آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چگونه با احساس تنهایی کنار بیاییم ؟

چگونه با احساس تنهایی کنار بیاییم ؟

همه ما هر از گاهی احساس تنهایی می کنیم. احساس تنهایی یک حس شخصی است، بنابراین تجربه همه از تنهایی متفاوت خواهد بود. یک توصیف مشترک که می‌توان از تنهایی ارائه داد این است که: تنهایی احساسی است که در صورت براورده نشدن نیاز هایمان در برقراری تماس و روابط اجتماعی، حس می کنیم. اما تنهایی همیشه به معنای تنها بودن نیست. پس چگونه با احساس تنهایی کنار بیاییم ؟

ممکن است شما انتخاب کنید که تنها باشید و بدون ارتباط زیاد با دیگران زندگی خوب و راحتی داشته باشید، در حالی که برای دیگران این یک تجربه تنها و ناخوشایند باشد.

یا ممکن است ارتباطات اجتماعی زیادی داشته باشید، یا در یک رابطه باشید و هنوز احساس تنهایی کنید. مخصوصا ممکن است فکر کنید توسط اطرافیانتان درک نمی‌شوید یا به شما اهمیت نمی‌دهند.

در این مقاله بخوانید که چرا همیشه احساس تنهایی میکنم؟

من یاد گرفتم که بین احساس تنهایی و تنها بودن تفاوتی وجود دارد. و اینکه چطور گاهی وقت‌ها می‌توان در تنهایی آرامش داشت ولی در میان جمعیتی پر از مردم احساس تنهایی و بی کسی کرد. 

آیا تنهایی یک مشکل روانی است؟

احساس تنهایی به خودی خود یک مشکل روانی محسوب نمی‌شود، اما رابطه بسیار نزدیکی با آن دارد. داشتن مشکلات روانی می‌تواند باعث شود افراد بیشتر احساس تنهایی کنند.

به عنوان مثال، همه افراد که متخصص نیستند، پس ممکن است در مورد معنای خاص برخی مشکلات روانی تصورات اشتباهی داشته باشند،در نتیجه صحبت کردن درمورد آن برای شما سخت می‌شود.

یا ممکن است دچار اضطراب اجتماعی باشید و مشارکت در انجام کارهای روزمره با افراد دیگر برایتان دشوار باشد. این امر می تواند منجر به فقدان ارتباط اجتماعی معنی دار و در نتیجه احساس تنهایی شود.

می خواهم بتوانم با مردم تعامل داشته باشم و ارتباطات جدید برقرار کنم، اما اضطراب مانند یک سد نامرئی است که نمی توانم از آن عبور کنم.

همچنین احساس تنهایی می تواند بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارد، خصوصاً اگر این احساسات مدت زیادی طول کشیده باشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که تنهایی با افزایش خطر برخی مشکلات روانی، از جمله افسردگی، اضطراب، عزت نفس پایین، مشکلات خواب و افزایش استرس در ارتباط است.

چگونه با احساس تنهایی کنار بیاییم ؟

چه عواملی باعث احساس تنهایی می شوند؟

تنهایی دلایل مختلفی دارد که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. همیشه نمی‌توان فهمید چه چیزی باعث می‌شود که بعضی از تجربه ها در ما ایجاد احساس تنهایی کنند.

برای برخی از افراد، برخی از وقایع زندگی ممکن است به معنای احساس تنها بودن آنها باشد، مانند:

  • تجربه سوگ
  • از دست دادن یک شخص و رابطه
  • بازنشستگی و از دست دادن ارتباطات اجتماعی در محل کار
  • تغییر شغل و احساس جدا بودن از همکاران خود
  • رفتن به دانشگاه
  • نقل مکان به یک شهر یا کشور جدید، دور از دوستان، خانواده و آشنایان

برخی از افراد هم در روزهای خاصی از سال، مثل روز تولد یا عید سال نو احساس تنهایی می‌کنند.

برخی تحقیقات نشان می دهد افرادی که در شرایط خاصی زندگی می کنند یا به گروه های خاصی تعلق دارند، در برابر تنهایی بیشتر آسیب پذیر هستند. به عنوان مثال:

  • افرادی که دوست و خانواده ای ندارند.
  • افرادی که از خانواده خود دورند.
  • والد تنها یا کسانی که از فردی مراقبت می‌کنند.
  • گروه های اقلیتی که در منطقه ای جدا دور از دیگران زندگی می‌کنند
  • افرادی که به دلیل بی پولی یا مشکلات دیگر از فعالیت های اجتماعی کنار گذاشته شده اند.
  • افرادی که به دلیل معلولیت یا مشکلات سلامتی طولانی مدت، از جمله مشکلات روان، تبعیض و انگ را تجربه کردند.
  • افرادی که به دلیل جنسیت، نژاد یا گرایش جنسی، تبعیض و انگ را تجربه کردند
  • افرادی که سو استفاده جنسی یا جسمی را تجربه کرده اند. ممکن است ایجاد روابط نزدیک با افراد دیگر برایشان دشوار باشد.

برخی از افراد احساسات عمیق و مداومی از تنهایی را تجربه می کنند که از درون ناشی می شود و فارغ از وضعیت اجتماعی یا تعداد دوستانشان، از بین نمی رود.

دلایل زیادی وجود دارد که مردم این نوع تنهایی را تجربه می کنند. ممکن است احساس کنید نمی توانید خودتان را دوست داشته باشید یا مورد پسند دیگران قرار بگیرید، یا ممکن است اعتماد به نفس کافی نداشته باشید.

فکر کردن در مورد آنچه باعث می شود احساس تنهایی کنیم ممکن است به ما کمک کند بفهمیم چگونه با احساس تنهایی کنار بیاییم. برای درک بیشتر درباره این موضوع در ادامه راه های مدیریت احساس تنهایی را بررسی می‌کنیم.

چطور با احساس تنهایی کنار بیاییم؟

چگونه با احساس تنهایی کنار بیاییم ؟

در اینجا به چند راه حل اشاره می‌کنیم که به کنار آمدن با احساس تنهایی به ما کمک می‌کند.

این راه کارها برای برخی افراد مفید واقع می‌شود. اما به یاد داشته باشید که افراد مختلف موارد مختلفی دارند و ممکن است متناسب با هرکدام زمان و زحمت بیشتری نیاز داشته باشند. فقط آنچه را که با آن احساس راحتی می کنید امتحان کنید و سعی کنید فشار زیادی به خود وارد نکنید. اگر یکی از و روش ها برای شما جواب نداد‌ (یا در حال حاضر امکان پذیر نیست)، می‌توانید مورد بعدی را امتحان کنید و یا دوباره سر وقتش به آن سر بزنید.

عجله نکنید

اگر مدت‌هاست که احساس تنهایی می کنید، حتی اگر افراد زیادی را از قبل می شناسید، فکر کردن در مورد ملاقات و آشنایی با افراد جدید یا صحبت کردن درمورد خودتان با آن ها می‌تواند بسیار ترسناک باشد.

اما اصلا نیازی نیست عجله کنید.

  • سعی کنید با رفتن به یک کافه، سینما یا مسابقات ورزشی، در کنار دیگران باشید ولی اجباری برای صحبت کردن با کسی نداشته باشید. گاهی وقت ها متوجه می‌شوید که صرفا بودن در کنار افراد دیگر می‌تواند احساس تنهایی شما را تا حدی بهبود ببخشد.
  • اگر کلاس خاصی می‌روید، می توانید از مدیر کلاس بپرسید که اگر ممکن است ابندا فقط با تماشا کردن آن ها را همراهی کنید.
  • به جاهایی بروید که بلافاصله در بدو ورود نیاز به برقراری ارتباط با دیگران نداشته باشد و هرکسی مشغول کارهای خودش است.

با افراد جدید ارتباط برقرار کنید

اگر به دلیل عدم داشتن ارتباطات اجتماعی راضی کننده در زندگی خود احساس تنهایی می کنید، سعی کنید با افراد بیشتری یا افراد متفاوتی ملاقات کنید.

سعی کنید بر اساس سرگرمی‌ها یا علایق خود به یک کلاس یا گروه بپیوندید.

اگر توانایی آن را دارید، داوطلب شدن روش خوبی برای ملاقات با دیگران است. کمک به دیگران همچنین می تواند واقعاً به بهبود سلامت روان شما کمک کند.

چگونه با احساس تنهایی کنار بیاییم ؟

سعی کنید حرف بزنید

فهمیدن اینکه چگونه با احساس تنهایی کنار بیاییم کار آسانی نیست. ممکن است احساس کنید که افراد زیادی را می شناسید، اما در واقع به هیچکدام احساس نزدیکی  ندارید، با آن ها صمیمی نیستید و آن ها هم به شما اهمیت لازم را نمی‌دهند. در این شرایط ممکن است اگر درمورد احساستان با دوستان و خانواده صحبت کنید، بهتان کمک کند.

اگر حس می‌کنید صحبت کردن با خانواده یا افراد آشنا برایتان سخت است یا ممکن نیست، می‌تواند با یک تراپیست صحبت کنید. تراپیست یا مشاور شما می‌توان به ما کمک کند چگونه با احساس تنهایی کنار بیاییم.

“شجاع باشید و با دیگران در ارتباط باشید. لازم نیست رو در رو کسی را بشناسید؛ می توانید پستی را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.”

شرکت کردن و صحبت در جلسات درمانی

درمان گفتاری به شما امکان می دهد احساس تنهایی خود را کشف و درک کنید. همچنین می تواند به شما کمک کند تا روش های مثبتی برای مقابله با تنهایی ایجاد کنید. به عنوان مثال، این درمان می تواند با ایجاد یک فضای مناسب کمک کند تا درباره مشکلات عاطفی و سختی های داشتن یک رابطه رضایت بخش، با خیال راحت صحبت کنید.

اگر اضطراب در موقعیت های اجتماعی باعث شده است احساس انزوا کنید، درمان شناختی رفتاری (CBT) می تواند به شما کمک کند. این درمان به چگونگی تأثیر افکار، عقاید و نگرش های شما بر احساسات و رفتارتان متمرکز است و مهارت های کنار آمدن برای مقابله با مشکلات مختلف را به شما می آموزد.

هنگام مقایسه خود با دیگران مراقب باشید

بسیار دشوار است که دست از مقایسه خود با دیگران برداریم. با اینکه همه ما این کار را انجام می دهیم، اما از طرفی این مقایسه به ما نشان می‌دهد که همیشه همه چیز آنطور که بنظر می‌آید نیست.

به عنوان مثال در شبکه های اجتماعی، ما فقط آنچه از زندگی دیگران که قصد اشتراک گذاری اش را دارند را می‌بینیم و این ممکن است باعث شود فکر کنیم فقط ما احساس تنهایی می‌کنیم.

به خود یاداوری کنید که شما نمی‌دانید آدم های دیگر در خلوت خود چه حسی دارند و یا بیرون از شبکه های اجتماعی چگونه هستند.

اگر نسبت به خود در مقایسه با دیگران، اعتماد به نفس ندارید و فکر می کنید که این ممکن است در احساس تنهایی شما نقش داشته باشد، در دوره عزت نفس ما شرکت کنید.

“گاهی اوقات احساس غرق شدن در اخبار، رسانه های اجتماعی، تلویزیون و شایعات منفی و احساس تنهایی می کنم و از نظر اکثر مردم بسیار جدا و دورافتاده هستم.”

مراقب خودت باش

چگونه با احساس تنهایی کنار بیاییم ؟

احساس تنهایی می تواند بسیار استرس زا باشد و می تواند تأثیر زیادی بر سلامت عمومی شما داشته باشد. همین امر ممکن است برداشتن قدم های مثبت را برایتان سخت تر کند.

ببینید کدام یک از موارد زیر بر احساسات شما تاثیر می‌گذارد؟ و اینکه آیا برای تغییر آن کاری از دستتان برمی‌اید؟

سعی کنید خواب کافی داشته باشید. کم یا زیاد خوابیدن می تواند تأثیر زیادی در احساس شما داشته باشد.

رژیم غذایی درستی داشته باشید. خوردن منظم و پایدار نگه داشتن قند خون می تواند در میزان خلق و خو و انرژی شما تفاوت زیادی ایجاد کند.

فعالیت بدنی داشته باشید. ورزش برای بهبود شرایط ذهنی شما بسیار مفید است و در برخی از افراد به بهبود عزت نفس کمک می کند.

بیرون بروید. گذراندن وقت در فضای سبز به سلامتی شما کمک می کند.

ارتباط با حیوانات. وقت گذراندن با حیوانات در برخی افراد باعث از بین رفتن احساس تنهایی می‌شود. حیوانات خانگی در موارد زیادی برای درمان افسردگی و ناراحتی های روانی دیگر پیشنهاد می‌شوند.

از مصرف مواد مخدر و الکل خودداری کنید. برخی افراد برای اینکه بتوانند با مشکلات و احساس تنهایی خود کنار بیایند به الکل و مواد مخدر روی می‌‌آورند. این مواد شاید در لحظه باعث شوند مشکلاتتان را فراموش کنید ولی در طولانی مدت باعث بدتر شدن حالتان و عدم حل مشکلات اساسی تر می شوند.

“وقتی در طبیعت هستم هرگز احساس تنهایی نمی کنم. وقتی تنها از میان چوب یا رودخانه قدم می زنم بیشتر از هر زمان دیگری احساس ارتباط می کنم.”

تنهایی یک بیماری انتزاعی نیست که فقط انواع خاصی از افراد را درگیر کند. حقیقت این است که احساس تنهایی می تواند هرکسی را – پیر، جوان و میانسال – و در هر مرحله از زندگی، تحت تأثیر قرار دهد.
غیر معمول نیست که افراد مسن، افرادی که از هم جدا می شوند، طلاق یا مرگ یکی از عزیزان خود را تجربه می کنند و جوانان، با تنهایی دست و پنجه نرم می کنند.

احساس تنهایی میلیون ها انسان را تحت تأثیر قرار می دهد. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید هنگام غلبه بر آن انجام دهید. نکته مهم این است که بدانیم چگونه با احساس تنهایی کنار بیاییم.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *