آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چرا باید کاریزماتیک باشیم؟ راهکارهایی برای افزایش جذابیت

کاریزما بودن به چه معناست؟

کلمه انگلیسی کاریزما (chárisma) از واژه‌ی اصیل یونانی χάρισμα به معنای «نعمت آزادانه داده شده» یا «هدیه لطف» گرفته‌ شده‌است.

معانی مشابهی که برای این اصلاح با مفاهیمی گوناگون اما نسبتاً مشترک به کاربرده می‌شوند عبارتند از: شخصیتی مملو از جذابیت و محبوبیت داشتن یا مورد محبت قرار گرفتن.

یونانیان باستان کاریزما بودن شخصیتی در نسبت‌دادن به خدایان خود به کار می بردند. به عنوان مثال، نسبت دادن جذابیت، زیبایی، طبیعت، خلاقیت یا باروری انسان به الهه‌هایی که آن‌ها را Charites (Χάριτες) می‌نامیدند.

کاریزما به ویژگی‌های خاصی از یک شخصیت فردی گفته می‌شود که به موجب آن، از انسان های معمولی متمایز شده و دارای خصوصیات منحصر به‌فرد و استثنائی هستند که مورد پسند عموم واقع می‌شود که نشانه از قدرت و انرژی درونیشان دارد. در توصیف آن‌ها واژه‌ی کاریزماتیک به کاربرده می‌شود.

         

افراد کاریزماتیک چه ویژگی‌هایی دارند؟

  • در هر زمینه‌ای موفق‌اند ولی خالی از تکبر و غرور هستند و این احساس ارزشمندی را به دیگران نیز منتقل می‌کنند.
  • نسبت به وقایع محیط و جامعه خود بی تفاوت نیستند، با تفکر و عاقلانه نسبت به مسائل واکنش نشان می‌دهند.
  • حضور فعالی در روابط دارند، به اندازه کافی توجه داشته و بازخورد مناسب نشان می‌دهند در بیان دیگر به فرد مقابل تفهیم می‌کنند که تو مهم، ارزشمند و قابل احترام هستی.
  •  اضطراب، بی‌قراری، عجله و کم‌توجهی نداشته و نوعی وقار و توجه عمیق به موقعیت دارند.
  •  به دنبال فرصتی برای پاسخ‌دادن نیستند، بلکه واقعاً می‌خواهند طرف مقابل و وضعیت او را درک کنند.
  • سرزنش‌گری، توهین و پرخاشگری نداشته و در عین حال قدرت پذیرش معذرت‌خواهی طرف مقابل را دارند.
  • بلوغ هیجانی در آن‌ها به بالاترین مرحله خود رسیده است یعنی هر شخص و رفتاری خاطرشان را آزرده و پریشان نمی‌کند بلکه قادرند موقعیت را تحلیل کرده و واکنش بالغانه از خود نشان دهند. 
  • مهارت تصمیم‌گیری و حل مشکلات بسیار بالایی دارند و مدام در حال یادگیری هستند تا توانمندتر شوند و عموماً سن عقلی آن‌ها بیشتر از سن شناسنامه‌ای ارزیابی می‌شود.
  • قدرت نفوذ و اثرگذاری بالایی دارند بدون اینکه بخواهند شخص دیگری را کوچک یا کنترل کنند.
  • کلامی اثرگذار داشته و دیگران بر همین اساس تمایل به درک خواسته‌ها و تطابق پیدا کردن دارند.

 

چرا باید کاریزماتیک باشیم؟

انسان‌هایی که دارای شخصیت کاریزما هستند، زندگی شاد و موفق‌تری را نسبت به دیگران خواهند تجربه می‌کنند چرا که این افراد در زندگی مشترک همیشه سعی در حل مشکلات به روش گفت‌وگو دارند، همدیگر را درک می‌کنند، با احترام با یکدیگر رفتار می‌کنند و به نظرات هم احترام می‌گذارند. این افراد با خوش بینی زندگی شاد و ایده‌ال دارند و از کنارهم بودن لذت می‌برند.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که “چگونه جذاب باشیم؟”. بهتر است بدانید که همه‌ ما دوست داریم جذاب باشیم و در جمع‌های مختلف توجه‌‌ها را به خود جلب کنیم.

جذابیت یک جنبه ظاهری و فیزیکی دارد که چندان تحت کنترل ما نیست و یک جنبه رفتاری که می‌توانیم آن را تقویت کنیم و به جذابیت خود اضافه کنیم.

حتماً شما هم با افرادی مواجه شدید که چهره خیلی زیبایی ندارند، اما از نظر دیگران جذاب و دوست داشتنی هستند!

راز این جذابیت و محبوبیت آن‌ها نزد دیگران چیست؟

اگر می خواهید شما نیز چهره‌ای دوست داشتنی تر از قبل در نظر دیگران داشته باشید، بهتر است برخی از رفتارهای خود را تغییر دهید.

 

چگونه کاریزماتیک باشیم؟

 

از یک سبک زندگی سالم استقبال کنید:

یکی از راه‌های رسیدن به پاسخ چگونه جذاب باشیم، داشتن سبک زندگی سالم است.

بدن سالم اغلب یک ویژگی جذاب محسوب می‌شود. این بدان معنا نیست که شما باید بدنساز یا دونده ماراتن شوید. با تصمیم گیری‌های اساسی سالم در زندگی روزمره خود شروع کنید. حفظ یک سبک زندگی سالم می تواند بلوغ و مسئولیت پذیری را نشان دهد که از ویژگی های بالقوه یک فرد جذاب است. خوردن میوه و سبزیجات بیشتر، راهی عالی برای ایجاد نشاط در هنگام رژیم است. میوه ها و سبزیجات مملو از آنتی اکسیدان ها و رنگدانه های گیاهی است که به پوست درخشش می‌بخشد.

به اندازه کافی استراحت کنید:

مهم نیست که چقدر آراسته هستید یا چه میزان آرایش می‌کنید، مطالعات نشان داده است که افراد کم خواب از نظر سلامت دچار مشکلاتی از جمله خستگی مداوم، بی حوصلگی و … می‌شوند و در کل جذابیت کمتری دارند. برای مقابله با قرمزی چشم و سایر علائم کمبود خواب، هر شب 8 ساعت بخوابید.

خود را مرتب نگه دارید:

دندان‌های خود را منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. موهایتان را شانه کنید و ناخن های خود را تمیز و مرتب نگه دارید. همیشه سعی کنید بوی خوبی بدهید؛ چرا که رایحه خوب و ظاهر آراسته، تأثیر بسیار زیادی در جذابیت دارد.

پر انرژی و شاد باشید:

برای اینکه دیگران را به سمت خود جذب کنید، لبخند زده و اشتیاق و انرژی خود را نشان دهید تا آن‌ها نیز مانند شما پرانرژی و شوق و شور باشند. اگر شما اینگونه باشید مطمئنا دیگران دوست دارند ارتباط بیشتری با شما برقرار کنند.

دستان خود را نشان دهید:

به طور کلی، وقتی نمی‌توانیم دست کسی را ببینیم، در اعتماد به او مشکل داریم. تحقیقات نشان می‌دهد جذاب‌ترین ویژگی یک فرد در دسترس بودن اوست. وقتی معاشرت می‌کنید، به افراد نشان دهید که می‌خواهید با در دسترس نگه داشتن وضعیت بدن خود، با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. دستان خود را در جیب، زیر میز یا کت خود قرار ندهید.

خوب گوش کنید:

یکی از راه‌های رسیدن به جذابیت و برقرار کردن ارتباط موثر با دیگران این است که شما به درستی گوش کنید. شنیدن تنها کافی نیست. بلکه شما باید زمانی که طرف مقابل تان در حال صحبت کردن با شماست نشان دهید که به حرف‌های او توجه دارید. اما معمولا بیشتر ما وقتی کسی در حال سخن گفتن با ما است، در ذهن خود سعی داریم حرف بعدی خود را آماده کنیم. همین مسئله باعث می‌شود که نتوانیم به خوبی ارتباط برقرار کنیم و در روابط‌مان دچار مشکلات فراوان شویم. پس به طرف مقابل‌تان نشان دهید که حرف‌های او برای شما اهمیت دارد. می‌توانید با اظهار نظر کردن و یا پاسخ دادن به سخنان و یا تکان دادن سر توجه‌تان را به او بفهمانید.

مثبت اندیش باشید:

از دیگر راه‌های رسیدن به پاسخ چگونه جذاب باشیم، مثبت اندیش بودن است. مثبت فکر کردن و تفکر درست داشتن نه تنها می تواند موجب آرامش روحی خود شما شود بلکه احساس خوبی را به طرف مقابلتان می‌دهد. نا ملایمتی ها را به روی خود نیاورید. فراموش نکنید که هیچ وقت همه چیز ایده آل نیست پس همیشه نیمه پر لیوان را ببینید تا نه تنها حس خوبی داشته باشید بلکه این حس خوب را به اطرافیانتان هم منتقل کنید.

لبخند بزنید:

باورنکردنی است که لبخند داشتن چقدر مهم و در عین حال ساده است. وقتی لبخند می‌زنید، به طور خودکار نزدیک‌تر، صمیمی و دوستانه می‌شوید. لبخند زدن ابزاری عظیم در جذابیت است.

ادب را همیشه رعایت کنید:

منظور از با ادب بودن وسواسی بودن در طرز صحبت و استفاده از کلمات قلمبه، سلمبه نیست، بلکه لازم است در رفتار با یک بزرگتر یا کوچکتر از خود، در احترام به یک خانم، احترام به خانواده و اطرافیان یا کسی که با شما ارتباط دارد، در تبریک گفتن ها و غیره، مبادی آداب بودنِ خودتان را نشان بدهید.

نشان دهید طرف مقابل را درک می‌کنید:

اگر طرف مقابل شما، زندگی غم انگیزش را برایتان تعریف می‌کند، برای اینکه به او نشان دهید که درکش می‌کنید، این جمله: «من واقعاً متاسفم» را به زبان آورید تا او به شما بیشتر اعتماد کند.

نام افرادی که با آن‌ها معاشرت دارید را به زبان آورید:

هنگام صحبت با دیگران برای اینکه آن‌ها را به خود جذب کنید و احساس خوبی را نیز به آن‌ها منتقل نمایید، نامشان را مکرراً به زبان آورید. این کار سبب بهبود روابط عاطفی، ایجاد پیوند مستحکم تر و انتقال حس اطمینان به طرف مقابل خواهد شد. پس زمانی که با دیگران صحبت می‌کنید با هوش و ذکاوت عمل کنید و شخص سوم را به نام بخوانید.

واقعی باشید:

بسیاری از افراد با قرار دادن شخصیت های دروغین، خودِ واقعی‌شان را پنهان می‌کنند. وقتی این کار را انجام می‌دهید، روابط نادرستی ایجاد می‌کنید. هیچ دلیلی وجود ندارد که خطاهای خود را پنهان کنید یا وانمود کنید که آن‌ها وجود ندارند. خصوصیات واقعی خود را در آغوش بگیرید، چرا که هیچ کس انتظار ندارد که شما کامل باشید. کسانی که به خود وفادار هستند ذاتاً جذابیت بیشتری دارند. هرگز از کوتاه آمدن خجالت نکشید. واقعی بودن به معنای پذیرفتن آنچه که هستید و در نتیجه دوست داشتن خود است. هرچقدر که احترام به خود افزایش می‌یابد، جذابیت شما نیز افزایش می‌یابد.

با سر بالا راه بروید:

چگونه راه می روید؟ با سر پایین؟ یک تغییر ساده در نحوه راه رفتن شما باعث شگفتی در نحوه دیده شدنتان توسط دیگران خواهد شد.

ارتباط چشمی برقرار کنید:

توانایی نگاه کردن به چشم دیگران اعتماد به نفس خاصی را نشان می‌دهد. همچنین امکان ارتباط بهتر با دیگران را فراهم می‌کند. برقراری ارتباط چشمی با کسانی که در اطرافتان هستند را تمرین و آن‌ها را تصدیق کنید. نگاه کردن به چشمان آن‌ها اهمیت دادن شما را نشان می‌دهد.

گله و شکایت کردن مداوم را کنار بگذارید:

شکایت نکنید! اگر مانند اکثریت مردم هستید، بسیاری از افکار و گفتگوهای شما شامل گله و شکایت است. شکایت مانند صندلی گهواره‌ای است، در ابتدا احساس راحتی می‌کنید. احساس می‌کنید کاری را انجام می‌دهید، اما در نهایت به جایی نمی‌رسید. با تمام توان، سعی کنید تا فردی غرغرو جلوه نکنید.

نتیجه گیری:

در این مقاله با افراد کاریزما و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شدیم؛ همچنین راه‌های کاربردی برای رسیدن به جذابیت بیان کردیم. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شود.

برای یادگیری و رشد بیشتر در این زمینه و سایر زمینه‌های مرتب، از دوره‌های زیر استفاده کنید.

دوره‌های پیشنهادی

عزت نفس

جذابیت در رابطه

هوش هیجانی 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوب

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

13 پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *