آموزش‌ مهارت‌های زندگی

ارزش های, ارزش ها, تصمیم گیری, ارزشها, تصمیمگیری, باورها, گفتگوی درونی

اهمیت ارزش ها در تصمیم گیری ها و در زندگی ما

چه چیزهایی برای شما از همه مهم ترند؟

ارزش های شما شامل چه مواردی می شوند؟

ارزش های شما نمودی از خود حقیقی تان هستند، زیرا آنها زیربنای زندگی فردی و حرفه ای شما را می سازند.

ارزش های شما گفتگوی ذهنی تان را تحت تاثیر قرار می دهد، گفتگویی که به شما می گوید به چه چیزهایی بها دهید، به چه چیزهایی ندهید، و چطور زمان تان را اولویت بندی کنید.

ارزش های شما آن موارد مهم در شغل و زندگی شخصی شما را می سازند.

ارزش های اساسی به شما کمک می کنند تا آنچه حقیقتا می خواهید را بشناسید، در عین اینکه به عنوان معیاری برای تعیین رضایتمندی شما از زندگی و میزان معنادار بودن زندگی تان به کار می روند.

ارزش های اساسی ما، هم هویت ما را تعیین می کنند و هم به ما در پیدا کردن اهداف مان کمک می کنند. در ادامه چند نمونه از کلمات مربوط به ارزش های اساسی ما را آورده ایم:

  • قابل اعتماد
  • قابل اتکا
  • محترم
  • وفادار
  • متعهد
  • روحیه همکاری
  • مهربان
  • ماجراجو
  • کارآمد
  • شنونده
  • منعطف
  • متواضع

برخی از این ارزش ها از کودکی در درون شما نهادینه شده اند. آنها می توانند به تناسب فرهنگ و یا رفتارهایی که در خانواده مشاهده کرده اید یاد گرفته شده باشند.
شاید اکنون در بزرگسالی، متوجه شوید که برای شما هم موضوعات مشابهی ارزش محسوب می شوند. این بد نیست که ما ارزش های اساسی مان را از اطرافیان مان کسب کرده باشیم، اما اگر بخواهیم به سبکی مغایر با این ارزش ها زندگی کنیم، به خود آسیب خواهیم زد.

 

ارزش های اساسی ما چطور بر زندگی روزانه مان اثر می گذارند؟

ما هر روزه بر اساس ارزش هایمان تصمیم گیری می کنیم، اما گاهی تصمیمات مهم، کوچک یا بزرگ مان را نادیده می گیریم و اثر و استرس بالقوه ای که آنها می توانند به ما وارد کنند را دست کم می گیریم.

زمانی که بتوانید ارزش هایتان را تعیین کنید و تصمیماتی متناسب با آنها بگیرید، زندگی کمی آسان تر می شود. اما هنگامی که به شکلی ناهوشیار عمل می کنید و نمی گذارید که انتخاب هایتان همسو با ارزش هایتان باشند، به خودتان ناراحتی زیادی را تحمیل می کنید. ناراحتی که به احتمال زیاد دلیلش را هم نمی فهمید.

کشف کردن ارزش های اساسی نه تنها در جنبه های مهم و برجسته زندگی اثر گذار است، بلکه بر موارد جزیی و کوچک هم تاثیر می گذارد. آن چیزهایی را به یاد بیاورید که به آنها نیاز نداشتید ولی خریدید، چون احساس می کردید که باید آنها را داشته باشید. در واقع شما تصمیم گرفتید که خرج کردن عاقلانه برایتان ارزش نباشد. اما آیا واقعا چنین احساسی دارید؟ حالا آخر ماه رسیده و باید قبوض و هزینه ها را پرداخت کنید. احتمالا اگر آن پول را خرج نکرده بودید الان خیلی به دردتان می خورد، و این منجر به استرس در شما می شود. این باعث می شود که ارتباط میان شاخه های زندگی ما با ارزش های بنیادین مان قطع شود.

زمانی که شروع می کنید به انتخاب گزینه هایی که به نظر خیلی مهم نمی آیند ولی همراستا با ارزش های شما هستند، استرس شما در جنبه های مختلف زندگی کم می شود. این اثرش مانند توپ برفی است، یعنی در طی زمان اثرش بیشتر و بیشتر می شود و منجر به انتخاب های بهتر بعدی، در عین امتداد یافتن زندگی بدون استرس برای شما می شود. و بهترین قسمتش این است که کار زیاد سختی لازم نیست انجام دهید، تنها با کمی درون نگری و خود آگاهی می توانید به این قابلیت دست یابید. و اگر هر روز چند دقیقه نشستن و خلوت کردن با خود می تواند بر کل زندگی چنین اثر مثبتی بگذارد، آیا این ارزش تلاش کردن را ندارد؟ شناختن ارزش هایتان، به شما کمک می کند تا تصمیمات مهمی چون، قبول کردن یک موقعیت شغلی، شروع یک کسب و کار و ایجاد یک تغییر بزرگ را ساده تر بگیرید.

حال چگونه این ارزش های اساسی مان را پیدا کنیم؟

ارزش های اساسی برای ما مهم اند. با شناسایی آن مواردی که برای ما بیش از هر چیز دیگری مهم هستند، می توانیم زندگی بهتری داشته باشیم. در ادامه دو روش برای پیدا کردن ارزش های شخصی اساسی تان را معرفی کرده ایم:

با آن چیزهایی شروع کنید که درباره خودتان می دانید، مثلا با اصول اخلاقی تان.

ارزش های اساسی شما به احتمال زیاد همراستا و نزدیک به اصول اخلاقی تان است. در نهایت، ارزش های ما تاثیر مستقیمی بر استانداردهای رفتاری مان دارد.

به این فکر کنید: اگر به لحاظ اخلاقی برای شما مهم باشد که به موقع به محل کارتان برسید و در سر کار، به جز کارتان به موضوع دیگری نپردازید، احتمالا صداقت و کارآمدی حرفه ای برای شما در شغل تان ارزش است.

شاید شما همسر یا شریک عاطفی باشید که گوشی همراهش را در سر قرار کنار می گذارد. این بدین معناست که شما همسری وفادار هستید و می خواهید همه زمان تان را به همسرتان اختصاص دهید. این نشان می‌ دهد که یکی از ارزش های اساسی شما روابط تان است و احتمالا روابط اولویت بالاتری نسبت به شغل یا موضوعات دیگر دارد. به همین ترتیب، شما می توانید ارزش های دیگرتان را از لیست اصول اخلاقی تان استخراج کنید.

تجربه شخصی شما بهترین ابزار برای تحقق بخشیدن به ارزش هایتان است.

برای مثال، به زمانی فکر کنید که بیش از همیشه احساس شادمانی می کردید. چرا انقدر شاد بوید؟ آیا این بدلیل غنایی بود که در ارتباط با دیگری احساس می کردید؟ آن افراد چه کسانی بودند؟ به زمانی فکر کنید که احساس غرور و افتخار نسبت به خود داشتید، و سعی کنید علتش را پیدا کنید. تجربیات شخصی به شما در پیدا کردن مهم هایتان کمک زیادی می کنند.

و از نگاه کردن به پیش رو نترسید، شما می خواهید چه ارزش هایی را به فرزندانتان انتقال دهید؟ اگر موضوع یا موردی وجود دارد که مایلید در نگاه دیگران بابتش ارزشمند باشید،‌ آن موضوع یا مورد برای شما ارزش است.

 

حال با ارزش های اساسی ام چه باید بکنم؟

بنشینید و لیستی از آنچه به ذهن تان می رسد تهیه کنید، به خودتان اجازه دهید کمی این لیست ارزش ها را سبک سنگین کنید. هیچ عدد مشخصی برای تعداد ارزش ها وجود ندارد، بنابراین به خودتان اجازه دهید تا هر چقدر می خواهد این لیست را ادامه دهد.

ارزش هایتان را اولویت بندی کنید

اگر شما توانستید ۲۰ مورد را لیست کنید، آن مواردی را که به سختی به ذهن تان رسید یا به سختی وارد لیست تان شد را حذف کنید بعد از آن موارد باقیمانده را اولویت بندی کنید.

زمانی که لیست ارزش هایتان را تهیه کردید، بسیار مهم است که روزانه آن را مرور کنید. همه ما در طول روز با چالش های متعددی روبرو می شویم و لازم است تصمیم بگیریم، چالش هایی که در آنها انتخاب درست و غلط به راحتی قابل تشخیص نیست. اما اگر ما ارزش های مان را به ترتیب اولویت بشناسیم، قبل از حاد شدن یا اشتباه کردن در این چنین موقعیت هایی می توانیم با گرفتن تصمیم درست، از یک فاجعه پیشگیری کنیم.

از اینکه لیست ارزش هایتان را در آینده بازنگری کنید و تغییرش دهید نترسید.

زمانی که شما ارزشهایتان را می شناسید و شروع می کنید تا بر اساس آنها زندگی کنید، متوجه می شوید که همه آنها به آن اندازه که در ابتدا فکر می کردید مهم نیستند. حالا می توانید لیست تان را از نو مرتب کنید، شما مجازید آگاهانه لیست ارزش هایتان را بارها تغییر دهید.

به یاد داشته باشید: ارزش های باید به شما در ساختن بهترین زندگی تان کمک کنند، و کمک کنند تا خود اصیل تان باشید. این شمایید که تصمیم می گیرید و قواعد زندگی را می گذارید. صبور باشید و برای پیدا کردن این ارزش ها وقت بگذارید. در این صورت است که می توانید قدرت عظیم نهفته در وجودتان را بالفعل کنید.

 

مطالب مرتبط:

چه کار کنیم که حس ارزشمندیمون بیشتر بشه؟ شماره ۱

راهکارهایی برای معنادارتر زندگی کردن

گفتگوی ذهنی و اثرات آن بر زندگی ما

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *