آموزش‌ مهارت‌های زندگی

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس در چیست ؟ به کدام یک بیشتر نیاز داریم؟

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس در چیست ؟ کمتر کسی است که در مورد مسائل انسانی دغدغه مند باشد و با این پرسش مواجه نشده باشد.در واقع ما هر روز که از خواب بیدار می شویم و فعالیت های روزانه خود را آغاز می کنیم با این پرسش درگیریم. گاها این نبود آگاهی باعث می شود این دو کلمه را به جای یکدیگر به کار ببریم.در بسیاری از شرایط حتی ممکن گمان کنیم این دو کلمه با هم تفاوتی ندارند.

در حالت کلی اعتماد به نفس بالا دلیل بر عزت نفس بالا نیست.در ادامه به تفصیل هر یک از واژه های اعتماد به نفس و عزت نفس را بررسی میکنیم تا به تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس برسیم.


ما در دوره های مهارت های زندگی قصد داریم مهارت هایی چون اصول گفتگو ، رهایی از ترس ، کنترل اضطراب ، مدیریت استرس و … را به شما آموزش دهیم. شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر روی لینک مرتبط با هر موضوع کلیک کنید.


تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

عزت نفس چیست ؟

دلایل متعددی وجود دارند که ما چرا عزت نفس نداریم؟ عزت نفس در واقع یک آینه است.ما هر لحظه در این آینه خود را میبینیم.اگر خود را زیبا ببینیم و از خود رضایت داشته باشیم عزت نفس داریم.اگر خود را زشت ببینیم و از تصویر خود در این آینه رضایت نداشته باشیم یعنی عزت نفس پایینی داریم.

در تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس باید بگوییم عزت نفس یعنی احترام به خود.یعنی خود را با تمام ویژگی های خوب و بد بپذیریم.عزت نفس یعنی خود را تحت هر شرایطی دوست داشته باشیم.عزت نفس به ما این امکان را می دهد که همواره خود را نسبت به دیگران در اولویت قرار دهیم.توانایی نه گفتن داشته باشیم.در مقابل خواسته های غیر معقول دیگران جواب مثبت ندهیم.به این باور برسیم که تمام انسان ها با یکدیگر تفاوت دارند. خود را با دیگران مقایسه نکنیم.

تعریف عزت نفس

عزت نفس یعنی چقدر به خود ارزش میدهیم.ما همیشه به رفتارمان با دیگران بسیار اهمیت میدهیم.اغلب رفتارمان با خودمان را نادیده میگیریم.رفتار ما با خودمان بسیار مهم است.در واقع همین رفتار ما با خود ما حاکی از عزت نفس ماست.عزت نفس از بدو تولد همراه ما است.ما تصمیم می گیریم آن را تقویت کنیم یا از ریشه بخشکانیم.

افراد با عزت نفس بالا از نظر درونی خوشحال و خوشنود هستند.این افراد برا رضایت و خشنودی نیاز به عوامل خارجی ندارند.افراد با عزت نفس پایین به عوامل خارجی نظیر مواد مخدر،قرص های روان گردان و … روی می آوردند.این افراد عموما تشنه پول و ثروت و پست و مقام و در واقع جاه طلب هستند.افراد با عزت نفس بالا چون از خود راضی هستند از دیگران توقعات بی جا ندارند.در یک کلمه افراد با عزت نفس بالا افراد انعطاف پذیری هستند.

زمانی که عزت نفس خوبی داشته باشیم خود را دوست داریم.از خود راضی هستیم.به خودمان احترام میگذاریم.توانایی پذیرش اشتباهات خود و دیگران را داریم.از دیگران توقعات غیرمعقول نداریم. حال که به دید درستی از عزت نفس رسیدیم بهتر می توانیم دریابیم که تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس در چیست .

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

آیا عزت نفس هم سنگ غرور است؟

عزت نفس یعنی خشنودی از خود.یعنی باور داشتن به توانایی های خود.افراد با عزت نفس به خواهان خوشبختی ، خوشحالی و خوشنودی خود و دیگران هستند.در حالی که افراد مغرور همواره در صدد اثبات خود به دیگران هستند.افراد مغرور خواهان اثبات برتری خود به دیگران هستند. آن ها به منظور اثبات این قضیه گاها به تخریب دیگران می پردازند.پس افراد مغرور رفتار تخریب گر دارند.افراد مغرور در حقیقت چیزی برای عرضه ندارند.آن ها با آسیب و خورد کردن دیگران خود را به معرض نمایش در می آورند.

 

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یعنی اعتماد داشتن به خود.یعنی نسبت به مسیر پیش رو دید مثبت داشته باشیم.یعنی زمانی که می خواهیم یک مسیر را طی کنیم ، به یک هدف خاص دست پیدا کنیم و یا در یک مسیر موفق شویم به توانایی های خود اعتماد داشته باشیم.

ما ممکن است در یک موضوع اعتماد به نفس داشته باشیم و در موضوعی دیگر فاقد اعتماد به نفس باشیم.در واقع اعتماد به نفس تا حدودی به آموخته ها و عملکرد ما بستگی دارد.مثلا یک موسیقی دان بزرگ را در نظر بگیرید این فرد در زمینه موسیقی تماما اعتماد به نفس دارد.حال آن که اگر از این موسیقی دان بزرگ بخواهیم یک نقاشی بکشد در این مسیر ممکن است شاهد اعتماد به نفس او نباشیم.

در واقع گاهی اعتماد به نفس بستگی به مسیر انتخابی و هدف ما دارد.مثلا اعتماد به نفس در ورزش ، اعتماد به نفس در نقاشی ،اعتماد به نفس در نویسندگی و … . اما گاهی اعتماد به نفس بر یک مفهوم کلی دلالت دارد.یعنی به طور کلی ما انسان کارآمدی هستیم یا خیر.کسی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است همواره مشتاقانه آماده پذیرش چالش ها ، مسئولیت های جدید و … پیش رو است.این فرد به خود این فرصت را می دهد تا در مسیر های جدید شانس خود را امتحان کند.

در مورد اعتماد به نفس نظریه های مختلفی مطرح است.برخی بر این باورند که اعتماد به نفس باید در یک موضوع خاص مورد بررسی قرار گیرد. مثلا من در رانندگی اعتماد به نفس خوبی دارم و … .برخی معتقدند می توان آن را هم به صورت جزئی و هم کلی به کار گرفت.

تفاوت عزت نفسو اعتماد به نفس

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس به صورت خلاصه

داشتن اعتماد به نفس لزوما به معنی داشتن اعتماد به نفس نیست.اعتماد به نفس زیرمجموعه عزت نفس است.در شرایطی خاص اعتماد به نفس نیز می تواند منجر به افزایش عزت نفس شود.در واقع اگر اعتماد به نفس ما در زمینه بالا بردن ارزش های فردی زیاد باشد عزت نفس نیز زیاد می شود.در صورتی که اعتماد به نفس ما در جهتی بالا باشد که به ما احساس ارزشمندی بدهد و ما را به دوست داشتن خود ترغیب کند عزت نفس را نیز زیاد می کند.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

یک پاسخ

  1. از روی تجربیاتم به نظر من در کل عزت نفس پایه اعتماد نفس است. چون کسی که عزت نفس کمی داره چندان اعتماد به نفس نداره (درکل و خصوصا در اجتماع). بعضی چیزا هم جزو عزت نفس به حساب میاد هم اعتمادبنفس. مشخصه چون فکرها و احساس های مختلف در هم مخلوط شدن و به هم مربوطند. همیشه نمیشه از همدیگه شون تفکیک کرد. یه مشکل پایه ای تر از عزت نفس کم هم وجود داره که خجالتی بودن است. برا تقویت عزت نفس باید باورهای پایه ای در مورد خودمون تغییر کنه. اعتماد بنفس هم به باورها مربوطه ولی کمتر. اگه فرد اول عزت نفسش خوب باشه، بعدش اعتمادبنفس، بیشتر از طریق وارد شدن و تجربه کردن محیط و فضا و شرایط و چالش ها و کارها در دنیای واقعی، بالا میره. اعتماد بنفس بیشتر از این راه تقویت میشه. ولی کسی که عزت نفسش ضعیفه(همه میدونن که خوب، پایین، ضعیف بودن بصورت یکی یا دو یا سه پله نیست و درجات داره. و ابعاد یا زاویه های مختلفی داره). فردی که عزت نفسش کمه با وارد شدن و تجربه خودباوریش بالاتر میره و اعتماد به نفسش بهتر میشه ولی سطحیه. شاید بشه گفت فقط احساسش بهتر یا خوب شده. باورهاش اگه تغییری هم کرده باشه، تغییر اساسی نیست(هر باور به باورهای دیگه هم مربوطه). اون فرد خودباوری و اعتمادبنفسش سطحی و موقتیه. کلی اینطوره. تمرین های ساده که خیلی جاها برا عزت نفس پیشنهاد میکنن چندان کمکی نمیکنه. فردی که عزت نفسش کمه اگه از اجتماع بیرون بیاد وفاصله بگیره بعد مدتی دوباره بد میشه و در خیلی مسائل مثل قبل میشه. فقط چون قبلا تجربه کرده احتمال زیاد یکم ترسش کمتره. مسائل و… گوناگون و متفاوت هستند. وقتی اون فرد از اجتماع فاصله گرفت، بیشتر خجالتی ها، و گوشه گیر شد حتما اعتمادبنفسش حتی کاملا از بین میره

    از یک سایت: افراد خجول در حالت عادی بخاطر ترس همراه قادر به تغییر نیستن. فرد را در انواع تنش های روانی، شرایط نامناسب عاطفی و شناختی و … فرو می برد و موجب بروز رفتارهای خام و نسنجیده و واکنش های نامناسب می گردد. خودپنداره منفی.. عدم دفاع از خود…

    بخشی از کامنت هامو در پستی در ایسنتاگرام که کلیپی مفهومی درباره عزت نفس کم منتشر کرده بود پیست میکنم. بعد از ارسال کامنتم، کامنت های دیگران رو هم خوندم، تمام کامنت ها در اون پست اشتباه و یا کاملا برعکس واقعیت بود. فقط دو نفر فهمیده بودن، یکیشون مقدار کمی فهمیده بود و یک نفر دیگه تا حد زیادی متوجه شده بود. کامنت من کاملتر و دقیق تر بود و ادمین تشکر کرد. نقطه چین های طولانی چیزایی است که حذفش کردم. بخشی از کامنت هام :
    (کپشن اون پست: از مفهومی ترین انیمیشن های دنیا. برداشت تون از این انیمیشن مفهومی رو بگید)

    فرد داره جلب توجه میکنه. چون وقتی اون مرد ولش میکنه و میره، ناراحت میشه. جلب توجه منظورم دقیقا خودنمایی(تظاهر، خود ستایی) نیست. تظاهر میکنه میخواد تا بگه منم کسی هستم و میخواد بهش توجه بشه، میخواد اون مرد(ویا کلا دیگران) به حسابش بیارن، ازش حساب ببرن. چون عزت نفس نداره. و میخواد بهش محبت بشه، و اطرافیان اونو فردی با ارزش بدونن.
    آخرش درست نمیدونم چی شد، ولی فکر کنم مرد یوگی میاد تا اون تکنیکش رو با تمرین دادن به اون فرد آموزش بده. ولی فرد چون خودشو باور نداره و تو زندگی محکم روی پاهای خودش نایستاده، حتی آمادگی و توانایی شروع کردن و یاد گرفتن کارها رو هم نداره

    ریپلایم به کامنت یک خانم که قبلش ریپلای کامنت من کرده بود: حرف شما درسته. چنین ادمایی پیدا میشن که مثل بازیگر سر دیگران کلاه میزارن. احتمالا منظور این انیمیشن این هم باشه، ولی افراد با عزت نفس پایین یا بدتر از اون یعنی خجالتی بودن، که مشکلشون عمیق تره، اینطور نیستن. اگه غروری هم داشته باشه تنها خشمشه بخاطر ضعفش و خورد شدن درونش، و نمیتونه خشمشو و یا کوچک شدن و حقارتش رو تحمل کنه. اما معمولا یا اکثرا خشماشون رو فرو میخوره. ممکنه گاهی بدلیل خشم و یا خالی کردن..شاید عقده هاش، یه ادمی رو که تصور میکنه(درست یا غلط) که میتونه روش صدا بلند کنه و خود ضربه ای نخوره یا کم بخوره، این کارو میکنه. ادمای اینطوری از کوچکترین بی احترامی ناراحت و یا عصبی میشن. گاهی بخاظر اینکه یک نفر یا چند نفر لایکش نکردن ناراحت و شکسته میشه یا گاهی جایی با لایک شدن دیگران مقایسه میکنه. یا در مقابل جنس مخالف، راحت و زود وابستگی پیدا میکنه و… بعضی وقتها میخواد…………………………………………….

    ریپلای اون خانم به من:{{{بهتر نیست اول خودت،خودت رو دوست داشته باشی بعد !توقع داشته باشی بقیه دوسِت داشته باشن}}}

    جواب من: مسلما بهتره. ولی دوست داشتن خود به این سادگی ها نیست. اونایی که تجربه میکنن یا مثلا روانشناسی میخونن میفهمن. الان دارم از چیزایی کمک میگیرم. خیلی باورها باید تغییر کنه. باورهایی که بیشترش در خردسالی و کودکی بوجود اومده. البته بخشی از عزت نفس و اعتماد بنفس هم مادرزادی و ژنتیکی است(نظر بعضی محققان هست و منم موافقم)، ولی میشه تغییرش داد. احتمالا چون مزاحم یک خانم شدم از کلمه توقع استفاده کردید. یا اونجا علامت ! گذاشتید. اشکالی نداره نحوه فکر کردن زنان با مردان خیلی تفاوت داره……………………………………………………..
    اگه اشکالی نداره برداشتم از حرفتون رو بیشتر بگم(قصد توهین یا تهمت به شما ندارم. خطابم به عموم خانم هاست) :
    گفتید: “اول خودم، خودم رو دوست داشته باشم بعد توفع داشته باشم بقیه…” فرض کن خوده شما یا هر کسی دیگه به دلایلی خودش رو دوست نداره (باور نداره) دست خودش که نیست، وگرنه معلومه هر کسی دوست داره خودشو دوست داشته باشه و… تصور کن من یا شما به دلایلی خودمون رو باور نداریم از کودکی. حالا پدر مادر اعضای خانواده فامیل همکلاسی ها و… نباید برای ما ارزش و یا حداقل یه احترام اولیه قائل باشن؟ توقع دوست داشتن خاص یا علاقه داشتن، از اونها نداریم. مثلا من با اون خانم روانشناس (به ماجرایی اشاره کرده بودم) مگه ازش می خواستم که………………………………

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *