آموزش‌ مهارت‌های زندگی

دوره های روانشناسی و مهارت های زندگی

دوره های روانشناسی و مهارت های زندگی

چرا شرکت در دوره های روانشناسی و مهارت‌های زندگی لازم است؟

در دنیای پر تلاطم امروز، انسان‌ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که گذر از این دوران با کمک گرفتن از دوره های روانشناسی و مهارت‌های زندگی (Life Skills) آسان‌تر می‌شود. بی‌بهره بودن از مهارت‌های مانند: مدیریت استرس و اضطراب، حل مسئله، کنترل خشم و پرخاشگری، دوری از تله‌های زندگی، پذیرش و آشتی با گذشته و… دلیل بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌ها است. تجربه‌های جوامع مختلف بیان‌گر این مطلب است که برای داشتن یک زندگی سالم، بانشاط، رو به پیشرفت همراه با کسب توانایی برای درست زیستن مهارتی است که باید آموزش دید.

مهارت‌های زندگی چیست و چرا باید آموزش دید؟

شاید این سوال به ذهن شما برسد که مهارت‌های زندگی چیست و چرا باید دوره‌های آموزشی روانشناسی و مهارت‌های زندگی را گذراند. برای پاسخ به این پرسش در ابتدا به تعریف جامعی از مهارت‌های زندگی می‌پردازیم:

مهارت‌های زندگی چیست؟

مهارت‌های زندگی اصطلاحی است برای توصیف مجموعه‌ای از مهارت‌های اساسی به دست آمده که از طریق یادگیری مستقیم و غیر مستقیم (تجربه زندگی) کسب می‌شود. این مهارت‌های کسب شده افراد و گروه‌ها را قادر می‌سازد تا به طور موثر با مسائل و مشکلاتی که معمولا در زندگی روزمره با آن مواجه می‌شوند درست برخورد کنند.
این مهارت‌ها شامل مواردی مانند: چگونگی برخورد با افراد سمی، کنترل پرخاشگری، والدین موثر، فرزندان موفق، عزت نفس، دوری از تله‌های زندگی، تکنیک‌های حل مسئله، خلاقیت، تفکر، توانایی برقراری ارتباط، مسئولیت‌پذیری و… می‌شود.
به عبارت دیگر می‌توان گفت مهارت‌های زندگی به موضوعاتی اشاره می‌کند که حقیقت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده، موقتی ‌هستند و گاهی اوقات حساس.

چرا باید در دوره های روانشناسی و مهارت‌های زندگی شرکت کرد؟

همه افراد در زندگی برای رسیدن به اهداف خود نیاز دارند فعال، آگاه و مسئولیت‌پذیر باشند و بتوانند مسئولیت خود را بر عهده بگیرند، همچنین بتوانند به روند رشد خود و نزدیکان‌شان کمک کنند. این ظرفیت‌ها به صورت طبیعی در افراد وجود دارد اما بدون کمک و یادگیری به رشد و بالندگی نمی‌رسد. برخی از این مهارت‌های زندگی ممکن است از طریق تجربه روزمره در خانه، مدرسه یا جامع به دست آید اما برای جامعه پیچیده و متنوع امروزی کافی نیست.

دوره های روانشناسی و مهارت‌های زندگی چه دوره‌های هستند؟

این دوره‌ها، دوره‌های کاملی هستند که به صورت تئوری در قالب محتوای آنلاین و غیر حضوری توسط دکتر ویدا فلاح برای کسب مهارت‌های مهم و اساسی زندگی تهیه و تولید شده است. این دوره‌ها مهارت‌های چون ثروتمند شدن، بعد از جدایی، مدیتیشن جذب، آشتی با گذشته، سایه‌ها و… را شامل می‌شود. شرکت در این دوره‌های غیر حضوری یک راه میانبر خوب و بصرفه برای رسیدن به آرامش زندگی است که انرژی و هزینه کمی را به همراه دارد.

مهارت های زندگی برای نوجوانان

حتما بارها این سوال را از خود پرسیده‌اید که چرا افراد در رسیدن به اهداف و آرامش به یک میزان موفق نیستند؟ یکی از علت‌های اصلی این تفاوت این است که افراد از مهارت‌های متفاوتی برخوردار هستند و مهارت همه افراد برای رسیدن به هدف و رشد و بالندگی به یک میزان نیست. به عبارت دیگر می‌توان گفت آن چیزی که موجب این تفاوت‌ها می‌شود مهارت‌های فردی است. فعالیت‌های که قابل آموختن و ارتقا هستند.
در کشورهای پیشرفته دنیا این مهارت‌ها در مدرسه به کودکان و نوجوانان آموزش داده می‌شود. اما در کشور ما در مدارس آموزشی داده نمی‌شود در نتیجه بهتر است این دوره‌های مورد نیاز نوجوانان را فراهم کنیم. در دنیایی که اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی مانند پیشرفت فزاینده تکنولوژی، پخش و گسترش ویروس و بیماری‌های همه‌گیر (اپیدمی) مانند کرونا، آنفولانزا و… دائما باعث تغییر می‌شود. اگر نوجوانان را برای ورود و مواجه با این پدیده‌های نو ظهور و دوران بلوغ آماده نکنیم سبب می‌شود نوجوان از چرخه سالم زندگی خارج شده و آثار زیان‌بار و گاها غیر قابل جبرانی را تجربه کند.
همه این موارد بیان شده اهمیت دوره های روانشناسی و مهارت‌های زندگی مانند حله مسئله، تله بی‌ارزشی و شکست، معجزه خود گویی، تفکر عقلانی، عزت نفس و… برای نوجوانان مشخص می‌کند.

3 شیوه برای بهبود مهارت‌های زندگی

سازمان بهداشت جهانی برای افزایش مهارت‌های زندگی 3 شیوه را پیشنهاد کرده که هر فرد متناسب با موقعیت و جایگاه خود می‌تواند یکی از این شیوه‌ها را به کار گیرد:
آموزش به افراد آسیب‌پذیر: در تمام اقشار جامعه، افراد آسیب‌پذیر وجود دارد. این افراد شرایط اقدام برای یادگیری مهارت‌های زندگی را ندارند و گاها حتی نمی‌دانند چنین مهارت‌های برایشان مفید است. این افراد توسط دولت‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و… آموزش می‌بینند.
آموزش در عمل: در این شیوه برخی از افراد تلاش می‌کنند تا به صورت غیر مستقیم مهارت‌های زندگی را به افراد دیگر آموزش دهند. بسیاری از این افراد با نوشتن متن در فضای مجازی یا با گفت‌وگو کردن در دنیای حقیقی به کمک و راهنمایی افراد می‌پردازند.
کارگاه آموزشی: در این شیوه آموزش‌ها توسط افراد داری صلاحیت، آگاه و متخصص به افرادی که نیاز به آموزش دارند به صورت حضوری یا غیر حضوری و در قالب دوره‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارائه می‌شود.
مجموعه مهارت های زندگی دکتر ویدا فلاح با بهرگیری از تجربه بالا به شما در کسب توانایی‌ها و مهارت‌های زندگی کمک می‌کنند.

مزیت‌های دوره‌های غیر حضوری مهارت های زندگی

در دنیای پر مشغله امروز افراد ترجیح می‌دهند کارها را به صورتی انجام دهد که درسر کمتری برای آن‌ها دارد؛ به همین علت دورهای غیر حضوری را ترجیح می‌دهند. در زیر به چند مزیت این دوره‌ها اشاره می‌کنیم:

  • صرفه جویی در زمان و وقت
  • در دسترس بودن مطالب برای همیشه و هر زمان که بخواهیم
  • عدم نیاز به سفر و جابه‌جایی
  • به صرفه بودن از نظر هزینه
اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *