آموزش‌ مهارت‌های زندگی

غلبه بر تنهایی

غلبه بر تنهایی – تنهایی را با استفاده از راهکارهای ساده از بین ببرید!

تحقیقات نشان داده افراد بین 15 تا 25 سال و همچنین افراد بالای 65 سال نسبت به بقیه سنین احساس تنهایی بیشتری دارند. اما در کل در همه سنین حدود 20 تا 25 درصد افراد احساس تنهایی می‌کنند. تنهایی می تواند در زمان تنها شدن یا حتی زمانی که افراد در اطراف تان قرار دارند به سراغتان بیاید. در این مقاله به بررسی راه های غلبه بر تنهایی می پردازیم تا با به کار گیری این راه ها بتوانید حس تنهایی خود را کاهش دهید یا از بین ببرید.

غلبه بر تنهایی

حس تنهایی چیست؟

احساس تنهایی یک حس شخصی است، بنابراین تجربه همه از تنهایی متفاوت خواهد بود. یک توصیف مشترک که می‌توان از تنهایی ارائه داد این است که تنهایی، احساسی است که در صورت براورده نشدن نیاز هایمان در برقراری تماس و روابط اجتماعی، حس می کنیم اما تنهایی همیشه به معنای تنها بودن نیست.

ممکن است شما انتخاب کنید که تنها باشید و بدون ارتباط زیاد با دیگران زندگی خوب و راحتی داشته باشید، در حالی که برای برخی افراد این یک تجربه ناخوشایند باشد. یا ممکن است ارتباطات اجتماعی زیادی داشته باشید، یا در یک رابطه باشید و هنوز احساس تنهایی کنید. مخصوصا هنگامی که فکر کنید توسط اطرافیانتان درک نمی‌شوید یا به شما اهمیت نمی‌دهند.

علت ایجاد حس تنهایی :

عوامل مختلفی باعث می شود که افراد احساس تنهایی کنند از جمله :

افکار و نگرش ها : نحوه تفکر و احساس ما در مورد خود و جهان پیرامون نیز می تواند باعث تنهایی شود.

محیط : تنهایی اغلب توسط محیط فرد ایجاد می شود. اگر کسی در یک منطقه جدا زندگی کند یا اخیرا به مکان جدیدی منتقل شده باشد، بیشتر در معرض تنهایی است. علاوه بر این ، مهاجرت به یک کشور جدید یا تحصیل در خارج از کشور ، جایی که موانع زبانی یا فرهنگی می تواند تعاملات اجتماعی را پیچیده کند ، همچنین می تواند احساس تنهایی بیشتری در افراد ایجاد کند.

شرایط : شرایط دردناک زندگی ، مانند طلاق یا از دست دادن، می تواند احساس تنهایی را افزایش دهد.

وراثت : به گفته جان کاچیوپو، تنهایی حدود 50٪ وراثت پذیر است اما این بدان معنا نیست که تنهایی توسط ژن ها تعیین می شود. آنچه به نظر می رسد وراثتی است ، شدت دردی است که هنگام احساس انزوای اجتماعی در فرد احساس می شود. ” بسته به ژنهایشان، بعضی از افراد وقتی با دیگران در تماس نیستند بیشتر احساس درد می کنند یا خود را تنها می دانند.”

از دیگر دلایل احساس تنهایی میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تجربه سوگ
  • نقل مکان به یک شهر یا کشور جدید، دور از دوستان، خانواده و آشنایان
  • تغییر شغل و احساس جدا بودن از همکاران خود
  • از دست دادن یک شخص یا رابطه
  • بازنشستگی و از دست دادن ارتباطات اجتماعی در محل کار
  • رفتن به دانشگاه
  • احساس تنهایی در روزهای خاصی از سال، مثل روز تولد یا عید سال نو

عوارض داشتن حس تنهایی :

هر تنهایی می تواند به افسردگی منجر شود. احساساتی مثل ناامیدی ،ترس ، افسردگی، خستگی ،عصبانیت، بی قراری، خودخوری ( من زشتم، کودنم ،…) دخیل در تنهایی هستند. تنهایی سبب کاهش اعتماد به نفس و کاهش اعتماد به نفس سبب تنهایی می شود و این سیکل معیوب در نهایت به افسردگی می رسد.

آدم های تنها به دلیل ضعف اعتماد به نفس ، دلشان نمی خواهد با بقیه رابطه برقرار کنند، چون کمتر طعنه خواهند شنید. هر کس هر چیزی بگوید موافقت می کنند تا کسی به آن ها انتقاد نکند، غرغر می کنند تا کسی به آن ها غر نزنند، با کسی قاطی نمی شوند تا زمینه اظهار نظر به وجود نیاید. با این حساب مشکل ضعف اعتماد به نفس است.

غلبه بر تنهایی

راه های غلبه بر تنهایی :

با افراد جدید ارتباط برقرار کنید

اگر به دلیل عدم داشتن ارتباطات اجتماعی راضی کننده در زندگی خود احساس تنهایی می کنید، سعی کنید با افراد بیشتری یا افراد متفاوتی ملاقات کنید. سعی کنید بر اساس سرگرمی‌ها یا علایق خود به یک کلاس یا گروه بپیوندید. اگر توانایی آن را دارید، داوطلب شدن روش خوبی برای ملاقات با دیگران است. کمک به دیگران همچنین می تواند واقعاً به بهبود سلامت روان شما کمک کند.

مواظب خودتان باشید

احساس تنهایی می تواند بسیار استرس زا باشد و می تواند تأثیر زیادی بر سلامت عمومی شما داشته باشد. همین امر ممکن است برداشتن قدم های مثبت را برایتان سخت تر کند. ببینید کدام یک از موارد زیر بر احساسات شما تاثیر می‌گذارد؟ و اینکه آیا برای تغییر آن کاری از دستتان برمی‌اید؟

فعالیت بدنی داشته باشید : ورزش برای بهبود شرایط ذهنی شما بسیار مفید است و در برخی از افراد به بهبود عزت نفس کمک می کند.

رژیم غذایی درستی داشته باشید : خوردن منظم و پایدار نگه داشتن قند خون می تواند در میزان خلق و خو و انرژی شما تفاوت زیادی ایجاد کند.

سعی کنید خواب کافی داشته باشید : کم یا زیاد خوابیدن می تواند تأثیر زیادی در احساس شما داشته باشد.

چیزی بسازید یا خلق کنید

انسان همیشه بعد از خلق یا ایجاد چیزی، حس بهتری پیدا می کند، میخواهد نقاشی با آبرنگ باشد یا ساخت یک جعبه چوبی و … عمل خلق کردن و ساختن، می تواند به رهایی شما از تنهایی کمک کند. تردر ولف در مصاحبه ای این نکته را به اشتراک گذاشته است که:«چالش انگیزترین جنبه تنهایی می تواند حس پوچی و عدم برقراری ارتباط با افراد دیگر به مدت طولانی یا نیروهای بیرون ما باشد، اما برخی از این مشکلات می تواند با خلق چیزی از درون ما، حل شود و از بین برود.»

پیاده روی کنید

یکی از راه های غلبه بر تنهایی پیاده روی کردن است. با تأثیر پیاده روی بر مغز چقدر آشنایی دارید؟ در نتایج مطالعات مختلفی ثابت شده است که پیاده‌ روی باعث تقویت سلامت جسمی و روحی می‌شود. البته که هر نوع ورزشی با فواید جسمی و روحی همراه است، اما شاید بهتر باشد که بگوییم که پیاده‌ روی در این مورد خاص ارجحیت دارد.

به دنبال تجربیات تازه بروید

در بیشتر مواقع تنهایی با احساس بی‌حوصلگی همراه است، اما می توانید این احساس را با تجربیات تازه برطرف کنید؛ مثلا پیشنهاد می کنیم خود را از مسیر جدیدی به محل کارتان برسانید. سوار اتوبوس درون شهری شوید و ببینید شما را به کجا می برد. در مورد سفر خارج از شهر چه نظری دارید؟ قطعا این تجربیات جدید برایتان هیجان انگیز خواهد بود. اگر مسیری را غیر از مسیر هر روزه برای رسیدن به محل کارتان انتخاب کنید، با افراد و ویترین‌ های جدیدی رو به رو خواهید شد که شما را به وجد می ‌آورند. پس این قبیل کارها تجربه‌ ای تازه و ماجراجویانه است.

 بیش از حد کار نکنید

با توجه به مقاله ‌ای که در سال ۲۰۱۷ در بازیابی کسب و کار هاروارد انجام شده بود از ارتباط نزدیک بین خستگی کار و احساس تنهایی گفته شده بود. بدین صورت که هرچه زمان کار بیشتر، خستگی نیز به همان میزان افزایش می‌یابد و احساس تنهایی نیز در فرد پر رنگ‌تر می‌شود و این امر می‌تواند زندگی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

نتیجه گیری :

در این مقاله،‌ با راه های غلبه بر تنهایی آشنا شدید و مواردی که می تواند به کاهش حس تنهایی در شما کمک کند را شناختید. اگر مایلید به طور عمیق تری روی خودتان و راه های کاهش حس تنهایی تان کار کنید،‌ میتوانید از نکات و راهکارهای ارائه شده در دوره های مدیریت اضطراب و عزت نفس در جهت درمان حس تنهایی استفاده کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *