آموزش‌ مهارت‌های زندگی

تفاوت خودباوری با عزت نفس و اعتماد به نفس در چیست؟

تفاوت کمی بین خودباوری با عزت نفس و اعتماد به نفس وجود دارد درحالی که درون مایه هر سه عبارت تقریبا یکی است. از معانی خودباوری می توان به مواردی چون 1- شناخت ویژگی های خودمان، پذیرش آنها 2- انسان ها تا چه اندازه خودشان را باور دارند و می توانند در مواجه با مشکلات به خودشان اتکا کنند 3- باور به ویژگی های روانی و جسمانی و استفاده از آن ها در جهت رشد و شکوفا کردن استعداد ها و توانایی ها 4- انسان باور داشته باشد که می تواند هرکاری بخواهد انجام دهد

اگر به لغت خودباوری توجه کنیم به این جمله می رسیم که “”خودت را باور کن”” در لغت خودباوری منظور از خود چیست؟ خود درواقع همان من است همان موجود ارزشمند و قابل احترام که توسط خدا خلق شده و قدرت هایی را عطا کرده و بهترین راه اثبات این قدرت، پیشرفت هایی است که انسان می تواند به آن دست پیدا کند. مجموعه دکتر فلاح درخصوص افزایش عزت نفس، مدیریت استرس و مدیریت اضطراب که به شما درخصوص داشتن شخصیتی بااعتماد به نفس و رسیدن به خودباوری کمک میکند، دوره هایی دارد که برای کسب اطلاع از آن کافیست کلیک کنید.

تفاوت خودباوری با عزت نفس

خودباوری چه چیزی می گوید؟

خودباوری می گوید من انسانی هستم که با سایر انسان ها تفاوت ها و شباهت هایی دارم. من مانند سایر انسان ها به واسطه انسان بودنم موجودی ارزشمند هستمو می توانم این ارزش ها را در طول زندگی افزایش یا کاهش دهم. اگر تصمیمی بگیرم و چیزی بخواهم چون از قدرت فکر کردن برخوردارم و می توانم آنچه را که می خواهم به دست آورم. من دوست داشتنی هستم و این دوست داشتنی بودن به معنی ارزشمند بودن من است.

تفاوت خودباوری با عزت نفس و اعتماد به نفس :

باید گفت که خودباوری، عزت نفس و اعتماد به نفس از نظر لغوی شاید متفاوت باشند اما از نظر مفهوم باید گفت که مجموع عزت نفس و اعتماد به نفس در کنار هم به خودباوری ختم می شود. عزت نفس برای توصیف احساس ارزشمندی فرد نسبت به خودش استفاده می شود و عزت نفس معیاری است برای اینکه بدانید چقدر از خودتان قدردانید و خودتان را دوست دارید.

اعتماد به نفس یعنی داشتن مهارت و باور کافی در انجام دادن کاری درواقع به لحاظ ذهنی مطمئن باشیم که می توانیم کاری را با کیفیت مطلوب انجام دهیم. همانطور که متوجه شدید شاید این سه عبارت از نظر لغوی متفاوت باشند اما همه آنها منشا خودباوری یعنی ارزشمند بودن خود و باور به خود را دارند.

چرا به خودباوری نیاز داریم ؟

ما برای رشد و تکامل به خودباوری نیاز داریم. خودباوری مثبت و متعادل به عنوان سیستم ایمنی روح عمل میکند و استقامت و توانایی لازم را برای مواجه با مشکلات افزایش می دهد. زمانی که خودباوری در حد پایینی قرار دارد، انعطاف پذیری ما در برابر مشکلات زندگی کاهش پیدا می کند. شخصی که خودباوری بالایی دارد برای اهداف خود با انگیزه قوی تلاش میکند و رسیدن به اهداف هم خودباوری را تقویت می کند. هرچه خودباوری ما بیشتر باشد صادق تر و در ارتباط هایمان سازگارتر و انطباق پذیر تر خواهیم بود.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *