آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چگونه ذهنم را قوی کنم

چگونه ذهنم را قوی کنم ؟ راهکارهایی برای تقویت ذهن

شاید شما هم یک بار این سوال را که چگونه ذهنم را قوی کنم ؟ پرسیده باشید. در این مقاله به بررسی راه هایی که منجر به تقویت ذهن می شود می پردازیم پس با ما همراه باشید. داشتن ذهن قوی و قدرتمند برای موفقیت در هر کاری لازم است پس با شناخت موانع رسیدن به این مهم، هرکسی می تواند به بهترین نحو از قدرت ذهنی خود در کار و زندگی استفاده کند. حافظه توانایی ذهن است که اجازه می دهد یاد بگیرید، ارتباط برقرار کنید و فعالیت های روزانه را انجام دهید. ذهن پدیده پیچیده ای است که اطلاعات را نگه داری و یادآوری میکند و این امکان را ایجاد می کند تا صدها کار انجام دهیم اما بعد از چندین سال ممکن است توانایی آن کاهش یابد.

درواقع مانند هر توانایی دیگری، ذهن را نیز می‌توان تقویت کرد. شما می‌توانید با توجه‌ کافی به تغذیه و به کار گرفتنِ مغزتان، شاهد قوی شدن ذهن خود باشید. در واقع تغذیه سالم، تحریک کردن و به کار گرفتن مغز، تا حد زیادی به هم وابسته هستند. ذهن ما قابلیت ‌های خارق ‌العاده ‌ای دارد و البته با تقویت آن می‌توانیم از این قابلیت‌ ها بیشتر استفاده کنیم.

اگر می خواهید از ذهن خود مراقبت کنید ، باید مراقبت از بدن خود را شروع کنید

مطالعات انجام شده در سال 2006 نشان می دهد که ورزش می تواند شما را باهوش تر کند و با افزایش سن از مغز شما در برابر انقباض محافظت کند. 3 تحقیق روی موش ها در سال 2013 نشان داد که ورزش می تواند نوروژنز یا تشکیل سلول های جدید مغزی را در هیپوکامپ مغز افزایش دهد. یک مطالعه منتشر شده در سال 2013 رفتارهای سالم را در حدود 2300 مرد در طول 30 سال بررسی کرده است. محققان رفتارها و توانایی های شناختی شرکت کنندگان را از دوران میانسالی بررسی کردند و پیشرفت آنها را در تمام دوران پیری پیگیری کردند.
این رفتارهای سالم شامل عدم استعمال سیگار ، حفظ BMI مناسب، ورزش منظم ، مصرف مقدار زیادی سبزیجات و میوه ها و مصرف مقدار کم ​​الکل است.

بنابراین اگر می خواهید ذهن بهتری بسازید ، ابتدا با کار بر روی سلامت جسمی خود شروع کنید. به پیاده روی بروید ، مصرف میوه و سبزیجات تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید و سعی کنید هرگونه عادت بد مانند مصرف زیاد الکل یا استعمال دخانیات را کنار بگذارید.

برنامه روزانه بنویسید

با برنامه ریزی شما جزو آدم های کارآمد خواهید شد و بدین صورت هوشمندانه کار کردن به جای سخت کار کردن برای شما رقم خواهد خورد. با این روش علاوه بر تقویت کردن ذهن خود می توانید لیست کارهای مهم خود را نیز به خوبی مشخص کنید.

استفاده از دوره آنلاین روانشناسی نوشتن روزانه می تواند در این خصوص به شما کمک شایانی کند برای شروع دوره کافیست برروی لینک کلیک کنید.

نقشه شهر خود را از روی حافظه تان ترسیم کنید

در حالی که ممکن است احساس کنید می توانید با چشمان بسته در خیابان های محله خود حرکت کنید ، سعی کنید با کشیدن نقشه از شهر یا محله خود از حافظه تان، مغز خود را به چالش بکشید. تقلب نکنید! سعی کنید خیابان های اصلی ، خیابان های فرعی و نشانه های محلی را در آن بگنجانید.

پس از پایان کار ، نقشه حافظه خود را با نقشه واقعی منطقه مقایسه کنید. چطور آن را انجام داده اید؟ آیا از بعضی چیزهایی که از دست داده اید تعجب کرده اید؟ اگر این فعالیت را بیش از حد آسان می دانید ، سعی کنید منطقه ای که با آن کمتر آشنایی دارید را از حافظه تان ، مانند نقشه کل ایران یا اروپا را ترسیم کنید. ترسیم کردن محله تان کمک می کند تا مناطق مختلف مغزتان را فعال کنید.

چگونه ذهنم را قوی کنم

مهارت جدیدی یاد بگیرید

برخی از مواردی که میتوانید امتحان کنید شامل یادگیری زبان جدید ، یادگیری یک ساز موسیقی یا یادگیری یک سرگرمی جدید است. علاوه بر اینکه مهارت های خود را گسترش داده و به موفقیت بیشتری دست می یابید ، نه تنها ذهن خود را به چالش میکشید، بلکه به طور مداوم مهارت جدیدی بدست می آورید.

با دست غیر غالب خود مسواک بزنید

تحقیقات دانشمندان نشان داده است اگر هنگام مسواک‌ زدن از دست غیر غالب، مثل دست چپ برای راست‌ دست ‌ها و بالعکس استفاده کنید، قسمت ‌هایی از قشر خارجی مغز که اطلاعات لمسی را از دست دریافت می‌کنند، به‌ سرعت و به میزان زیادی گسترش می ‌یابند. استفاده از دست غیر غالب برای انجام کارها باعث فعال ‌شدن قسمت مخالف مغز می‌شود.

روش غذا خوردن خود را تغییر بدهید

تغییر روش غذا خوردن باعث تحریک سلول های عصبی می شود و مغز عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. فعالیت هایی مثل غذا خوردن با چوب به مغز کمک می کند که جریان خون افزایش پیدا کند.

بخندید

حتما شنیده اید که خنده بر هر درد بی‌ درمان دواست. علاوه بر این، خنده باعث می‌شود قسمت ‌های مختلفی از مغز تحریک شوند و بدین ترتیب به شما اجازه می ‌دهد که وسیع ‌تر و آزادانه ‌تر در مورد یک موضوع فکر کنید. خنده همچنین یک ضد استرس طبیعی است و همان ‌طور که می‌دانید استرس باعث کاهش قدرت‌ های مغزی می‌شود.

غذاهای جدید را امتحان کنید

سیستم بویایی شما، با فعال‌ کردن ترکیبات منحصر به‌ فردی از گیرنده‌ های داخل بینی‌تان می‌ تواند میلیون‌ ها بو را تشخیص دهد. این گیرنده‌ های داخل بینی با مرکز احساسی مغز شما ارتباط مستقیم دارند و از این‌ رو بوهای جدید می‌ توانند در شما احساسات و تداعی‌ های غیر منتظره‌ ای را برانگیزانند.

مراقبه به خصوص مراقبه ذهن آگاهی انجام دهید

تحقیقات 2007 همچنین نشان داده است که مراقبه می تواند به بهبود توجه ، تمرکز ، همدلی کمک کند. مطالعات همچنین نشان می دهد که مراقبه حتی ممکن است ظرفیت حافظه فعال را افزایش دهد.

چگونه ذهنم را قوی کنم

از حافظه خود کار بکشید

توآیلا ثارپ (Twyla Tharp)، رقصنده‌ و طراح رقص مشهور آمریکایی، در زمینه ‌تمرین حافظه به نتایج جالبی دست یافته است. وی می‌گوید هر وقت پای تماشای اجراهایی که خودش طراحی کرده می‌نشیند، سعی می‌کند ۱۲ تا ۱۴ مورد از اصلاحاتی را که قصد دارد بعدتر با گروهش در میان بگذارد، حفظ کند. چنانچه فکر می‌کنید حفظ کردن این تعداد اصلاحات، کار شاقی نیست، سخت در اشتباه هستید. ثارپ در کتاب عادت خلاق ادعا می‌کند اغلب مردم فقط می‌توانند حداکثر سه مورد از اصلاحات را به یاد بیاورند.

مقصود ثارپ این است که یاد بگیرید نکات مورد نظرتان را یادداشت نکنید، بلکه به ذهن بسپارید و سپس سعی کنید هر نکته را از حفظ با دیگران به بحث بگذارید. پژوهش‌ هایی که پیرامون قدرت مغز انجام شده ‌اند نیز به تأثیر مثبت این تمرین اذعان دارند. فعالیت ‌های ذهنی، به ویژه فعالیت‌هایی که عملکرد مغز را در تمامی سطوح (دریافت، یادآوری و تفکر) تحریک می‌کنند، موجب بهبود بهره‌ وری مغز می‌شوند.

نتیجه گیری :

در این مقاله،‌ با راه های تقویت ذهن آشنا شدید و مواردی که می تواند به قوی شدن ذهن در شما کمک کند را شناختید. اگر مایلید به طور عمیق تری روی خودتان و راه های قوی تر شدن ذهنتان کار کنید،‌ میتوانید از نکات و راهکارهای ارائه شده در دوره های هوش هیجانی و ذهن آگاهی در جهت ساخت یک ذهن قوی استفاده کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *