آموزش‌ مهارت‌های زندگی

ویدا فلاح

 

با وسواس فکری چه کنم؟

ابتدا اینکه وسواس فکری چیست؟ گفتگوهای اتوماتیک منفی که فرد قادر به متوقف ساختن آنها در ذهنش نیست. وگرنه همه دارای افکار منفی هستند. به موضوعی فکر می کنیم که نمی دانیم از کجا آمده، هدفی را هم دنبال نمی کند ولی ذهن اتوماتیک به آن می پردازد، اما در بعضی افراد این گفتگوهای منفی خود به خودی و اتوماتیک تمام شدنی نیست و یک فکر منفی ده فکر منفی دیگر را به همراه دارد.

اگر واقعا قادر به متوقف کردن آن نیستید باید وقت بگذارید و راه حل پیدا کنید. یکی از تکنیک ها نوشتن است، نوشتن به شما کمک می کند تا با افکارتان روبه رو شوید ولی مراقب باشید در حین انجام آن کار این سیستم مشکل دار ذهنی که در شما وجود دارد مورد سرزنش و اعتراض قرار ندهید. یادتان باشد با هر چیزی که بجنگید آن را در وجودتان تقویت می کنید. پس اعتراضی نکنید و بنویسید.

یکی دیگر از روشها خاطره نویسی است. نوشتن خاطرات روز گذشته به طوری که اجازه دهید احساساتتان هم با خاطراتی  که در حال مکتوب شدن است بیرون ریخته شود.  حتی درباره احساساتتان هم بنویسید. و حتی درباره ی اتفاقی که افتاده و شما را ناراحت کرده نتیجه گیری های بالغانه کنید.

اما مشکل کسی که وسواس فکری دارد این است که نمی تواند افکارش را شناسایی کند اگر کسی از او سوال کند که در ده دقیقه ی گذشته به چه چیزی فکر می کردی نمی تواند دقیقا متمرکز باشد و بگوید.

پیشنهادم این است  که چنین افرادی صرف نظر از علل ایجاد این وضعیت، از هر جایی شروع کنند رو به جلو می روند و بگویند چکار می توانم بکنم؟ نه اینکه چرا اینجوری شده؟ در حال حاضر می توانید تمرینات ذهن آگاهی را انجام دهید، تمرینات مراقبه را انجام دهید، برای مثال بگوئید:

برای دو دقیقه ی آینده من می خواهم در لحظه ی حال باشم، مثلا با ذهن آگاهی میز را تمیز کنم! یا با توجه و هوشیاری کامل چای بنوشم! بنابراین با تمرینات خیلی کوتاه 1 یا 2 دقیقه ایی ذهنتان را آماده می کنید برای اینکه در لحظه ی حال بماند و این تمرینات مراقبه به تدریج عادت تفکر اتوماتیک را در شما کم و کمتر می کند بعد می بینید در جایی می توانید به ذهنتان بگوئید که الان قصد تو چیست؟ مچ بگیرید و یا به ذهنتان بگوئید بس است. می خواهم در این لحظه باشم! فردی در این وضعیت قرار دارد چقدر با خودش در ارتباط است و لحن ارتباطش با خودش چگونه است. آیا می تواند با احترام و خوش رویی با خودی که در درونش صحبت  می کند رابطه برقرار کند. مهم ترین ارتباطی که ما در عالم داریم رابطه با خودمان است. اگر نسبت به رابطه هایی که با خودمان داریم هوشیار باشیم یعنی نظاره گری شاهد این گفتگوهای درونی ما با خودمان باشد در آن موقع قدرت متوقف کردن آن دو فرد درون را خواهیم داشت و می توانیم ساکت شویم اما  این پروسه ایی است که باید یاد گرفته شود. می توانید از سی دی های به سوی ذهن آگاهی استفاده کنید. برای انجام تمرینات بسیارمهم خیلی به شما کمک می کند.

برای مثال کارهای هنری انجام دهید کار هنری که به شکل عادت نباشد یعنی باید در زمان حال و توجه کارتان را انجام دهید هر کاری که با توجه انجام شود عادتهای ذهنی را متوقف و ساکت می کند.

برای اطلاعات بیشتر به دوره ذهن آگاهی مراجعه کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

یک پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *