آموزش‌ مهارت‌های زندگی

غلبه بر وسواس فکری

غلبه بر وسواس فکری – استفاده از راهکارهای ساده برای غلبه کردن به وسواس

قطعا رفتارهای وسواس گونه طیف ها و منشاهای مختلفی دارند اگر وسواس فکری درمان نشود، شدیدتر می شود و می تواند در درجه اول خود فرد و بعد اطرافیان را درگیر کند. استفاده از راه های غلبه بر وسواس فکری می تواند به شما در درمان هر نوع وسواس فکری – عملی کمک شایانی کند. با ما در مقاله “” غلبه بر وسواس فکری – استفاده از راهکارهای ساده برای غلبه کردن به وسواس “” همراه باشید.

غلبه بر وسواس فکری

وسواس فکری چیست؟

گفتگوهای اتوماتیک منفی که فرد قادر به متوقف ساختن آنها در ذهنش نیست را وسواس فکری گویند اگرچه همه دارای افکار منفی هستند و گاها افراد به موضوعی فکر می کنند که نمی دانند از کجا آمده، این فکر، هدفی را هم دنبال نمی کند ولی ذهنشان اتوماتیک به آن فکر می پردازد، اما در بعضی افراد این گفتگوهای منفی خود به خودی و اتوماتیک تمام شدنی نیستند و یک فکر منفی ده فکر منفی دیگر را به همراه دارد در این حالت فرد دچار وسوال فکری شده است.

یک فکر وسواسی ممکن است این باشد که پس از لمس چیزی که ممکن است کثیف باشد ، هفت بار دست خود را بشویید. اگرچه ممکن است شما مایل به فکر کردن یا انجام این کارها نباشید اما احساس ناتوانی در توقف آن دارید. درواقع وسواس، یک اختلال در سلامت ذهن و روان است که تاثیر زیادی برروی روند زندگی افراد در سن و اقشار مختلف می‌گذارد.

راه های غلبه بر وسواس فکری :

اولین قدم در بهبود وسواس فکری این است که فرد بپذیرد این مشکل را دارد و داشتن وسواس، میتواند علت بسیاری از مشکلات دیگر او باشد. در مواردی که درمان وسواس خیلی زود آغاز شود و مشکل چندان شدید نباشد، معمولا با استفاده از روان درمانی به تنهایی می‌توان آن را بهبود بخشید اما در مواردی که مشکل مزمن شده است یا علائم شدید است، معمولا ترکیبی از روان درمانی و دارو درمانی اثربخشی بیشتری دارد. در ادامه به چندین راهکار برای غلبه بر وسواس فکری میپردازیم :

مدیتیشن و ذهن آگاهی انجام دهید

ناخوشایند بودن وسواس فکری تا حدی به دلیل احساسات بدی است که با افکار سرزده همراه می‌شوند. در ادامه شناسایی تحریف های شناختی و پذیرش غیرقابل کنترل بودن افکار، استفاده از تمرینات مدیتیشن و ذهن آگاهی می تواند پاسخ های احساسی منفی ناشی از آن را فرو نشاند. برای آشنایی بیشتر با اینکه ذهن آگاهی چیست و چرا لازم است؟ می‌توانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

وقتی وسواس فکری هجوم می‌آورد، تمرینات تنفس عمیق را انجام دهید. به آرامی نفس بکشید تا چهار بشمارید، نفس را با شمارش چهار نگه دارید و سپس دوباره تا ۴ بشمارید و نفس خود را خارج کنید.

تمرینات نشسته نیز می توانند به شکستن چرخه نشخوار فکری کمک کنند. روی پاهای خود تمرکز کنید که در زمین محکم شده اند و به این ترتیب خود را به زمان حال متصل کنید. اطراف را با تمام حواس خود تحت نظر بگیرید و به نوبه خود پنج موردی که می بینید، می شنوید، بو می‌کنید، مزه می کنید و احساس می کنید را شناسایی کنید تا در زمان حال حاضر بمانید.

ارتباط خود را با خانواده و دوستان حفظ کنید

وسواس فکری و عملی می‌تواند آنقدر وقت شما را بگیرد که به مرحله‌ انزوای اجتماعی برسید. انزوای اجتماعی نشانه ‌های OCD را بدتر می‌کند. وقت گذاشتن برای خانواده و دوستان بسیار مهم است. صحبت رو در رو با آنها درباره‌ نگرانی‌ها و تمایلات ‌تان، می‌تواند از شدت آنها کم کند.

بنویسید

اگر واقعا قادر به متوقف کردن وسواس های فکریتان نیستید بهتر است، وقت بگذارید و راه حلی پیدا کنید. یکی از این راه حل ها، نوشتن است، نوشتن به شما کمک می کند تا با افکارتان روبه رو شوید ولی مراقب باشید در حین انجام آن کار این سیستم مشکل دار ذهنی که در شما وجود دارد مورد سرزنش و اعتراض قرار ندهید. یادتان باشد با هر چیزی که بجنگید آن را در وجودتان تقویت می کنید. پس اعتراضی نکنید و بنویسید. دوره روانشناسی نوشتن روزانه در این خصوص میتواند به شما کمک شایانی کند.

خواب کافی داشته باشید

اضطراب و نگرانی نه تنها باعث بی‌خوابی می‌شود، بلکه کمبود خواب هم می‌تواند افکار و احساسات اضطراب‌آور را تشدید کند. وقتی به اندازه‌ی کافی بخوابید و استراحت کنید، حفظ تعادل احساسی بسیار آسان‌تر خواهد بود.

غلبه بر وسواس فکری

از ترس ‌هایتان دوری نکنید

دوری از موقعیت‌ هایی که افکار وسواس‌ گونه‌ شما را تحریک می‌کنند شاید کار هوشمندانه ‌ای به نظر برسد، اما هر چه بیشتر از این موقعیت ‌ها دوری کنید، برای شما ترسناک ‌تر می‌شوند. به جای دوری از آن افکار، خودتان را در معرض محرک ‌های OCD قرار بدهید، سپس سعی کنید در برابر تمایل‌ به انجام الگو های مکرر و وسواس ‌گونه‌، مقاومت کنید یا انجام آنها را به تأخیر بیندازید.

به طور منظم ورزش کنید

ترشح سالم اندورفین در بدن برای سلامتی و متابولیسم کلی بسیار مهم است. ورزش یکی از بهترین و ساده ترین راه برای تقویت این مواد شیمیایی در بدن است، بنابراین ورزش را 3 الی 5 بار در هفته انجام دهید تا ترشح اندورفین بالا بیاید.

با نگه داشتن بدن خود به شکل خوب و استفاده از انرژی اضافی که ذخیره کرده اید، احتمال بیشتری برای اجتناب از رفتارهای وسواسی دارید. ورزش همچنین برای سلامت روان و همچنین تنش طبیعی استرس مفید است.

نزد روانشناس یا روان پزشک بروید

یکی از روش های غلبه بر وسواس فکری که به بهبود فرد کمک می کند، روان درمانی است که توسط درمانگر یا روانشناس بالینی انجام می شود. در این روش درمانگر شرایطی مشابه برای ایجاد وسواس در بیمار فراهم می کند و از فرد خواسته می شود واکنشی نسبت به آن نداشته باشد. در این موقعیت فرد دچار استرس شدید می شود. برای کاهش استرس و کمک به پروسه درمان معمولا روانپزشک دارویی به بیمار تجویز می کند.

غلبه بر وسواس فکری

نتیجه گیری :

در این مقاله،‌ با راه های غلبه بر وسواس فکری آشنا شدید و مواردی که می تواند به کاهش وسواس در شما کمک کند را شناختید. اگر مایلید به طور عمیق تری روی خودتان و راه های غلبه بر وسواس فکری کار کنید،‌ میتوانید از نکات و راهکارهای ارائه شده در دوره های مدیریت استرس و ذهن آگاهی در جهت کاهش وسواس فکریتان استفاده کنید.

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

یک پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *