آموزش‌ مهارت‌های زندگی

علل خشم در کودکان

علل خشم در کودکان – بررسی عواملی که منجر به خشم و پرخاشگری در کودکان می شود!

طبق گفته های برخی از روانشناسان بالینی، خشم کودکان وقتی است که آنها قادر نیستند انگیزه های عاطفی خود را تنظیم کنند و این منجر به از دست دادن کنترل نفس و بی توجهی به هنجارهای رفتاری پذیرفته شده در گذشته می شود. در این مقاله به علل خشم در کودکان و عواملی که منجر به عصبانیت و خشم در کودکان می شود، می پردازیم پس با ما همراه باشید.

خشم چیست؟

خشم نیز مانند بسیاری از احساس ها و رفتارهای انسانی لازمه داشتن زندگی خوب و مناسب است و در مواقع مناسب، فوایدی نیز برای فرد به همراه دارد. به گونه ای که در موقعیت هایی نظیر خطر و تهدید، بروز دادن خشم می تواند جان ما را نجات دهد. پس خشم هم می تواند مثل بقیه عواطف انسان کاربردی و مفید باشد.

خشم را یک احساس ثانویه می‌دانند، زیرا ما برای حفاظت از خودمان در برابر احساساتِ آسیب ‌پذیر دیگر یا پنهان کردن آنها، به خشم متوسل می‌شویم و منظور از ثانویه بودن این احساس، این است که قبل از خشم ممکن است احساس هایی چون ترس، ظلم و … داشته باشیم که پنهان شدن این احساسات اولیه منجر به بروز حس خشم می شود.

علائمی که نشان می دهد کودک شما در بروز عصبانیت مشکل دارد :

  1. در موارد حتی کوچک نیز عصبانی می شود
  2. دیگران را مقصر می داند
  3. در بیان احساسات خود ناتوان است
  4. به نظر دیگران اهمیت نمی دهد
  5. رفتارهای خطرناک انجام می دهد
  6. برای کنترل کردن خشمش نیاز به یادآوری و یا توبیخ دارد
  7. گفتاری تهدید آمیز دارد

علل خشم در کودکان

ویژگی ‌های کودکان پرخاشگر عبارتند از :

  • دیگران را مدام سرزنش می‌کنند.
  • اضطراب و افسردگی دارند.
  • تحریک ‌پذیرند.
  • کودکان پرخاشگر ایجاد مزاحمت می‌کنند و حالت دفاعی به‌ خود می‌گیرند.
  • نظم و انضباط ندارند.
  • زودرنج و کج‌ خلق هستند.
  • با والدین رابطه خوبی ندارند.
  • از مدرسه و معلم خاطره خوشی ندارند.
  • از بازگو کردن احساسات خود علیه والدین وحشت دارند.
  • والدین پرخاشگری دارند.
  • والدین آن‌ ها تمام خواسته‌ هایشان را بدون چون ‌و چرا برآورده می‌کنند.
  • از والدین محبت کافی دریافت نمی‌کنند.
  • معمولا متعلق به خانواده‌ های آشفته و از هم گسیخته ‌اند.
  • به فقر اقتصادی و فقر فرهنگی دچار هستند.
  • مهارت ‌های ارتباطی و هیجانی ندارند.

برای کسب مهارت هیجانی، ما به شما استفاده از دوره آنلاین روانشناسی هوش هیجانی را پیشنهاد می کنیم.

چه عواملی باعث عصبانیت ، تحریک پذیری و پرخاشگری در کودکان می شود؟

عوامل مختلفی می تواند در خشم ، تحریک پذیری و پرخاشگری کودک نقش داشته باشد (رفتاری که می تواند به خود یا دیگری آسیب برساند). وقتی کودک نتواند به خواسته خود برسد یا از او خواسته شود کاری را انجام دهد که احساس کند، دوست ندارد آن را انجام دهد ، یکی از عوامل اصلی ایجاد ناامیدی است. برای کودکان ، مسائل خشم اغلب با سایر شرایط بهداشت روان همراه است ، از جمله ADHD ، اوتیسم ، وسواس فکری عملی و سندرم تورت

تصور می شود که ژنتیک و سایر عوامل بیولوژیکی در خشم و پرخاشگری کودک نیز نقش دارند. همچنین عوامل محیطی مانند اختلال در عملکرد خانواده و برخی از شیوه های فرزندپروری (مانند مجازات های سخت و ناسازگار) نیز این احتمال را برای کودک فراهم می کند که خشم و یا پرخاشگری را نشان دهد که این موضوع در زندگی روزمره وی اختلال ایجاد می کند. بنابراین به طور کلی موارد زیر از عوامل تاثیر گذار در تحریک پذیری و خشم در کودکان می باشد :

  • ژنتیک
  • عوامل محیطی
  • داشتن بیماری هایی چون اوتیسم، وسواس فکری و …

علل خشم در کودکان :

یادگیری اولین و مهم ترین علل خشم در کودکان‌ است. کودکانی که‌ الگوهای رفتاری پرخاشگرانه‌ داشته‌اند، مانند الگوهای‌ خود رفتار می کنند.

رفتار پرخاشگرانه بخشی از مراحل رشد کودکان نوپاست، در این سنین کودک در سخن گفتن پیشرفت کرده است و میل شدید به استقلال دارد اما توانایی کامل کنترل احساسات خود، از جمله تکانه خشم را ندارد و در موقعیت هایی مانند خستگی، ناکامی، ناامیدی، حتی گرسنگی و تشنگی یا هر احساس مبهم دیگری، عکس العمل فیزیکی و عصبانیت را نشان می دهد.

همچنین کودکان نمی توانند درک درستی از محیط اطراف خود داشته باشند و هنگامی که دچار احساساتی چون خشم و ناامیدی می شوند، دچار عصبانیت شدید شده و به دیگران حمله میکنند و یا با تنها وسیله دفاعی شان یعنی ” کتک زدن ” به کودکان دیگر آسیب می رسانند.

جدایی والدین، بیماری، مرگ پدر یا مادر، تولد خواهر یا برادر، تغییر منزل از دیگر علل خشم در کودکان می باشد.

روش های تشخیص کودک پرخاشگر و عصبانی :

اختلال سرکشی مخالف (ODD) ، الگویی از خلق عصبانی / تحریک پذیر ، رفتار استدلالی / سرپیچی و یا کینه توزی که شش ماه یا بیشتر طول می کشد

اختلال در رفتار ، الگوی رفتاری مداوم که حقوق دیگران را نقض می کند ، مانند زورگویی و سرقت و یا ناهنجاری هایی در سن خاص، مانند فرار از مدرسه یا فرار از خانه

اختلال بی نظمی در خلق و خو (DMDD) ، که بیشتر اوقات با طغیان عصبانیت خشمگین و خلق و خوی تحریک پذیر یا افسرده مشخص می شود.

راهکارهایی که والدین درخصوص مدیریت خشم کودکشان بهتر است بدانند :

به کودکان در تخلیه عصبانیت و خشم کمک کنید

ضربه زدن به بالشت، پرتاب کردن توپ سبک، مشت زدن به یک کیف، فشار دادن یک چیز نرم به کودک کمک می کند که خشم و عصبانیت خود را بیرون بریزد اما بهتر است راه های موثر برای تخلیه عصبانیت را به کودک آموزش دهید.

این استراتژی می تواند به آرام شدن کودک شما کمک کند البته مراقب باشید که این کار خطرناک نباشد و اگر برای کودکتان موثر است، آن را به کار بگیرید. با تمام این ها باید به کودک خود آموزش دهید که هنگام عصبانیت نباید به هیچ چیز در اطرافش آسیب وارد کند.

مهارت ‌های حل مسئله را با کودک تمرین کنید

در زمان‌ هایی که کودک در حالت آرامش روحی قرار دارد، مهارت‌ های مرتبط با حل مسئله را به او آموزش دهید. به عنوان نمونه از او بخواهید عصبانبت و ناراحتی خود را از مسائل با شما در میان بگذارد و گفت و گویی راحت را در مورد آن‌ها را تمرین کنید. همچنین بازی‌ های کنترل خشم را انجام دهید.

کودک را به حال خود رها و از افعال معکوس استفاده نکنید

به امید پایان بخشیدن به شرایط ناخوشایند ایجاد شده از افعال معکوس استفاده نکنید. “اینقدر به این کارت ادامه بده تا خسته بشی!”

صبورانه در کنار کودک خود باشید

وقتی فرزند شما عصبانی است هیچ واکنشی نشان ندهید و او را توبیخ نکنید. واکنش شما و توبیخ کردن، فقط باعث عصبانیت بیشتر او خواهد شد، به او فرصت بدهید. عصبانیت می تواند برای بعضی از کودکان کاملا ترسناک باشد. بنابراین آن ها را حتی برای مدت زمان کوتاه تنها نگذارید زیرا این کار می تواند عصبانیت آن ها را تشدید کند. اگر دیدید که فرزند شما هنگام عصبانیت می ترسد در کنار آن ها بمانید.

به نیاز های کودکتان توجه کنید

کودک ممکن است سعی کند نیاز خود را از طریق دیگر نشانه ها بیان کند، اما وقتی شما نتوانید توجه خود را به او جلب کنید و یا آن ها را درک کنید، به کج خلقی متوسل می شوند تا توجه شما را جلب کنند.

قوانینی را برای خشم و عصبانیت کودکتان داشته باشید

قوانین برای نظم و انضباط در کودک مهم است. پس سعی کنید قوانینی برای عصبانیت کودکان در نظر بگیرید. به فرزندتان اطلاع دهید که عصبانی شدن، هیچ اشکالی ندارد. عصبانیت چیز بدی نیست اما پرخاشگری یا خشونت درست نیست. به کودکتان عصبانیت بدون فریاد زدن را آموزش دهید و همچنین به او یاد دهید که وقتی همه آرام هستند، موضوع را حل کنند.

نتیجه گیری :

در این مقاله سعی ما بر این بوده است تا با ارائه راهکارهایی ساده و موثر شما را در مدیریت کردن خشم کودکانتان، کمک کنیم. طبیعتا با مطالعه یک مقاله نمیتوانید به طور کامل علت خشم کودکان و راه های مدیریت آن را یاد بگیرید و آنها را در زندگی به کار ببرید پس ما به شما پیشنهاد می کنیم تا از دوره های آنلاین روانشناسی خشم و شیوه برخورد با افراد پرخاشگر ، مدیریت اضطراب و سبک های ارتباطی در خانواده سالم استفاده نمایید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *