آموزش‌ مهارت‌های زندگی

حل اختلافات با خانواده همسر

حل اختلافات با خانواده همسر چگونه امکان پذیر است؟ راهکار های حل این اختلافات

حل اختلافات با خانواده همسر چگونه امکان پذیر است؟ طبیعتا با ازدواج چالش های جدیدی در مسیر زندگی ما اتفاق می افتد. با شناخت قبل از ازدواج به شکل صحیح می توان از بروز بسیاری از این مشکلات جلوگیری کرد. اما یک سری چالش ها معمولا در زندگی اکثر افراد ثابت هستند. با داشتن مهارت می توان بسیاری از این چالش ها را مدیریت کرد و باعث حل اختلافات زناشویی نیز می شود . مدیریت کردن چالش های پیش رو به ما عزت نفس می دهد. برای شرکت در دوره های غیر حضوری مهارت های زندگی کلیک کنید.

زمانی که ما ازدواج می کنیم دایره افرادی که با آن ها در ارتباط هستیم گسترده می شود. بسیاری از افراد نزدیک ما ممکن رفتار هایی داشته باشند که برای ما جدید باشد و ندانیم عکس العمل صحیح چیست. علی الخصوص اگر این روابط نامحدود باشند. در ادامه در مورد حل اختلافات با خانواده همسر بیشتر صحبت می کنیم.

حل اختلافات با خانواده همسر

تفاوت های فرهنگی

زمانی که یک خانم و آقا با یکدیگر ازدواج می کنند هر دوی آن ها از دو خانواده متفاوت تشکیل یک خانواده واحد می دهند. ممکن است در یک خانواده استقلال فردی اهمیت زیادی داشته باشد. در این خانواده فرد ملزم است تصمیم های مهم زندگی اش را خودش بگیرد و تبعات آن را بپذیرد. به فرد آزادی های لازم داده می شود تا خودش صحیح و غلط را انتخاب کند. در این خانواده هرکس تماما مسئولیت کارهای خود را می پذیرد.

در خانواده دیگری ممکن است اصل بر مشورت و حمایت از یکدیگر باشد. در چنین خانواده ای افراد برای کوچک ترین مسائل افراد دیگر خانواده را در نظر می گیرند و با آن ها مشورت می کنند. در این خانواده فردگرایی معنی چندانی ندارد. اعضای خانواده تا حد توان از یکدیگر حمایت می کنند.

زمانی که این خانم و آقا با یکدیگر ازدواج می کنند. در واقع سه خانواده در این میان شریک هستند. خانواده خانم ، خانواده آقا و خانواده تازه ای که دختر و پسر آن را تشکیل داده اند. یکی از طرفین ازدواج پیرو استقلال و فرد گرایی در خانواده است و دیگری پیرو مشورت و حمایت اعضا از یکدیگر. این قضیه ممکن است در خانواده سوم مشکلاتی به وجود بیاورد. حل اختلافات با خانواده همسر ملزم به رعایت یک سری اصول و مدیریت و مهارت است.

عدم مدیریت یکی از زوجین

زمانی که خانم و آقا با یکدیگر ازدواج می کنند ممکن است مثلا مادر آقا با خانم دچار مشکل باشد. گاهی تمام این مشکلات سو تفاهم است. زیرا پذیرش این قضیه که شخصی که تا دیروز برای ما غریبه بوده امروز مادر همسر ما یا در واقع عروس ماست کمی دشوار است.

در این میان برای حل این اختلاف مدیریت آقا بسیار مهم است. او می تواند برای حل اختلاف با خانواده همسر تکنیک هوشمندانه ای را انتخاب کند. مثلا در مقابل همسر خود از علاقه ای که مادرش نسبت به عروسش دارد صحبت کند. در مقابل مادرش در مورد علاقه ای که همسرش نسبت به مادر همسرش دارد صحبت کند. این قضیه باعث می شود سوتفاهم ها پشت سر گذاشته شود و ایجاد علاقه می کند.

بسیاری از افراد در چنین شرایطی در مقابل یکی از طرفین دعوا به جبهه گیری می پردازند. و سعی می کنند به طرفداری مثلا مادر یا همسر خود بپردازند. در چنین شرایطی نه تنها مشکل را حل نمی کنند بلکه علاوه بر دامن زدن به مشکل باعث ایجاد مشکل بین خود و دیگری نیز می شوند.

افکار خرافی

همانطور که می دانید داستان ها و لطیفه های زیادی با موضوع مشکلات عروس و مادر شوهر ، عدم سازگاری باجناق ها و … وجود دارند. این داستان ها همگی جنبه طنز دارند و عموما ساختگی هستند. بسیاری از زوجین زندگی خود را بر پایه این داستان ها و باور های خرافی استوار می کنند. در این شرایط به جای حل اختلافات با خانواده همسر باعث بروز اختلافات و دلخوری های شدید و بی پایه و اساس می شوند.

رابطه آسیب زا با والدین بعد از ازدواج

بسیاری از افراد قادر نیستند رابطه خود را با والدینشان بعد از ازدواج مدیریت کنند. یک سری از این افراد مدام ابراز دلتنگی می کنند. دائما به خانواده خود سر می زنند. این عوامل سبب ایجاد دلخوری همسر و خانواده او می شود و حل اختلافات با خانواده همسر را دچار مشکل می کند.

بسیاری از همسران مدام به عنوان مهمان و به صورت سرزده مزاحم والدین خود می شوند. این الگوی رفتاری شایع بسیار غلط است. البته باید اشاره کرد که برعکس این حالت نیز امکان پذیر است. والدینی که گاه و بی گاه و عموما سرزده به خانه فرزندان خود می آیند.

گاهی این رفت و آمد های آسیب زا جای خود را به مکالمات تلفنی مکرر و طولانی می دهند. در حالی که والدین و فرزندان دائما از حال و احوال یکدیگر خبر می گیرند. این مسائل در دراز مدت سبب دخالت های بی جا والدین در زندگی فرد می شود و حل اختلافات با خانواده همسر را به تعویق می اندازد.

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *