آموزش‌ مهارت‌های زندگی

افزایش عزت نفس

افزایش عزت نفس در کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان

برای افزایش عزت نفس هم در کودکان ، هم نوجوانان و همچنین بزرگسالان لازم نیست مغزتان را جراحی کنید اما برای بسیاری از افراد انجام جراحی مغز، ساده تر از افزایش عزت نفس است. عزت نفس به معنای احساس‌ ارزشمندی‌ فرد نسبت به خودش و اینکه چگونه خود را ارزیابی و تایید می‌کند، می‌باشد، در واقع تعریف عزت نفس به صورت داشتن نگرش صادقانه فرد نسبت‌ به خودش بیان می‌شود.

عزت نفس احساسی است که نسبت به خود دارید ، یا نظری که در مورد خود دارید. هر کس مواقعی دارد که کمی احساس کمبود می کند و یا باور کردن به خود سخت است. با این حال ، اگر این وضعیت طولانی مدت شود ، این می تواند منجر به مشکلاتی شود ، از جمله مسائل بهداشت روان مانند افسردگی یا اضطراب. برخی از علائم عزت نفس پایین نیز می تواند نشانه این مشکلات باشد.

برخی از افراد عزت نفس را صدای درونی خود (یا گفتگوی خود) می دانند. صدایی که به شما می گوید آیا به اندازه کافی برای انجام یا دستیابی به کاری مهارت دارید. عزت نفس سالم در واقع در مورد چگونگی ارزش گذاری برای خود و ادراک ما در مورد اینکه چه کسی هستیم و چه توانایی هایی داریم، می باشد.

افزایش عزت نفس

عزت نفس سالم :

زمانی که عزت نفس سالم داشته باشید، احساس خوبی در مورد خود خواهید داشت و خود را لایق احترام از سوی دیگران خواهید دید. داشتن عزت نفس سالم در زندگی، کلید اصلی موفقیت و تعادل است. البته یادتان باشد که داشتن حس برتری نسبت به دیگران به هیچ وجه نمی‌تواند نشانه ‌ای از عزت نفس سالم باشد، بلکه حتی این نوع احساسات عزت نفس پایین و احساس ناامنی فرد را منعکس می‌کند.

افرادی که عزت نفس سالم دارند احساس امنیت بیشتری دارند. احساس امنیت مهمترین مساله ‌ای است که فقدان آن شدیدا به عزت نفس افراد آسیب وارد می‌کند؛‌ بنابراین افرادی که عزت نفس سالم دارند ذاتا امنیت را درون خود احساس می‌کنند. ‌بنابراین کمتر می‌ترسند، کمتر می‌جنگند، ایمان بیشتری دارند و می‌دانند که جهان فقط جای گرگ‌ ها نیست!

به منظور افزایش عزت نفس، استفاده از دوره آنلاین روانشناسی عزت نفس را به شما پیشنهاد میدهیم، کافیست برروی لینک کلیک کنید.

راه افزایش عزت نفس :

خودتان را همانطور که هستید دوست داشته باشید

اگر مدام بخواهید رضایت این و آن را جلب کنید، ناگهان متوجه خواهید شد که عمرتان رو به پایان است و شما هرگز خودتان نبوده اید. این یک فاجعه است. اگر فکر می کنیم چیزی در ما نامطلوب است با پذیرش آن و بدون فرافکنی و انداختن تقصیر آن به گردن جامعه، پدر و مادر یا دیگران اولین گام را در جهت تغییر و تحول برای رشد شخصی برداشته ایم.

به ظاهر خود اهمیت دهید

وقتی شما در بهترین وضعیت ظاهری خود قرار دارید، احساس بهتری را تجربه می‌کنید. تصویر ذهنی شما از عزت نفس و اعتماد به نفس در ظاهرتان نشان داده می‌شود. حتی اگر چنین چیزی را احساس نکنید. اما وقتی به گونه ‌ای عمل می‌کنید که گویی عزت نفستان بالا است، درنهایت احساسات شما به آن واقعیت می‌بخشد.

 ورزش کنید

با ورزش کردن از نظر جسمی، ذهنی و عاطفی احساس بهتری پیدا می کنید. ورزش کردن همچنین می‌تواند نقش موثری در کنترل و مدیریت سلامتی شما داشته باشد. به همین دلیل است که افراد ورزشکار معمولا عزت نفس بالایی هم دارند.

در مقابل تعریف ها و تمجدید ها مقاومت نکنید

زمانی هم که تعریف می شود لطفا به سبک ایرانی اصلا منکر آن تعریف نشوید یا نگویید که “اصلا اینجور نیست که شما می گویید و این لباس نو نیست، لباس کهنه فلانی است، و این اصلا مارک معروفی نیست. من این را توی حراجی گرفتم، چیز مهمی نیست. تصادفا اینجوری راه میرم.” نه اینجوری نه، اتفاقا برعکس باید تشکر بکنیم از اینکه شما را اینجور می بینند. که از شما تعریف می کنند یا از مسایل مرتبط با شما تعریف می کنند.

سایر راه های بالا بردن عزت نفس :

  • تمرین مراقبه ذهن آگاهی را بطور منظم در برنامه زندگی خود قرار دهید (برای استفاده از دوره روانشناسی ذهن آگاهی میتوانید برروی لینک کلیک کنید)
  • در مورد خودتان مثبت فکر کنید
  • به ارزش ‌هایتان وفادار بمانید
  • فراموش نکنید شما کامل نیستید
  • دست از کمال‌ گرایی کشیده و اشتباهات خود را بپذیرید
  • پذیرش برابری یعنی در مواردی برابر و یکسان دانستن افراد جامعه باعث افزایش عزت نفس عمومی میشود
  • نه گفتن را بیاموزید
  • به موفقیت‌ هایتان افتخار کنید

افزایش عزت نفس در کودکان :

عزت نفس در افراد در اثر احساس عشق و محبت و امنیت و همین طور دستیابی به مهارت ها ایجاد می شود. علیرغم اینکه پدر و مادرها به کودکان خود عشق می ورزند و احساس امنیت را برایشان ایجاد می کنند، ولی در ایجاد مهارت موفق نیستند، آنها باید بدانند که کسب مهارت نیاز به زمان و تلاش دارد. باید بدانیم که عزت نفس و اعتماد به نفس در اثر انجام کارها، تلاش و شکست خوردن و سپس تلاش مجدد به دست می آید.

تعریف و تمجید مداوم از کودک ممنوع

روانشناسان و والدین موفق باور دارند که تعریف و تمجید مداوم، در حقیقت موجب فرسایش عزت نفس می گردد. در چنین وضعیتی کودک فکر می کند همیشه و از قبل در حالت عالی قرار دارد و یا این که سعی می کند همیشه عالی باشد ،چیزی که تقریبا غیرممکن است.

همچنین آنها معتقدند که تعریف و تمجید نادرست موجب سردرگمی کودکان می شود. «اگر فرزند من نتواند کلمه ای را درست تلفظ کند و من به او بگویم که این کار را به بهترین شکل انجام داده است، او یاد می گیرد که به غرایز خود اعتماد نکند.

بگذارید کود‌ک‌تان خودش تصمیم بگیرد

یکی از مسئولیت‌های والدین برای ایجاد عزت نفس در کودکان این است که آنها را برای حضور در جامعه آماده کنند و فرد شایسته‌ای تحویل جامعه بدهند. حتی اگر برا‌ی‌تان سخت است، عقب بایستید و اجازه بدهید کود‌ک‌تان خطر کند، انتخاب کند، مشکلاتش را خودش حل کند و به تلاشش احترام بگذارید.

وقتی کودکان تصمیماتی بگیرند که مناسب سن ‌شان است، احساس قدرت می‌کنند. کودکان از دو سالگی کم‌کم به عواقب تصمیمات‌شان فکر می‌کنند. زمانی که کودکان تفاوت سرما و گرما را متوجه شدند، بگذارید خودشان لباس‌شان را انتخاب کنند. آنها باید بتوانند از بدن خود مراقبت کنند و مسئولیت تصمیمات ‌شان را بپذیرند.

به احساسات و نظرات فرزندتان توجه کنید

هنگامی که به شادی یا ناراحتی کودکتان توجهی نمی‌کنید و عکس العملی نشان نمی‌دهید، در واقع احساسات او را جدی نمی‌گیرید و او را مورد بی‌توجهی قرار می‌دهید و بدین ترتیب عزت نفس کودکتان را از بین خواهید برد و اگر چنانچه فرزند شما در مورد مسأله‌ای نظری می‌دهد، به حرف ‌های او توجه کنید.

تشویق و تحسین کردن و پاداش دادن به کودک را فراموش نکنید

سعی کنید هنگامی که کودکتان، کار خوب و شایسته‌ ای انجام می‌دهد، او را مورد تشویق و تحسین قرار دهید و همچنین می‌توانید به او پاداش یا هدیه بدهید.

افزایش عزت نفس در نوجوانان :

نوجوانی، حساس ترین فصل زندگی آدمی است. حساسیت آن به قدری است که می گویند می تواند از مو باریک تر و از لبه تیغ برنده تر باشد! و اگر نوجوان بتواند از این مرحله به سلامت عبور کند بقیه مسیر زندگی را نیز سلامت طی خواهد کرد.

والدین بیش از هر فرد دیگری، در ایجاد عزت نفس در نوجوانان نقش دارند. والدین با حمایت خود می‌توانند تأثیر عمیق و مهمی در شکل‌گیری شخصیت نوجوان داشته باشند. همان‌طور که حتما خودتان هم می‌دانید، رفتار و گفتار شما تأثیر زیادی روی فرزند نوجوان‌تان دارد.

عزت نفس نوجوان

مهربان بودن را به نوجوانان خود بیاموزید

کارشناسان می گویند معمولا افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند یا به سمت تضعیف عزت نفس پیش می روند سعی بر پایین بردن افراد دیگر به منظور بالا تر نشان دادن خود را دارند. مراقب باشید و به نوجوانان آموزش دهید برای تقویت اراده و اعتماد به نفس خود لزومی ندارد افراد دیگر را تحت فشار قرار دهند. با بقیه افراد با ملاطفت و مهربانی رفتار کنند.

به نوجوان خود آموزش دهید که به خاطر کسی صرفا کاری انجام ندهد

مثلا اگر به مهمانی دعوت می شود اما بیمار است و به سختی می تواند سر حال باشد، اما بخاطر خوشحال کردن صاحب خانه به آن مهمانی برود نه خود لذتی از آن محفل خواهد برد نه اطرافیانش

با نوجوان خود محترمانه صحبت کنید

فراموش نکنید فرزند شما دیگر یک کودک نیست بلکه دارد به یک جوان بالغ تبدیل می‌شود، پس مانند هر بزرگسال دیگری شایسته‌ احترام است. همواره نوجوان‌تان را با احترام مورد خطاب قرار بدهید. هرگز نگذارید لحن و آهنگ صدایتان اهانت ‌آمیز یا تحقیر کننده باشد.
افزایش عزت نفس

افزایش عزت نفس در بزرگسالان :

خود باوری داشته باشید

ما باید نسبت به به توانایی ها و ارزش های وجودی خود تفکر عقلانی داشته باشیم.این به این معنا نیست که به خود مغرور شویم یا بخواهیم در مسائلی دخالت کنیم که هیچگونه دانش و مهارتی در آن نداریم.

خود باوری چیست ؟ ایمان به دانش و مهارت های بالقوه و تلاش برای بالفعل کردن آن ها.یعنی ما ممکن است در یک راه شکست بخوریم اما این شکست ما را بی ارزش نمی کند و شجاعت و تلاشگری ما را ثابت می کند.

مقایسه نکردن خود با دیگران

به هیچ وجه خود را با دیگران مقایسه نکنید.شما فقط یک ظاهر سطحی از زندگی دیگران را می بینید. هر انسان نقاط قوت و نقاط ضعفی دارد.ممکن است شما صرفا نقاط قوت انسانی که پر از نقاط ضعف است راببینید.

ایجاد تنوع در فضای زندگی

در چیزهای کوچیک دور و برمان تنوع ایجاد کنیم. از تنوع های کوچیک می توانیم به تنوع های بزرگ و مثبت برسیم. تنوع، ترس از تغییر و کسب تجربه را در ما می کشد. از تجربه های جدید نترسید و به آن ها افتخار کنید.

و در نهایت جسور باشید

جسور بودن به معنای احترام گذاشتن به نظرات و نیازهای دیگران و همچنین انتظار رفتار متقابل از سوی دیگران است. یک روش برای جسور بودن، تقلید از کسانی است که در این کار خوب هستند. جسور بودن به معنی تظاهر کردن به کسی که نیستید، نیست. بلکه به معنی توجه به راهنمایی ‌ها و نکات مثبت افرادی که برایتان مهم هستند و به کار بردن این ویژگی‌های مثبت در زندگی فردی خودتان می باشد.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *