آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چرا عزت نفس نداریم ؟ چگونه عزت نفسمان را افزایش دهیم؟

چرا عزت نفس نداریم ؟ این پرسشی است که بارها و بارها ذهن ما را به خود مشغول کرده است.در یک روز شلوغ کاری ، در یک مهمانی باشکوه دوستانه ، در دانشگاه و … در حالی که گمان میکردیم جز شرایط آن لحظه به چیزی فکر نمی کنیم پرسش چرا عزت نفس نداریم ؟ در گوشه ذهن ما بوده است.اگر عزت نفس مهمان باشد،آیا ما مهمان نواز خوبی هستیم؟ اگر ذره ای احساس می کنید جواب شما منفی است با ما همراه باشید.

عزت نفس یک احساس درونی است. عزت نفس به ما این امکان را می دهد که خود را بدون قید و شرط دوست داشته باشیم.احساس ارزشمندی کنیم.نسبت به توانایی های خود آگاه باشیم.

در واقع عزت نفس از بدو تولد مانند دوستی مهربان همواره همراه ماست.ما مختاریم این دوست مهربان را بپذیریم و با او مهربان باشیم.می توانیم به او بی محلی کنیم.حتی می توانیم او را از بین ببریم.حتی مشاجره والدین نیز می تواند نقش کلیدی در افزایش استرس و در پی آن کاهش عزت نفس داشته باشد.در ادامه در مورد دلایل از بین رفتن این همراه همیشگی صحبت می کنیم:


افزایش عزت نفس با دوره غیر حضوری عزت نفس با روش های کاملا علمی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دوره های مربوط به سایر مهارت های زندگی و توسعه فردی روی لینک مهارت های زندگی کلیک کنید.

در این دوره ها شما می توانید با راه های رهایی از ترس ، کنترل خشم ، مدیریت اضطراب ، رابطه سالم ، جلوگیری از طلاق عاطفی و … آشنا شوید.


چرا عزت نفس نداریم

دلایل ناشی از گفت و گو با سرکش درون

همه ما یک شخصیت نامرئی به نام سرکش درونی داریم. او مدام با ما صحبت میکند.غالبا صحبت ها و احساسات منفی به ما القا میکند.او بسیار بی رحم است.تلاش های ما برای بهبود زندگیمان را نادیده میگیرد.نفرت از خود ، فراموش کردن این که ما تحت هر شرایطی با ارزش هستیم و سرزنش خود از دلایل نابودی عزت نفس است.یکی از دلایلی که خود را دوست نداریم یا در واقع چرا عزت نفس نداریم؟ این است که احساس مصرف کنندگی داریم.احساس می کنیم که برای خود و دیگران هیچ سودی نداریم.در هیچ کاری موفق نیستیم.هیچ استعداد خاصی نداریم.

ما دائما در حال مقایسه خود با دیگران هستیم.مقایسه یکی از اصلی ترین دلایل نابودی عزت نفس است.در واقع اگر جلوی مقایسه خود با دیگران را نگیریم ، با تفکر ویرانگر “دیگران راجع به من چه فکری میکنند؟” رو به روهستیم.این تفکر باعث می شود دیگران را در اولویت قرار دهیم.مشورت با دیگران بسیار خوب است.اما بدانید هیچکس بهتر از خود شما مصلحت شما را نمیداند و نگران شما نیست.اهمیت دادن به دیگران خوب و لذت بخش است.اینکه بخواهیم دیگران را در اولویت قرار دهیم و بابت مسائل جزئی دائما در حالی عذرخواهی باشیم از مصادیق نابودی عزت نفس است.

 عذرخواهی بیجا باعث میشود حس مقصر بودن در ما القا شود.بایستی در معاشرت های خود حد و مرز را رعایت کنیم.یعنی در ارتباط با دیگران همیشه اولویت های خود را در نظر بگیریم.از نه گفتن به دیگران نهراسیم.لازم نیست به تمامی خواسته های افراد جواب مثبت دهیم.توانایی نه گفتن یک توانایی کلیدی در حفظ عزت نفس است.با انتخاب صحیح افرادی که دائما با ما در ارتباط هستند میتوانیم عزت نفس خود را حفظ کنیم.گاها بعضی افراد با رفتارهای سواستفاده گر میتوانند نقش قاتل عزت نفس ما را ایفا کنند.پس در اولین گام بایستی انسان ها منفی را رها کنیم.

چرا عزت نفس نداریم

کمال گرایی یا بی مسئولیتی

ما بایستی به این باور برسیم که روی یک سری مسائل کنترل داریم و طبیعتا یک سری مسائل از کنترل ما خارج هستند.مثلا برای این که یک نمره خوب کسب کنیم باید خوب درس بخوانیم ، در کلاس درس فعال باشیم ، تکالیف را به موقع تحویل دهیم و … .اما ممکن است یک بیماری در روز امتحان ، یک خبر ناخوشایند ، معقول نبودن امتحان و … دلایلی برای عدم نتیجه گیری ما باشند.ما بایستی یاد بگیریم برای عواملی که روی آن ها کنترلی نداریم خود را سرزنش نکنیم.

اگر خود را دوست نداشته باشیم نسبت به خودمان بی رحم میشویم.رفتارهای سخت گیرانه انجام میدهیم.دائما خود را قضاوت میکنیم.از دیدن جنبه ها مثبت وجودیمان عاجز میشویم.این پاسخ بزرگی به پرسش “چرا عزت نفس نداریم ؟”است.

گاهی خوب است خود را به خطر بندازیم و ریسک کنیم.زمانی که از موانع و مشکلات عبور میکنیم احساس قدرت و عزت نفس خواهیم کرد.اگر شکست هم بخوریم نسبت به احساس خطر و تلاش بی وقفه مان احساس غرور خواهیم کرد.ضمن این که یاد میگیریم با شکست ها بدون از بین رفتن عزت نفس مواجه شویم.در واقع همانطور که خطر کردن بی قید و شرط آسیب زننده است احتیاط زیاد نیز میتواند مخرب باشد.

گاها نبود عزت نفس از بی مسئولیتی ما ناشی میشود.زمانی که نمیخواهیم برای خواسته هایمان تلاش کنیم.منتظریم کسی از راه برسد و حال مارا خوب کند.همیشه این احساس را داریم که در باتلاقی گیر افتاده ایم و کسی باید مارا نجات دهد.حتی ممکن است اهمیت مسائل مالی برای ما زیاد شده و به اصطلاح پول پرست شویم.از دیگری انتظار داشته باشیم نیاز های مالی ما را رفع کند.در این حالت در روابط عاطفی نیز عجله خواهیم کرد. از شریک عاطفی خود توقعات بیجا خواهیم داشت و با شکست مواجه خواهیم بود.

از عزت نفس ظاهری به عزت نفس باطنی

ممکن است ما مشکلات و مسائل بالا را نداشته باشیم اما این پرسش برای ما پیش بیاید که چرا عزت نفس نداریم؟جالب است بدانیم که حالت فیزیکی ما روی عزت نفس ما موثر است.انسان های اولیه در خطر حیوانات درنده قرار داشتند.آنها خود را مانند توپ گلوله میکردند یا به اصطلاح قوز میکردند.این کار آن ها با استرس شدیدی همراه بوده است.زمانی که ما قوز میکنیم این سیگنال را به مغز می دهیم که ما استرس داریم.

استرس از عزت نفس جلوگیری می کند. اگر خود را به صاف ایستادن و با اقتدار بودن فیزیکی عادت دهیم ناخودآگاه این عزت نفس در رفتار ما هم نمایان خواهد شد.

یکی دیگر از مسائلی که عزت نفس را تقویت می کند فن بیان است.همه ما بایستی یاد بگیریم به دور از گستاخی نظر خود را به راحتی بیان کنیم.اگر با مسئله ای موافق هستیم به راحتی از آن دفاع کنیم.اگر به مسئله ای مخالفیم علل مخالفت خود را بیان کنیم.

فراموش نکنید شما در هر صورت ارزشمندید و حق اظهار نظر دارید حتی اگر نظر شما غلط باشد.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *