آموزش‌ مهارت‌های زندگی

دوره – از رنجش تا بخشش (بخشش، راز آرامش) (آپدیت شد)

مدت دسترسی
همه مراحل
76 درس
امتحان 0
67 دانش آموز

احتمالاً برایتان اتفاق افتاده است که حرف و یا رفتاری از کسی شما را آزرده خاطر کرده و تا مدت‌ها در ذهنتان باقی مانده باشد.

در چنین مواقعی چگونه تصمیم می‌گیرید؟ عموم افراد برای رها شدن از افکار ناراحت کننده سعی می‌کنند او را بخشیده یا رفتارش را فراموش کنند، اما اندکی بعد با کوچکترین جرقه‌ای دوباره همان آزردگی را نسبت به او احساس می‌کنند.

به نظر شما چرا گاهی اوقات در روند بخشش دیگران موفق نمی‌شویم؟ 

چرا باید دیگران را ببخشیم؟

بسیاری از متخصصین ادعا می‌کنند که برای عبور کردن و رها شدن از آسیبی که فردی به شما رسانده‌، لازم است او را ببخشید تا به آرامش واقعی برسید. طبیعی است که صحبت کردن در مورد این موضوع بسیار ساده‌تر از عمل کردن به آن می‌باشد.

برای خیلی‌ها ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا بتوانند کسی را ببخشند، مخصوصاً در مواردی که فرد متوجه آسیب جدی شده باشد. البته کسانی هم هستند که هیچوقت افرادی که آن‌ها را آزرده‌اند را نمی‌بخشند. شاید تصور کنند که او را بخشیده‌اند،‌ ولی در شرایطی که مورد آزار دهنده دیگری در ارتباط با آن فرد پیش می‌آید، همه رنجش‌های گذشته نسبت به او را مرور کرده و خود را هر بیش از پیش آزرده می کنند.

بخشش حقیقی باعث می شود که احساس خشم و قضاوت نسبت به دیگران در وجود شما کمتر شود، ولی اینکه چگونه در این مسیر قرار بگریم تا به نتیجه مطلوب دست یابیم بسیار مهم است.

در عین حال، ممکن است بخشیدن فردی که با او رابطه نه چندان نزدیکی داریم یا توقع زیادی از او نداریم خیلی برایمان دشوار نباشد. برای بسیاری، بخشیدن نزدیک‌ترین افراد زندگی‌شان دشوارترین کار است. برای مثال، بخشیدن پدر و مادر به خاطر رفتارهای اشتباهی که در سنین کودکی با ما داشته‌اند انتخاب هوشمندانه اما دشواری است. اما در عین حال بخشیدن این افراد اهمیت ویژه‌ای برای ما دارد، چرا که ما با این افراد زندگی می‌کنیم، مهم‌ترین اجزای دایره روابط عاطفی ما هستند و با یکدیگر بده و بستان احساسی داریم به همین منظور برای داشتن ذهنیت مثبت و زندگی آرام‌تر، لازم است بیاموزیم که چگونه اشتباهات آن‌ها را ببخشیم.

 

بخشیدن چگونه به ما کمک می کند؟

خشم و آزردگی از دیگران در وهله اول وجود خود ما را زخمی و پر از درد نگه می‌دارد. فردی که دچار زخم و آسیب دیدگی ذهنی و روانی است، نمی‌تواند به خوبی در جنبه‌های مختلف زندگی تصمیم گرفته و انتخاب کند. برای مثال، شخص آسیب دیده‌ای که خشمی قدیمی را از کودکی نسبت به پدر یا مادرش تا بزرگسالی به دوش می‌کشد، نه تنها در روابط بعدی خود با همسر یا فرزندش این آزردگی‌ها را به همراه دارد، بلکه در رابطه با کوچکترین رفتاری که خوشایندش نباشد، مدت‌ها آزردگی را در خود حفظ می‌کند، دچار گفتگوهای ذهنی ناراحت کننده شده و به همین خاطر در اجتماع و ارتباط با همکاران یا دوستانش فردی ضعیف و آسیب دیده به نظر می‌رسد.

تا زمانیکه از وقایع گذشته آزرده باشیم و دیگران را مقصر و مسبب آن جریانات بدانیم، نمی‌توانیم در صلح و آرامش زندگی کنیم. تنها خود ما هستیم که می‌توانیم تصمیم بگیریم دیگران را ببخشیم و از تله آزردگی رها شویم.

ما از طریق بخشیدن دیگران دراولین مرحله به خودمان کمک می‌کنیم. روانمان را پالایش کرده آسیب‌های گذشته و آزردگی‌هایی که در ذهن و روانمان ایجاد شده را ترمیم می‌کنیم. بخشیدن نه تنها استرس و اضطراب‌های پنهان درون ذهن ما را پاکسازی می‌کند، بلکه کمک کرده تا با صلح بیش‌تری زندگی کنیم و از رویدادها و افراد مثبت و موثر اطرافمان انرژی بگیریم و کمتر به نکات منفی و نقص‌ها توجه کنیم.

 بیماری‌های روان تنی( سایکوسوماتیک)

مسئله مهم و اساسی که باید بدانیم درک عمیق این عبارت است

هیچکس بدون مجوز ما نمی‌تواند ناراحتمان کند

آنچه سبب ناراحتی ما می‌شود، در واقع گفتگوی درونی ما با خودمان درباره‌ی رفتار و کنشی است که دیگری در رابطه با ما (یا حتی فرد دیگری) انجام داده‌است.

در این دوره می‌آموزید چگونه دیگران را ببخشید و با شناخت و رعایت قوانین معنوی خود را از بند آزردگی‌های گذشته آزاد کنید همچنین یاد می‌گیرید تا در روبرویی با مشکلات زندگی، دیگران را مقصر نپندارید و با حفظ تعادل به دنبال راه حل آن مشکل باشید.

اگر نسبت به آدم‌هایی در زندگی آزردگی و رنجش داریم این را بدانیم که آن خشم و کینه سرکوب شده از ما انرژی می‌گیرد و نه تنها به شکل بیماری و حوادث در زندگی خودش را نشان می‌دهد بلکه مانع رسیدن به اهداف می‌شود.
ما از افراد و یا رویدادهایی که انتظارش را نداریم، رفتار خاصی سر بزند، آزرده می‌شویم.
علت آزردگی‌های ما گفتگو‌های درونی است که از رفتار و یا رویدادی با خود تکرار می‌کنیم. خشمگین شدن، رنجیده خاطر شدن، دچار نفرت شدن، یک انتخاب اغلب ناهوشیار است و برمبنای ناآگاهی صورت می‌گیرد. پس ما در زندان ذهن خود گرفتاریم. رنجش یک وضعیت منفی نیست، رنجش علامت شکست نیست، بلکه رنجش یکی از احساساتی است که
در ما ایجاد می‌شود و یک آغاز مقدس است که ما را تحریک می‌کند برای حرکت متعالی.

علل رنجش چیست؟
عزت نفس و یا حس ارزشمندی پایین.
وابستگی به دیگران.
بایدها و نبایدها.
توقعات بیش از حد
و ….

فرآیند بخشش

اگر اتفاق دردناکی در زندگیمان رخ ندهد که ما اصلا سراغ بخشش نمی‌رویم و بخشش معنایی ندارد، زمانی باید به سمت عفو و بخشایش برویم که کسی ما را آزرده و ما تصور می‌کنیم که رفتار او باعث رنجش ما شده و حالا باید آن فرایند پاکسازی و انبساط خاطر رو عامدا و هوشیارانه طی کنیم، مسیری که باعث شود نگاه ما به آن فرد و آن واقعیت طوری شود که از دل آن جریان کلی نکته درباره خودمان یاد بگیرم، کلی تغییر در خودمان ایجاد کنیم و این تغییرات انقدر ما را قدرتمند می‌کند که باعث تغییر در زندگیمان می‌شوند.

در فرآیند بخشش آنقدر ما تحول پیدا می‌کنیم که واقعیتی که داشته در ما عصبیت و آزردگی ایجاد می‌کرده حتی باعث خشنودی ما خواهد شد و می‌گوییم چه اتفاق خوبی بود که باعث شد من همچین فرآیندی رو آغاز کنم، یعنی آن چیزی که یه روز صرفاً درد بود، حالا شده پر از درس و پر از عامل و انگیزه برای تغییرات مطلوب من، و این تغییرات در من باعث شده کل جنبه‌های زندگیم بهتر شوند و ارتقا پیدا کنند.

 

برخی از سرفصل‌های این دوره

  1. سه اصل مهم در عفو و بخشایش
  2. بخشش از چه کسی شروع می‌شود؟
  3. قوانین بخشیدن چیست؟
  4. چه زمانی به فردی کمک کنیم؟
  5. بخشش از طریق نوشتن
  6. و …
  7. رنجش و یا آزردگی چیست؟
  8. علل رنجش
  9. تفاوت سازش و بخشش
  10. روند عفو و بخشایش
  11. در مواجهه با رنجش چه می‌کنیم
  12. و …

 

این دوره مناسب چه کسانی است؟

  • افرادی که مدام درگیر افکار منفی هستند.
  • افرادی که کینه و نفرت از گذشته دارند.
  • افرادی که از رویدادهای سخت به شدت آزرده و عصبی می‌شوند.
  • افرادی که علیرغم تمام مشکلات به دنبال آرامش هستند.
  • افرادی که به انواع بیماری ها مانند: اضطراب، انواع اختلال وسواس و اعصاب و روان دچار هستند.
  • و افراد زود رنج و حساس.

 

دوره از رنجش تا بخشش (بخشش، راز آرامش) به شما کمک می‌کند تا:

  • به آرامش و تعادل روانی برسید.
  • سلامت عمومی‌ تان را بهبود بخشید.
  • درگیر گذشته نمانید و ذهن متمرکز و یادگیرنده تری داشته باشید.
  • روابطتان با دیگران مطلوبتر شود.
  • رفتارهای تکانشی در شما کمتر شود و زندگی سالمی را بسازید.

 

دوره‌های مرتبط

دوره – بلوغ عاطفی

دوره – سایه‌ها (مقدماتی)
دوره – سایه‌ها (پیشرفته)

دوره – عزت نفس (مقدماتی)
دوره – عزت نفس (پیشرفته)

 

 

راهنمای ثبت نام در دوره:

جهت عضویت در سایت، ابتدا باید با تکمیل فرم ثبت نام، حساب کاربری خود را بسازید.

اگر در سایت عضو هستید و حساب کاربری دارید، با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، خرید خود را ادامه دهید.

پس از تکمیل مراحل ثبت نام، دوره‌ی خریداری شده در پنل کاربری شما در بخش ”دوره‌های من” قابل مشاهده است.

دوره‌های خریداری شده همیشه در دسترس شما خواهد بود و می‌توانید بدون محدودیت آموزش‌ها را ببینید و از آن‌ها استفاده کنید.

پیشنهاد ما این است که جلسات را با فاصله ببینید و حتماً از آموزش‌ها یادداشت‌برداری کنید.

انجام تمرینات گفته شده، در روند رشد و تغییرتان نقش به‌سزایی دارد.

لازم به ذکر است که این دوره به صورت آنلاین قابل استفاده است و امکان دانلود وجود ندارد.

چنانچه در روند خرید، با سوالی مواجه شدید، با کارشناسان پشتیبانی و مشاوران آموزشی مجموعه تماس بگیرید.

شماره تماس پشتیبانی: 

تلفن:  88840056 – 021

تلفن:  88840057 – 021

شماره واتس‌آپ:  5804 257 0938

 

به شبکه‌های اجتماعی ما بپیوندید

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوب

آواتار کاربر
دکتر ویدا فلاح روانشناس و مدرس مهارت های زندگی است که فعالیتش را در این حوزه از سال ۱۳۷۷به طور رسمی آغاز کرد.

5 پاسخ

  1. با سلام و سپاس از سرکار خانم دکتر فلاح عزیز و تیم پر تلاششون
    این دوره برای من در خودشناسی و پی بردن به علل اتفاقات ریز و درشت زندگیم مثل فانوس دریایی بود.
    بسیار استفاده کردم و به آرامش بسیار زیادی رسیدم و باور کردم که انرژی ای که من صرف جنگیدن با خودم و محیط پیرامونم می کردم رو می تونم در جهت رشد و ارتقا آگاهی خودم به کار بگیرم و اول با خودم و بعدبا اطرافیانم به صلح برسم.
    بیت الغزل این دوره پر محتوا برای من پی بردن به قانون وحدت و اثر آن در نحوه نگرشم بر جهان هستی و انسانها بود.تکنیک EFT برای من تاثیرات فوق العاده ای داشت و تبدیل به جزء ثابت زندگی روزانه ام شد.

  2. با سلام و عرض خسته نباشید خدمت خانم دکتر عزیز
    از کودکی یاد گرفته بودم که نباید دیگران را ببخشم. هر کس به من بدی کرده باید تقاص کار بدش را بدهد.
    و این رویه در زندگی من ادامه داشت. و حالا بعد از گذشت سالها متوجه شدم قلبم پر شده از کینه و نفرت نسبت به آدمهایی که خواسته یا ناخواسته مراآزار دادند. تا اینکه با شما و کلاسهاتون آشنا شدم.
    یاد گرفتم نفرت نسبت به آدمها اول از همه حال خود من را بدکرده بود ، فکر میکردم بخشیدن کار آسانی نیست ولی با آشنایی با قوانین معنوی و انجام تمرینات کاربردی و مفید شما توانستم یک به یک افراد آزار دهنده زندگیم را ببخشم. واصلا نگاهم عوض شد. کم کم بخشیدم و سعی کردم دید خود را نسبت به موضوعات عوض کنم.
    بخشیدم و آزاد شدم و نه تنها حال من خوب است بلکه بسیاری از مشکلات هیجانی و عاطفی بهبود یافته و خدارشکر که با شما و دوره های آموزشی شما آشنا شدم و به تک تک دوستانم معرفی کنم. حال خوب الان رو مدیون شما هستم. ممنونم که راه پر نوری در زندگی من باز کردید.

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *