آموزش‌ مهارت‌های زندگی

اثرات خلاقیت بر سلامتی, خلاقیت, سلامتی, خلاقیت و سلامتی

اثرات خلاقیت بر سلامتی

اثرات خلاقیت بر سلامتی

تنها کودکان نیستند که نیاز به زمان هایی برای بازی و فضاهایی برای تقویت قوه خلاقه شان دارند. بزرگسالان نیز می توانند از فعالیت هایی که قوه تخیل را به کار می اندازد بهره ببرند. تحقیقات عصب شناختی و تصویربرداری از مغز امروزه دقیقا نشان داده اند که خلاقیت چطور شیمی مغز را تغییر می دهد و سلامتی ذهنی و جسمی را بهبود می بخشد.

زمان آن رسیده که قابلیت خلاقه خود را فعال سازید

آیا می دانستید که خواندن رمان های کلاسیک می تواند از خواندن کتاب های خودآموز برای سلامت ذهن و جسم مفیدتر باشد، یا بافتن بافتنی خاصیت درمانی دارد، و یا مثل گوش دادن به موسیقی، تنها با توجه کردن و لذت بردن از هنر می توان اضطراب را کاهش داد و باعث افزایش آرامش و شادی شد؟ طراحی، نوشتن، خواندن شعر و خلق کاردستی همه به ما در کاهش استرس، منبسط کردن عضلات، بهبود هضم، کاهش تورم های گوارشی، افزایش عزت نفس و سازنده تر بودن کمک می کنند. این بدین دلیل است که فعالیت های خلاقانه باعث می شوند ما توجه مان را متمرکز بر یک موضوع کنیم، به همان شکلی که مدیتیشن باعث تمرکز و توجه می شود.

بسیاری از فواید جسمی و ذهنی خلاق بودن به دلیل جریانی است که فرد در آن قرار می گیرد، جریان واژه ای است که میهالی سیکزنتمیهالی (روانشناس) برای توصیف حالتی به کار می برد که فرد در فعالیت خلاقانه اش غرق شده و درکش از زمان از بین می رود و به طور موقت خود را و “آشفتگی درونی اش” را از یاد می برد. در این حالت، ما جسم مان را فراموش می کنیم و افکار و درگیریهای ذهنی بی فایده ناپدید می شوند. برخی افراد در حین شنا کردن یا دویدن به این حالت می رسند، اما حتی حرکت تکراری مثل بافتن بافتنی نیز می تواند هیجانات شدید را تنظیم کرده و سیستم عصبی را آرام سازد.

جریان به خصوص برای افرادی که دچار افسردگی یا اضطراب هستند موثر و مفید است، و مطالعات عصبشناختی نشان داده اند که شرکت کردن در فعالیت های معنادار، مثل فعالیت های خلاقانه می تواند مانند داروی ضدافسردگی برای بهبود حال فرد موثر باشد. بنابراین اگر می خواهید سلامتی ذهنی و جسمی تان را بهبود دهید، زمانی را به پرورش خلاقیت از طریق انجام فعالیتی مانند موارد بالا اختصاص دهید.

روزانه بنویسید

آیا دچار استرس هستید؟ آخرین بار چه زمانی یک دفتر یادداشت روزانه داشتید و در آن می نوشتید؟ قبل از اینکه تصمیم بگیرید بگویید که برای این کارها وقتی ندارید، به مزایای نوشتن فکر کنید. بسیاری از ما، با استرسی بیش از آنچه توان تحملش را داشته باشیم روزهایمان را می گذرانیم. هورمون های استرس، مانند کورتیزول برای سیستم ایمنی بدن ما مضرند و در طول زمان مشکلات جسمی جدی برایمان ایجاد می کند.

تحقیقی که در ژورنال سلامت روانی بریتانیا منتشر شده نشان می دهد که چگونه نوشتن روزانه درباره موضوعات هیجانی و احساسی سطح کورتیزول افراد را پایین می آورد. نوشتن ابرازگرانه و شخصی برای افرادی که هر نوع بحران روانی را تجربه کرده اند بسیار موثر و مفید است. در تحقیقات، نشان داده شده که بیمارانی که روزانه احساسات شان و ماجراهای احساسی شان را می نویسند خواب بهتری دارند، حالشان متعادل تر است و با سرعت بیشتری درمان می شوند.

متون چالش برانگیز بخوانید

بسیاری از ما از مطالعه کردن لذت می بریم – ببینید! همین الان هم در حال انجامش هستید! اما آیا می دانید که مطالعه متنی “چالش برانگیز” مثل شکسپیر برای مغز و سلامتی ذهنی شما مفیدتر است؟ مطالعات عصب شناختی نشان داده اند که خواندن متون و اشعار و نثرهای پیچیده موجب فعالیت الکتریکی بسیار بیشتری در مغز می شود تا مطالعه متون “ساده” که از زبانی متعارف و قابل پیش بینی استفاده کرده است.

خواندن ادبیات کلاسیک، مسیرهای عصبی ما را تغییر می دهد، و موجب ایجاد افکار و مسیرهای جدید در ذهن و مغز ما می شود.

همین تحقیق نشان می دهد که شعر خواندن، به ویژه، موجب افزایش فعالیت در نیمکره راست مغز می شود، در ناحیه ای از مغز که به “حافظه شرح حالی” شناخته شده است. شعر خوانی باعث می شود ما به تجربیات خود رجوع کنیم و آن ها را با آنچه می خوانیم مقایسه کنیم یا تطبیق دهیم. منظور از شعر در اینجا، تنها سبک نوشتنش نیست، بلکه خواندن شعر، تجربیات عمیقی از واقعیت را برای ما آشکار می کند که شناخت ما را عمیق تر می سازد.

برخی شواهد حاکی از این است که شعرخوانی تاثیرات مشابهی با موسیقی بر مغز ما می گذارد. آیا تا به حال شده که هنگام شنیدن یک موسیقی ارتباط عمیقی با آن برقرار کنید؟ به نظر می رسد بخش های مشابهی از مغز که حین گوش دادن به موسیقی فعال می شوند در هنگام خواندن شعر نیز فعال می شوند.

کار دستی انجام دهید

برخی متخصصین فواید جریان انجام کار با دست را با انجام مدیتیشن مقایسه می کنند. انجام کار های دستی، مثل نجاری، متعادل نگه داشتن سنگ ها و … شبیه به نوعی “ورزش ذهنی” است که به شما در تنظیم توجه و احساسات تان کمک می کند. خواه شما یک صندلی می سازید، یا کمدتان را از نو و به سبکی خاص مرتب می کنید، انجام کارهای اینچنینی شما را به وضعیتی از آرامش عمیق می رسانند که پاسخ شما به استرس های ذهنی و جسمی را تحت تاثیر قرار می دهند.

انجام کار دستی ترکیبی است از خود-ابرازگری، خلاقیت و حل مسئله به همراه هوشیاری، که تنفس شما را آرام تر، ضربان قلب را کندتر و فشار خون و فشار عضلانی را کاهش می دهد.

انجام فعالیت هایی از جمله خیاطی، سفالگری، حتی باغبانی و انجام تعمیرات خانگی، بخش های مربوط به پاداش را در مغز شما فعال کرده و موجب ترشح دوپامین (انتقالگر عصبی ای که به عنوان داروی ضدافسردگی طبیعی شناخته می شود)می شوند.

فعال کردن بخش خلاق وجودتان مثل انجام ورزش های ذهنی است – این کار باعث تقویت پشتکار و صبر در شما می شود، احساس افتخار و علاقه به خود را بیشتر می کند و فرد را در فعالیت های حرکتی ماهر می کند. به گفته دکتر وینیکات، خلاق تر بودن ما را به سمت کشف خود حقیقی مان سوق می دهد.

با جرح و تعدیل، از وبسایت lifehack.org

مترجم مارال شیخ زاده

 

مطالب مرتبط:

گفتگوی ذهنی و اثرات آن بر زندگی ما

من چگونه عادتهایم را ساختم؟

ذهن آگاهی برای رهایی از استرس

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *