کودکان درک می‌کنند و می‌فهمند که ذهن شما جای دیگری است. خود را کاملا به بازی‌ای که با فرزندتان انجام می‌دهید اختصاص دهید. این تخیل مشترک شما را به هم نزدیکتر می‌کند و به کودک شما می‌فهماند که به حرف هایش گوش می‌دهید.

جمع بندی افزایش اعتماد به نفس کودکان

اعتماد به نفس از درک صلاحیت نشات می‌گیرد – یا به بیان ساده‌تر، کودکان نه به این دلیل که خانواده و دوستان از آن‌ها تعریف می‌کنند بلکه به دلیل موفقیت‌های خودشان، اعتماد به نفس پیدا می‌کنند.

کاملاً طبیعی است که به عنوان والدین بخواهید اعتماد به نفس را در فرزندانتان افزایش دهید. کودکان با اعتماد به نفس، به خودشان ایمان دارند و می‌توانند بدون ترس، که یک عوامل اساسی برای یک زندگی شاد و تحقق پذیر است، با چالش های جدید روبرو شوند.

 

 

دوره خانواده سالم

دوره سبک های فرزندپروری

دوره والدین و فرزندان بلوغ

دوره والدین موثر فرزندان موفق

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *