آموزش‌ مهارت‌های زندگی

انواع طرحواره ها و راه های رهایی از آن چیست؟

انواع طرحواره ها در واقع تفکرات ، احساسات ، رفتار ها و … هستند که در شرایط خاص آن ها بروز می دهیم و از دوران کودکی و نوجوانی ما ناشی می شوند. در واقع با پدید آمدن شرایط خاصی دوران کودکی و نوجوانی ما برایمان تداعی شده و یک رفتار مشخص را تکرار می کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در خصوص انواع طرحواره ها صحبت کنیم.

زندگی سالم و شاد نیازمند یک سری مهارت است. برای شرکت در دوره های غیر حضوری عزت نفس ، رهایی از ترس ، کنترل خشم ، کاهش اضطراب و به طور کلی دوره های غیر حضوری مهارت های زندگی کلیک کنید.

تله یا طرحواره بد رفتاری ناشی از بی اعتمادی

یکی از انواع طرحواره ها ، طرحواره بدرفتاری ناشی از بی اعتمادی است. در چنین شرایطی فرد همیشه از آسیب ، خیانت و ضربه دیگران هراس دارد. چنین فردی همیشه منتظر آسیب از سوی دیگران است. در چنین شرایطی فرد مدام افراد را می سنجد و از آن ها دوری می کند.

افراد عموما نمی توانند اعتماد او را جلب کنند. این افراد احساس امنیت را تجربه نمی کنند. محبت دیگران را به منزله تله ای برای سو استفاده می پندارند. با این وجود این افراد جذب کسانی می شوند که آن ها را تهدید می کنند و با آن ها بدرفتاری می کنند و بیرون آمدن از چنین روابط سمی برای آن ها دشوار است.

تله یا طرحواره آمیختگی

یکی از انواع طرحواره ها ، طرحواره آمیختگی است. در این شرایط فرد یک شخصیت مستقل برای خود متصور نمی شود. یعنی علایق و احساسات و خواسته های مستقلی ندارد. دائما وابسته است.

این فرد خود را با نزدیکان از جمله والدین و شریک زندگی اش آمیخته می بیند. شخصیتی که برای خودش متصور می شود با آن ها آمیخته است و مستقل نیست. از بیان نظرات خود عاجز است و همیشه نظرات افرادی را که با آن ها آمیخته شده است در اولویت قرار می دهد. این فرد دائما احساس نگرانی و ترس نسبت به افرادی که با آن ها آمیخته شده است دارد و احساس می کند به آن ها خیانت می کند.

تله یا طرحواره بزرگ منشی

یکی از انواع طرحواره ها ، طرحواره بزرگ منشی است. فرد در این شرایط می پندارد که همه بایستی بسیج شوند تا او به خواسته هایش برسد. این افراد در روابط دوست دارند بر طرف مقابل سلطه داشته باشند.

این افراد عموما قوانین را زیر پا می گذارند. احساس می کنند که اگر قوانین و خط قرمز ها را برای رسیدن به خواسته های خود زیر پا بگذارند اهمیتی ندارد. این افراد خود و نیاز هایشان را بر دیگران ارجحیت می دهند. به طور کلی این افراد توانایی صبر کردن ندارند و می خواهند به سرعت به خواسته هایشان برسند.

تله یا طرحواره بدبینی

یکی از انواع طرحواره ، طرحواره بدبینی است. این افراد به شدت بدبین هستند. به مسائل منفی بیشتر از مسائل مثبت توجه می کنند . بیش از انداره محتاط هستند. می پندارند که وقایع مثبت گذرا و موقتی هستند و وقایع منفی ماندنی و همیشگی هستند. این افراد همیشه نسبت به مسائل منفی احتمالی در آینده نگران هستند. زمانی که یک اتفاق مثبت میفتد به جای لذت بردن از آن منتظر اتفاق منفی بعد از آن هستند.
تله یا طرحواره تنبیه
یکی از انواع طرحواره ، طرحواره تنبیه است. فرد در این شرایط همواره خود را تنبیه می کندو بابت اشتباهات و مسائل کوچک خود را مدام سرزنش می کند. احساس می کند همیشه مقصر است و استحقاق بخشش و کمک و مهربانی دیگران را ندارد. فرد همیشه از دست خودش ناراحت و عصبانی است. این موضوع باعث می شود فرد نسبت به تنبیه دیگران نیز تمایل پیدا کند.
تله یا طرحواره وابستگی
یکی از انواع طرحواره ، طرحواره وابستگی است. در این شرایط فرد شخصیت مستقلی ندارد. فرد نمی تواند به تنهایی از خود مراقبت و حمایت کند. چنین فردی برای تصمیم گیری نیازمند حمایت و تصمیم گیری بقیه است. معمولا هدف این افراد از ازدواج این است که فردی به زندگی آن ها بیاید و از آن ها حمایت کند و تصمیم های درست را برای او بگیرد. این افراد در شرایط جدید و چالش برانگیز به جای تلاش و استفاده از خلاقیت دچار اضطراب می شوند.
تله یا طرحواره خویشتن داری ناکافی
یکی از انواع طرحواره ، طرحواره خویشتن داری ناکافی است. این افراد معمولا دچار هیجانات غیر قابل کنترل می شوند. نمی توانند به طور درست مسائل را مدیریت و مرز بندی کنند. عموما کار ها را نصفه و نیمه رها می کنند. معمولا این افراد بی نظم هستند. روی آوردن آن ها به سیگار ، الکل و … بیشتر از سایرین است.
اگر در مورد انواع طرحواره ها و یا تله های زندگی و راه های درمان آن ها نیازمند اطلاعات بیشتر هستید می توانید از طریق لینک دوره های غیر حضوری زیر اقدام کنید.
دوره عزت نفس
دوره رهایی از ترس
دوره کاهش اضطراب
دوره کنترل خشم
دوره طلاق عاطفی
دوره حل اختلافات زناشویی

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *