آموزش‌ مهارت‌های زندگی

شیوه تربیت کودکان – شیوه های تربیت فرزندان موفق در جامعه

درک شخصیت و خلق و خوی کودک یکی از اصلی ترین شیوه های تربیت کودکان است که سبب شناسایی بهتر استعدادها و تمایلات کودکان نیز می شود. روش های متفاوتی برای تربیت کودک وجود دارد که والدین می توانند با آگاهی از آن ها کودکان خود را تربیت کنندو یک روش قطعی و صحیح برای تربیت کودکان وجود ندارد. دوره هایی چون اصول گفتگو ، شیوه برخورد با افراد پرخاشگر می تواند شما را در تربیت فرزند موفق یاری رساند.

همه والدین دوست دارند فرزندانشان خوشحال، خوش رفتار و قابل احترام از سوی دیگران باشند. فرزندانی که بتوانند به راحتی با دیگران تعامل ایجاد کنند. هیچ کس دوست ندارد به داشتن فرزندی بی تربیت متهم شود. روش های موثر آموزش، مسائل تربیتی و کمک گرفتن از مشاور می تواند به بهترین وجه ممکن به والدین در این راستا کمک کند.

تربیت یعنی چه؟

تربیت، آموزش رفتارهای خوب و نشان دادن رفتارهای بد برای جلوگیری از انجام آن به کودک است. به عبارت دیگر، « تربیت » به کودک پیروی از مجموعه قواعدی را می آموزد و شامل روش های تنبیهی و تشویقی است. اما همین چند جمله در عمل چنان بر والدین دشوار است که گاه فاصله آن ها تا تربیت صحیح فرسنگ ها دور است.

گرچه سن تربیت کودک محدود به زمان خاصی نمیشود ولی هر دوره رشدی، کودک با چالش ها و نیازهای اساسی خود روبرو میشود. شیوه ای که شما با او تعامل میکنید در چگونگی شکل گیری توانایی های شناختی او تاثیر میگذارد. به طور کلی نحوه نگرش شما در شیوه تربیت فرزند تان بسیار اهمیت دارد. اگر تصور کنید که فرزندتان نقش فعالی در یادگیری دارد، در مورد مسائل مختلف با او صحبت میکنید، به سوالاتش با بردباری پاسخ میدهید در نتیجه تفکر و استدلال را در او تقویت میکنید. بر عکس والدینی که گمان می‌کنند که فرزندشان یادگیرندگانی منفعل هستند، بسیار کنترل کننده یا هدایت کننده رفتار میکنند در نتیجه جلوی خلاقیت فرزندشان را میگیرند. پس والدین نقش مهمی در تربیت فرزند ایفا می‌ کنند. برای تربیت فرزندان موفق کلیک کنید.

شیوه تربیت کودکان

ویژگی والدین موفق و روش آنها در تربیت فرزندان :

  1. استقامت و پایداری دارند
  2. درباره ارتباطات فیزیکی بسیار آگاه و محتاط هستند
  3. پند و اندرزهای خود را ابتدا، خود تمرین می کنند
  4. به فرزندانشان اهمیت خواب کافی را می آموزند
  5. به فرزندانشان اهمیت خواب کافی را می آموزند
  6. گوش می دهند پس گوش دهید ، گوش دهید
  7. تهاجمی نیستند ، اهل منطق و متقاعد هستند

والدین نباید نظر ‌های خود را به فرزندان تحمیل کنند:

فرزندان مصمم و سرسخت اگر به شیوه‌ی صحیحی پرورش یابند و تربیت شوند در بزرگسالی تبدیل به افرادی مسئولیت‌پذیر و متعهد می‌شوند. بنابراین اگر می‌خواهید فرزندان‌تان در بزرگسالی یک شخصیت خوب و سالم داشته باشد باید الگوی مناسبی برای آنها باشید، به آنها حق انتخاب دهید و نظرات و سلایق‌تان خود را به آنها تحمیل نکنید. شما نمی‌توانید یک فرزند مصمم را مجبور کنید عقاید شما را باور داشته باشد اما اگر در زندگی مانند یک شخص بافضیلت رفتار کنید الگوی مناسبی برای او خواهید بود.

شما به ‌عنوان یک والد مسئول همان اندازه که باید مراقب گفتارتان باشید باید مراقب رفتارتان هم باشید. به‌عنوان مثال اگر آنها را به تقلب و دزدی نکردن تشویق می‌کنید اما سر میز شام درباره نحوه دور زدن مالیت صحبت می‌کنید بدانید که الگوی مناسبی برای او نیستید. سعی کنید با رفتار و سبک زندگی‌تان اخلاق را به او بیاموزید. به‌گونه‌ای زندگی کنید و الگویی باشید که می‌خواهید او دنبال کند.

در مورد اخلاق و شخصیت پسندیده و سالم با فرزندتان  صحبت کنید. داشتن این بحث‌ها به آن‌ها کمک می‌کنند بهتر بتوانند هویت‌شان را شکل دهند. به آن‌ها اجازه دهید نقش مهمی که اخلاق و شخصیت خوب در زندگی آنها دارد را درک کنند. درست است که با این کار ذهنیت آنها را شکل می‌دهید اما همین شکل‌گیری ذهنیت به آنها کمک می‌کند رفتتارشان را تعیین کنند و شخصیت و هویت ‌‌شان به درستی شکل بگیرد.

4 شیوه تربیت برای کودکان :

  1. محبت کم، محدودیت کم کودک
  2. محبت کم، محدودیت زیاد کودک
  3. محبت زیاد، محدودیت کم کودک
  4. محبت زیاد، محدودیت زیاد کودک
تربیت کودک

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *