آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چگونه افکار مثبت داشته باشیم

چگونه افکار مثبت داشته باشیم ؟

شاید خیلی از افرادی که دوست دارند مثبت اندیش باشند این سوال برایشان به وجود آید که “” چگونه افکار مثبت داشته باشیم ؟ “” در این مقاله قصد داریم پاسخی مناسب برای این سوال ارائه دهیم پس با ما همراه باشید. تفکر مثبت به این معنی نیست که به مسائلی که برایتان پیش می آید، بی توجه و بی خیال باشید و از موقعیت های نامساعد زندگی چشم پوشی کنید. مثبت اندیشی فقط به این معنی است که شما به ناخوشایندها با روشی مثبت و مثمر ثمر نگاه کنید درواقع در مثبت اندیشی شما فکر می کنید بهترین اتفاق می افتد ، نه بدترین.

مثبت اندیشی غالبا با گفتگوی درونی شروع می شود. گفتگو با خود جریان بی پایان افکار ناگفته ای است که از سر شما می گذرد. این افکار، به صورت خودکار می توانند مثبت یا منفی باشند. برخی از صحبت های شخصی شما از منطق و دلیل ناشی می شود و برخی دیگر ممکن است ناشی از باورهای غلطی باشند که شما در آن خصوص کمبود اطلاعات دارید. اگر افکاری که در ذهن شما می گذرد بیشتر منفی است ، چشم انداز شما نسبت به زندگی بدبینانه تر است و اگر افکار شما بیشتر مثبت باشد ، احتمالا شما یک فرد مثبت اندیش هستید.

چگونه افکار مثبت داشته باشیم

تفکر مثبت چیست؟

شما احتمالا در طول زمان پرسش های زیادی شنیده اید پاسخ شما ارتباط مستقیمی با تفکر مثبت دارد. اینکه آیا شما نگاه مثبت به زندگی دارید یا نگاه منفی. مثبت اندیشی نقش مهمی را در روانشناسی مثبت بازی می کند. یک زیرشاخه، برای مطالعه اینکه چه چیزی مردم را خوشحال و راضی می کند، ایجاد شده است. محققان دریافته اند که تفکر مثبت می تواند به مدیریت استرس کمک کند و حتی می تواند درمجموع، نقش مهمی را در سلامتی و خوب بودن شما بازی کند.

در واقع داشتن تفکر مثبت یعنی چشم پوشیدن از جنبه های منفی که در زندگی وجود دارد و افرادی که مثبت می اندیشند، نگاه خود به زندگی را طوری تنظیم کرده اند که شاد تر باشند. افرادی که مثبت می اندیشند از چالش های زندگی فرار نمی کنند. بلکه با دید و نگاه مثبت به سمت آن ها حرکت می کنند. چشم پوشیدن از جنبه های منفی به این معنا نیست که از واقعیت های موجود باید چشم پوشی شود، بلکه باید با دید مثبت به سمت آن ها حرکت کرد.

تاثیر داشتن افکار مثبت در زندگی :

  • بهبود سلامت روانی
  • کاهش خطر وقوع مشکلات قلبی عروقی
  • کاهش استرس و مدیریت آن
  • افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری هایی چون سرما خوردگی
  • کاهش افسردگی
  • افزایش طول عمر
  • سطح پریشانی پایین تر
  • مقاومت بیشتر در برابر سرما خوردگی
  • رفاه روانی و جسمی
  • مهارت های بهتر کنار آمدن در هنگام سختی ها و استرس ها
  • افزایش طول عمر

وقتی همه چیز اشتباه پیش می رود چگونه مثبت فکر کنیم؟

تلاش برای مثبت بودن هنگام ناراحتی یا تجربه سایر پریشانی های جدی غیرممکن به نظر می رسد. هنگام گذراندن چنین زمانی ، سعی کنید خود را طوری ببینید که گویی دوست خودتان دچار همچنین مشکلی شده و به مشاوره صحیح نیاز دارد. به او چه می گویید؟ شما به احتمال زیاد احساسات او را تصدیق می کنید و به او یادآوری می کنید که حق دارد در شرایطی که مشکل دارد غمگین یا عصبانی باشد و سپس با ملایمی به او میگویید که اوضاع بهتر خواهد شد.

عوارض جانبی داشتن تفکر منفی :

تفکر منفی و احساسات زیادی که می تواند همراه آن باشد ، مانند بدبینی ، استرس و عصبانیت، می تواند خطر ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش دهد. استرس و سایر احساسات منفی فرآیندهای مختلفی را در بدن ما تحریک می کنند از جمله ترشح هورمون استرس.

درواقع استرس طولانی مدت باعث افزایش التهاب در بدن شما می شود و برخی از علائم داشتن استرس حاصل از تفکر منفی شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • بدن درد
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • مشکل خوابیدن
  • بدبینی
  • بیماری قلبی

چگونه افکار مثبت داشته باشیم :

روی چیزهای خوب ، هرچند کوچک تمرکز کنید:

تقریبا همیشه در طول روز با موانعی روبرو خواهید شد، چیزی به نام یک روز عالی وجود ندارد. به عنوان مثال ، اگر در ترافیک گیر افتاده اید ، به این فکر کنید که چگونه اکنون وقت دارید که به بقیه پادکست های مورد علاقه خود گوش دهید.

هر روز خود را با یک موضوع مثبت شروع کنید:

آدابی را ایجاد کنید که در آن هر روز با یک چیز نشاط آور و مثبت شروع کنید. مثلا به خود بگویید که روز خوبی خواهد بود یا به یک لیست از آهنگ های شاد و مثبت گوش دهید، از کسی که دوستش دارید تعریف و تمجید کنید و یا می توانید برخی از موارد مثبت را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید با انجام مثال های ذکر شده میتوانید یک روز خوب را شروع کنید.

خود گفتاری منفی را به خودگویی مثبت تبدیل کنید و گفتگوی درونی مثبت را تمرین کنید:

گفتگوی منفی با خود می تواند به راحتی گسترش پیدا کند و معمولا متوجه نمی شوید. ممکن است فکر کنید من از این نظر خیلی بد هستم یا نباید آن را امتحان می کردم. اما این افکار به احساساتی درونی تبدیل می شوند و ممکن است برداشت شما از خودتان را تقویت کند بنابراین می بایست پیام های منفی را با پیام های مثبت جایگزین کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص خودگویی منفی می توانید برروی لینک کلیک کنید.

درواقع ما خیلی اوقات تمایل داریم که نسبت به خود سخت گیر باشیم و بدترین منتقد خودمان باشیم. با گذشت زمان ، این می تواند باعث شود شما یک نظر منفی درباره خودتان داشته باشید و برای متوقف کردن این مسئله بهتر است مراقب گفتگوی ذهنی خود باشید و با پیام های مثبت درباره خود صحبت کنید. تحقیقات نشان می دهد که حتی یک تغییر کوچک در نحوه گفتگو با خود می تواند بر توانایی شما در تنظیم احساسات ، افکار و رفتار در شرایط استرس زا تأثیر خوبی بگذارد.

جنبه‌ های قوی ‌تر خود را شناسایی و تقویت کنید:

روی نقاط قوت خود متمرکز شوید تا تجربه ‌های احساسی مثبتی را بسازید. این کار می ‌تواند به شما در مواجهه با سختی ‌ها کمک شایانی کند. از کارهایی که دوست دارید انجام دهید یا در انجام آن مهارت دارید، فهرستی تهیه کنید. سعی کنید این کارها را مرتب و مداوم انجام دهید. این کار به شما برای ساخت تجربه‌ ای مثبت کمک خواهد کرد.

چگونه افکار مثبت داشته باشیم

سپاسگزاری را تمرین کنید:

ثابت شده است که تمرین شکرگذاری باعث کاهش استرس ، بهبود عزت نفس و تقویت انعطاف پذیری حتی در مواقع بسیار دشوار می شود. به افراد ، لحظات یا چیزهایی فکر کنید که نوعی راحتی یا خوشبختی برای شما به ارمغان می آورد و سعی کنید حداقل یک بار در روز قدردانی خود را ابراز کنید. این می تواند تشکر از یک همکار برای کمک به یک پروژه ، یکی از عزیزان برای شستن ظرف ها و … باشد.

شما میتوانید عزت نفستان را با استفاده از دوره روانشناسی عزت نفس ، بهبود ببخشید برای شروع کافیست برروی لینک کلیک کنید.

شوخ طبع باشید:

مطالعات نشان داده است که خنده استرس ، اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد. همچنین مهارت های کنار آمدن با شرایط سخت، خلق و خوی و عزت نفس را بهبود می بخشد. در همه شرایط ، به ویژه شرایط دشوار ، شوخ طبع باشید و به خود اجازه خندیدن بدهید. همچنین در موقعیت های بد میتوانید طنز پیدا کنید. به خودتان اجازه دهید حتی در تاریک ترین یا سخت ترین موقعیت ها شوخ طبعی را تجربه کنید. به خود یادآوری کنید که بعدا این وضعیت باعث ایجاد یک داستان خوب می شود و سعی کنید یک شوخی در مورد آن ایجاد کنید.

از افراد منفی دوری کنید:

به‌ دنبال دوستان خوش‌ بین باشید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. چهار حالت باعث ناآرامی ذهنی می‌شود. وقتی خود را با افراد مثبت محاصره می کنید ، چشم اندازهای مثبت ، داستان های مثبت و تأییدهای مثبت را می شنوید. یافتن افراد مثبت برای پر کردن زندگی شما ممکن است دشوار باشد اما شما باید افراد منفی را از زندگی خود حذف کنید و اجازه دهید که افراد مثبت برروی زندگیتان تاثیر خوبی بگذارند.

جنبه‌ های قوی ‌تر خود را شناسایی و تقویت کنید:

روی نقاط قوت خود متمرکز شوید تا تجربه ‌های احساسی مثبتی را بسازید. این کار می ‌تواند به شما در مواجهه با سختی ‌ها کمک شایانی کند. از کارهایی که دوست دارید انجام دهید یا در انجام آن مهارت دارید، فهرستی تهیه کنید. سعی کنید این کارها را مرتب و مداوم انجام دهید. این کار به شما برای ساخت تجربه‌ ای مثبت کمک خواهد کرد.

درنهایت:

اگرچه طبیعی ست که سالها بدبینی و افکار منفی را نتوان یک شبه خنثی کرد اما با انجام برخی از تمرین ها می توانید یاد بگیرید که چگونه با دید مثبت تری به مسائل پیرامون زندگیتان نگاه کنید و با آنها روبرو شوید و بدانید یکی از راه های مثبت فکر کردن و جلوگیری از تفکرات منفی، زندگی در زمان حال است برای این منظور دوره روانشناسی ذهن آگاهی را به شما توصیه میکنیم.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *