آموزش‌ مهارت‌های زندگی

راه های بالا بردن هوش هیجانی

راه های بالا بردن هوش هیجانی – افزایش هوش هیجانی (هوش عاطفی)

راه های بالا بردن هوش هیجانی مانند گوش دادن، خودآگاهی، نگرش مثبت، مسئولیت پذیری و … که با تمرین کردن می توانید در زمینه های مختلفی که به افزایش هوش هیجانی به شما کمک میکنند مهارت کسب کنید. دوره هایی که به شما کمک میکند عبارتند از هوش هیجانی، مدیریت اضطراب، مدیریت استرس، تفکر عقلانی می توانید کلیک کنید.

هوش هیجانی چیست؟

شاید هوش هیجانی یا هوش عاطفی یا EQ مفهوم جدیدی به نظر بیاید، اما واقعیت این است که همین مفهوم، با نام‌های متفاوت، بیش از یک قرن دغدغه‌ی روانشناسان بوده است.
هوش اجتماعی یعنی توانایی درک و مدیریت کردن مردان، زنان، دختران و پسران، برای رفتار خردمندانه در روابط انسانی هوش هیجانی شامل توانایی‌هایی مثل انگیزه دادن به خود، پشتکار در شرایط دشواری و سرخوردگی، کنترل رفتارهای تکانشی، به تأخیر انداختن خواسته‌ها، تنظیم هیجانات، جلوگیری از غلبه‌ی استرس بر قدرت فکر کردن، همدلی با دیگران و امیدواری است.

راه های بالا بردن هوش هیجانی :

  • از مهارت ‌های گوش دادن فعال استفاده کنید
  • از شیوه قاطعانه برای برقراری ارتباط استفاده کنید
  • با انگیزه باشید
  • به جای واکنش نشان دادن به درگیری ‌ها به آن‌ها پاسخ دهید
  • خودآگاهی را تمرین کنید
  • روش‌ های حفظ نگرش مثبت را تمرین کنید
  • با دیگران همدلی کنید
  • از مهارت‌ های رهبری استفاده کنید
  • پاسخگو بودن را تمرین کنید تا مسئولیت ‌پذیرتر شوید
  • با افزایش خودآگاهی می‌توانید به درک بالاتری برسید

حفظ نگرش مثبت چگونه است؟

قدرت نگرش خود را دست کم نگیرید. در صورتی که اجازه بدهید، قرار گرفتن در کنار یک نگرش منفی به ‌راحتی می‌تواند شما را نیز مبتلا کند. افراد با هوش عاطفی بالا  از حالات و خلق و خوی اطرافیان خود آگاهی دارند و بر این اساس از نگرش خود در برابر آن‌ها محافظت می‌کنند.

آنان می‌دانند برای داشتن یک روز خوب و یک چشم‌انداز خوش‌بینانه چه کاری باید انجام دهند. این می‌تواند شامل صرف یک صبحانه یا ناهار عالی، شرکت در یک برنامه معنوی یا آرامش‌بخش در طول روز یا داشتن متن‌هایی با نقل‌ قول‌های مثبت روی میز یا رایانه خود باشد.

راه های بالا بردن هوش هیجانی

گوش دادن چه کمکی به افزایش هوش هیجانی میکند؟

یکی از مولفه ‌ها‌ی رشد هوش هیجانی این است که یاد بگیریم به جای عجله کردن، یا گرفتن تصمیمی غیرقابل تغییر و عمل بر اساس آن، به پیام‌ها‌ی کلامی ‌و غیرکلامی ‌به روشی کارآمد توجه کنیم. باید بیاموزید که به پیام‌ها‌ی غیرکلامی ‌برای مثال به حرکات، حالت بدن و علامت‌ها‌ی بدنی مرتبط با هر یک از احساسات (شادی، غم، بی‌حوصلگی و…) توجه کنید. مهم‌تر‌ از اینها تمرین کنید که با فروتنی به دیگران گوش فرا دهید.

فروتنی می‌تواند خصوصیت فوق‌ العاده ‌ای باشد. فروتنی این معنی را نمی‌دهد که به خودتان اعتماد نداشته یا حرفی برای گفتن ندارید. این خصوصیت به شما کمک می‌کند تا به صحبت دیگران در سکوت و با اعتماد به نفس گوش فرا دهید. فروتن بودنِ شما به دیگران فرصت صحبت کردن و شنیده شدن می‌دهد، در این حالت به جای جلب‌ کردن توجه دیگران، روی آنها تمرکز می‌کنید تا از آنها بیاموزید.

انگیزه داشتن چه کمکی به بالا بردن هوش هیجانی میکند؟

وقتی مدیر پرتفولیو در یک شرکت سرمایه ‌گذاری، می‌بیند که در چند فصل متوالی، سبد سرمایه‌گذاری تحت مدیریتش ضرر داده است. اما به جای این ‌که خودش را ببازد و شرایط و اتفاقات بیرونی را عامل شکست بداند [و کار را رها کند]، می‌کوشد از این تجربه درس بگیرد و با بازآفرینی شرایط و تصمیم‌های جدید، دوباره کنترل اوضاع را در دست بگیرد.

پاسخگو بودن چه کمکی به بالا بردن هوش هیجانی میکند؟

پاسخگو بودن از خودانگیخته بودن ناشی می‌شود. پاسخگو بودن رانه یا انگیزه‌ای شخصی برای رشد، کسب موفقیت و متعهد بودن به پذیرش مسئولیت خویشتن است. برای تقویت هوش هیجانی‌تان باید بتوانید این مسئولیت‌پذیری خودانگیخته را در خود تقویت کنید، چرا که احساسات و اعمال شما نشأ‌ت‌گرفته از خودتان است. یعنی اگر کار اشتباهی انجام دادید، کسی را آزردید، قُلدری کردید یا به هر نحوی دردسری درست کردید، مسئولیت آن را بپذیرید. پاسخگو بودن در این موقعیت‌ها ممکن است شما را وادار به عذرخواهی یا پذیرفتن مسئولیت عمل خطایتان کند، اما در نهایت با این کار خود را در مسیر تبدیل شدن به یک انسان قوی‌تر‌ قرار می‌دهید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *