آموزش‌ مهارت‌های زندگی

مشکلات پس از طلاق

مشکلات پس از طلاق چیست؟ آیا این مشکلات قابل حل هستند؟

مشکلات پس از طلاق یکی از دلایلی است که افراد با وجود عدم رضایت از زندگی مشترک به دنبال حل اختلافات زناشویی هستند تا از بروز آن جلوگیری کنند. ممکن است افراد گاهی به طلاق عاطفی راضی شوند اما تن به طلاق رسمی و مشکلات بعد از آن ندهند.

طلاق مانند تمام چالش هایی که در زندگی با آن ها مواجه هستیم ممکن است مسائل و مشکلاتی را برای ما به بار بیاورد. برای مدیریت چالش های بعد از طلاق یک سری مهارت ها لازم است. برای بهره مندی از این مهارت ها و شرکت در دوره مهارت های زندگی کلیک کنید. در ادامه مشکلات پس از طلاق را بررسی خواهیم کرد.

مشکلات پس از طلاق

احساس مقصر دانستن خود

زمانی که طلاق اتفاق می افتد حتی با وجود این که ممکن است رضایت طرفین در این موضوع کامل باشد احساسات منفی را در بر دارد. بعد از طلاق فرد ممکن است احساسات متعددی را تجربه کند.خود را مقصر می داند. احساس می کند شاید اشتباهات او منجر به از هم پاشیدگی زندگی مشترک شده است. ممکن است فرد احساس کند که برای این انتخاب اشتباه و طلاق مقصر است و خود را سرزنش کند.

اگر فرزندانی در این میان باشند این احساسات بیشتر خواهند بود. مثلا فرد احساس می کند با طلاق او از همسرش آینده فرزندان را تباه کرده است. احساس مقصر دانستن خود بعضا در افراد دیده می شود و عوامی باعث تشدید آن می شود. مثلا اگر زن یا مرد در صورت وجود فرزند دیگری را از دیدن او منع کند این حس مقصر دانستن خود بیشتر فرد را درگیر می کند. این احساس معمولا در زنان به علت روحیه لطیف تر و حس مادرانه آن ها شایع تر است. این موضوع عزت نفس انسان را دچار مشکل می کند.

نگرانی و افسردگی

یکی از مشکلات پس از طلاق تجربه احساس نگرانی و افسردگی است. فرد ممکن است به علت تجربه ناموفق و شکست در رابطه اش گمان کند مکرر شکست خواهد خورد و نمی تواند رابطه ای موفق را تجربه کند. این احساسات باعث می شود فرد نسبت به آینده احساس نگرانی کند.

این احساسات نیز عموما در زنان شایع تر است. زنان به دلیل مشکلات فرهنگی ممکن است بیشتر نسبت به آینده احساس نگرانی کنند. ضمن این که از آنجایی که بعضا زنان شاغل نیستند ، مشکلات اقتصادی یکی از نگرانی هایی است که احتمالا آن ها را در آینده درگیر خواهد کرد.

ازدیاد مسئولیت ها

در زندگی مشترک یک نوع تقسیم کار وجود دارد. بعد از طلاق یک مرد که در زندگی مشترک در حرفه شغلی خود مشغول بوده و نقش پدری را نیز بر عهده داشته مجبور است از ساعات کاری خود کم کند تا هم نقش مادر و هم نقش پدر را به شکل صحیح ایفا کند. یک زن ممکن است شاغل نبوده باشد اما بعد از طلاق بایستی هم شغلی برگزیند تا با آن امرار معاش کند و هم نقش پدری و مادری را ایفا کند. این مسائل برای هر دو طرف قضیه ایجاد مشکل کند.

مشکلات تربیتی فرزندان

معمولا در یک زندگی قبل بروز طلاق فرزند پسر از پدر خانواده الگو می گیرد و فرزند دختر از مادر خانواده. زمانی که طلاق اتفاق می افتد اگر حضانت فرزندان به مادر سپرده شود پسر ، پدر را دائما در کنار خود نخواهد داشت تا از او الگو بگیرد. در مقابل اگر حضانت فرزندان به پدر سپرده شود دختر نمی تواند مادرش را به خوبی الگو قرار دهد.

ضمن این که دختران زمانی که دچار بلوغ می شوند نیازمند راهنمایی های مادر هستند و حتی اگر از پدرشان کمک بخواهند او قادر نخواهد بود به خوبی فرزندش را راهنمایی کند. ضمنا بعد از بروز طلاق عموما فرزندان شاهد رابطه درست و سالم بین زن و شوهر نخواهند بود و این قضیه سبب می شود در زندگی آینده آنان نیز مشکلاتی به وجود بیاید.

مشکلات عاطفی و جنسی

یکی از مشکلات پس از طلاق قبل از جدایی زوجین معمولا نیاز های عاطفی و جنسی یکدیگر را برطرف می کنند. زمانی که طلاق اتفاق میفتد این نیاز ها برطرف نمی شوند. معمولا مردان برای برطرف کردن نیاز های جنسی خود تن به روابط خارج از چهارچوب ازدواج می دهند. زنان نیز برای برطرف کردن نیاز های عاطفی خود خارج از چهارچوب ازدواج وارد رابطه می شوند. این قبیل روابط عموما روابط سالمی نیستند و نتایج مثبتی را در بر ندارند و مشکل ساز خواهند شد.

برای مطالعه بیشتر در خصوص مشکلات پس از طلاق . سایر مواردی که ممکن است به آن نیاز پیدا کنید با استفاده از لینک های دوره های غیر حضوری زیر می توانید به دوره بپیوندید.

دوره حل اختلافات زناشویی

دوره طلاق عاطفی

دوره عزت نفس

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *