آموزش‌ مهارت‌های زندگی

کنترل پرخاشگری

کنترل پرخاشگری با استفاده از راهکار های سریع

در این مقاله قصد داریم با ارائه راهکارهای سریع به کنترل خشم و پرخاشگری کمک کنیم پس با ما همراه باشید. بیشتر اوقات خشم و عصبانیت به عنوان واکنش به افکار یا احساساتی مانند صدمه، ناامیدی، نگرانی، حسادت ، گیجی ، طرد ، خجالت یا ناتوانی اتفاق می افتد. باید بدانید که داشتن احساس عصبانیت مشکلی ندارد. آنچه مهم است نحوه کنار آمدن و ابراز احساس عصبانیت می باشد. خشم که به خوبی کنترل نشود ، می تواند بر روابط و همچنین سلامت جسمی و عاطفی تاثیر بگذارد.

کنترل پرخاشگری

پرخاشگری یک انتخاب است. فقط به این دلیل که احساس عصبانیت می کنید به شما اجازه نمی دهد با دیگران بد رفتار کنید. افراد پرخاشگر، دیگران را مقصر عصبانیت خود می دانند. “این تقصیر تو است که مرا دیوانه کردی” ، موضوع مشترک است. آنها مسئولیت احساسات یا رفتارهای خود را بر عهده نمی گیرند.

اگر در کنترل خشم خود مشکل دارید ، یاد بگیرید احساس عصبانیت خود را از رفتارهای پرخاشگرانه جدا کنید. اگر می خواهید روی رابطه خود کار کنید ، انتخاب کنید که دیگر رفتار پرخاشگرانه نداشته باشید.

بهترین درمان خشم و پرخاشگری :

برای کنترل خشم دو روش رفتار درمانی و دارو درمانی کاربرد دارد. اما پیش از دارو به شما توصیه می کنیم روش رفتاری را در پیش بگیرید و تمرین داشته باشید. باید در نظر بگیرید که رفتارهایی که ما در هنگام بروز هیجانات داریم به عادت تبدیل می شود لذا برای تغییر آنها باید تمرین داشته باشیم. پس هم باید حواسمان به عاداتی که شکل می گیرد باشد و هم برای رفع عادت ها تمرین کنیم. بهترین روش در هنگام خشم و برای مدیریت آن این است که هر رفتاری را به تعویق بیاندازیم. وقتی بروز هر واکنش در هر شکل را به تعویق بیاندازیم در تعدیل آن تاثیر فوق العاده ای دارد. اما اگر بخواهیم در وضعیتی که کنترل رفتاری کمی داریم از خود واکنشی هر چند سطحی نشان دهیم ممکن است خیلی زود کنترل خود را از دست بدهیم. پس بهترین راه مکث کوتاه مدت است.

کنترل پرخاشگری

از راه های کنترل پرخاشگری :

متوجه شوید که چه چیزی باعث پرخاشگری می شود

ترس اغلب دلیل پرخاشگری است ، اما از آنجا که باعث ایجاد یک احساس سریع و عاطفی می شود ، مردم اغلب ترس خود را به عنوان عصبانیت اشتباه می گیرند. بنابراین ، پرخاشگری ناشی از یک تهدید قابل درک است. شخصی که احساس خطر می کند.

موقعیت خود را ترک کنید

با ترک موقعیت، شما به خود فرصت فکر کردن می دهید و می توانید به موقعیت فراسوی نیازها و خواسته های خود توجه کنید. در چنین شرایطی، اگر مخاطب شما فرد خاصی است، می توانید از او بخواهید تا در زمان دیگری در مورد مسأله تان صحبت کنید. اما در پاره ای اوقات هنگام رویارویی با موقعیت های برانگیزاننده عصبانیت، شما نمی توانید موقعیت را به طور کامل ترک کنید، ولی می توانید برای چند دقیقه ای از موقعیت خارج شده، هوایی تازه کنید، قدمی بزنید، در صورت امکان آب نوشیده و سپس به موقعیت باز گردید.

به خودتان فرمان ایست دهید

یکی دیگر از راه هایی که می توانید برای کنترل خشم از آن استفاده کنید این است زمانی که احساس کردید خشم بر شما غلبه کرده است به خودتان فرمان ایست بدهید. ایست به تمام احساساتی که می خواهند شما را در وضعیت نامناسب قرار دهند.

صمیمیت ایجاد کنید

یکی از راهکاری موثر برای کنترل پرخاشگری ایجاد صمیمیت در محیط خانواده و محیط شغلی و کاری می باشد. چرا که صمیمیت نقش زیادی در کاهش پرخاشگری و درمان آن ، به مرور زمان دارد. بسیاری از مواقع دلیل پرخاشگری نبود صمیمیت در خانواده و محیط کاری افراد می باشد که موجب عصبانیت و پرخاشگری افراد می شود.

نفس عمیق بکشید

جالب است بدانید که خشم تنها یک وضعیت روحی و احساسی نیست. بلکه خشم پدیده ای است که هم از احساس بر میخیزد و هم از شرایط جسمانی شما . سرعت سوخت و ساز بدن، دمای بدن ، ضربان قلب ، تعداد تنفس و فشار خون شما می تواند خشم شما را غیر قابل کنترل کند. پس هر گاه با این وضعیت مواجه شدید ابتدا ناس عمیق بکشید و یک لیوان آب سرد بنوشید. این کار به شما کمک می کند که در شرایط مطلوب جسمانی قرار بگیرید. ضربان قلب شما پایین بیاید و فشار خون کاهش پیدا کند. سپس کنترل خشم برای شما کار آسان تری خواهد بود

نفس عمیق کشیدن یکی از راه های ساده ای است که می توانید به وسیله آن به شرایط جسمانی خود غلبه کنید و بدن خود را آرام کنید. با آرام شدن وضعیت جسمانی که موجب تشدید خشم شما می شد می توانید بهتر فکر کنید و در رابطه با راه های گوناگون بهتر بیندیشید.

درد و دل کنید

صحبت کردن و درد و دل با افراد دیگر می باشد ، که سبب تخلیه روحی و روانی انسان می شود و برای کنترل و درمان پرخاشگری مفید می باشد. گاهی اوقات هم با تغییر سبک زندگی و شغل می توان از احساسات منفی دور شد و به این طریق پرخاشگری را به حداقل کاهش داد.

پزشکان معمولا برای درمان و آموزش روش های کنترل پرخاشگری در افراد مختلف، جلسات روان درمانی تشکیل می دهند و به افراد توصیه می کنند، در این جلسات شرکت کنند. این گونه جلسات به افراد کمک می کند که بر روی رفتارهای خود تسلط بیشتری داشته باشند تا بتوانند پرخاشگری را کنترل کنند.

کنترل پرخاشگری

چند لحظه دراز بکشید و چشمان خود را ببندید

چند لحظه دراز بکشید و چشمان خود را ببندید و همه ماهیچه های خود را شل کنید تا آرامش عضلانی پیدا کنید و فکر خود را از آنچه موجب عصبانیت شما شده است منصرف کنید و به عضلات بدن خود تمرکز کنید.

نتیجه گیری :

در این مقاله،‌ با راه های کنترل پرخاشگری آشنا شدید و عواملی که می تواند در کاهش پرخاشگری تاثیر بگذارند را شناختید. اگر مایلید به طور عمیق تری روی خشم تان کار کنید،‌ میتوانید از نکات و راهکارهای ارائه شده در دوره های خشم و شیوه برخورد با افراد پرخاشگر و مدیریت اضطراب در جهت کنترل خشم و پرخاشگری تان استفاده نمایید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

4 پاسخ

  1. سلام خانم دکتر فلاح
    با عرض تشکر بخاطر برنامه های آموزنده شما ،من پیگیر برنامه های آموزشی شما هستم و اموزه های مفید شما را در زندگی ام اجرا میکنم .در یکی از برنامه ها فرمودید در ارتباط با دیگران گله و شکایت و درد و دل نکنید ولی در این مقاله یکی از راههایی که برای کنترل خشم ذکر شده درد و دل کردن است لطفا بفرمایید درد ودل کردن در چه مواقعی صحیح است

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *