آموزش‌ مهارت‌های زندگی

ازدواج آسیب دیده

‎⁨چگونه ازدواج آسیب دیده مان را ترمیم کنیم⁩

ازدواج آسیب دیده

زمانی که نوجوان هستیم آرزوی ازدواجی موفقیت آمیز و همیشگی داریم و هرگز حدس نمی زنیم که ممکن است ازدواج ما آنگونه پیش نرود. در همه فیلم ها و کارتون های کودکی (کارتون های والت دیزنی) هیچ اشاره ای به این موضوع نمی شود که ازدواجی ممکن است خراب شود، مثلا ازدواج سیندرلا و شاهزاده، اینطور نیست؟

خوب، فیلم های دیزنی مثل زندگی واقعی نیستند. اگرچه ما این را در سطح خودآگاه مان می دانیم، اما باز هم در قلب مان آرزو می کنیم که ما استثنا باشیم و زندگی ما مثل فیلم های دیزنی باشد. ما فکر می کنیم که یکی از آن آدم های خوش شانس خواهیم بود که ازدواجی طولانی و همراه با خوشبختی خواهند داشت.

اما، برای بسیاری از زوج ها، این اتفاق نمی افتد. چرا؟ خوب دلایل متنوع هستند که من آنها را در ادامه توضیح می دهم. اما هیچ کس به ما یاد نمی دهد که چطور ازدواجی موفق داشته باشیم. و اگر والدین ما ازدواج موفقی نداشتند، دیگر مدلی برای یاد گرفتن آن نخواهیم داشت.

حالا، چه کنیم اگر خود را در درون یک رابطه ناخوشحال دیدید؟ چطور ازدواج آسیب دیده را ترمیم کنیم؟

عللی که باعث آسیب دیدن ازدواج ما می شوند

واقعا لازم است همه ما دوره ای را برای یادگیری ارتباط با هم بگذرانیم. اما هرگز هیچ کس به ما یاد نداده که چگونه ازدواج موفقی داشته باشیم (یا هیچ رابطه دیگری را نیز یاد نداده اند). اما ما می توانیم قواعد و اصولی برای ساختن رابطه موفق یاد بگیریم. ولی ابتدا بیایید به دلایل آسیب دیدن روابط بپردازیم.

تنبلی

همه می گویند روابط سخت هستند و تلاش زیادی می طلبند. درباره اش فکر کنید. هر چیزی که در زندگی ارزش بدست آوردن را دارد نیاز به تلاش دارد، اینطور نیست؟ منظورم این است، که اگر بخواهید ثروت مند هم بشوید، لازم است تلاش کنید یا هر موفقیت دیگری نیازمند تلاش شماست.

روابط هم استثنا نیستند. باید برای رابطه تان تلاش کنید. اگر تنبلی کنید و تلاشی برای زنده نگه داشتن رابطه تان نکنید، آن هم از بین می رود.

خودخواهی

همه افراد تا حدودی خودخواه هستند. اما وقتی مسئله داشتن رابطه ای سالم است، خودخواهی مانع بزرگی محسوب می شود. شما نمی توانید که نیازهای خودتان را همیشه در اولویت قرار دهید. گاهی لازم است نیازهای همسر یا شریک عاطفی تان را قبل یا هم سطح نیازهای خودتان قرار دهید. در غیر این صورت خصومت بین شما شکل می گیرد و رشد می کند.

بی توجهی

این همراه با تنبلی و خودخواهی اتفاق می افتد. اگر شما تنبل هستید و تلاشی برای رابطه تان نمی کنید، و در عین حال خودخواه هم هستید، در نتیجه به احتمال زیاد شما نسبت به همسرتان بی توجه هم هستیدو در کل نسبت به کل رابطه تان.

رابطه مثل یک گیاه است. اگر به آن آب ندهید، از بین می رود. اگر به ازدواج تان هم بی توجهی کنید، آن هم به تدریج از بین می رود.

فرزندان

با وجودی که ما آنها را عاشقانه دوست داریم، فرزندان فشاری بر روی رابطه وارد می کنند. اگر با خودتان صادق باشید، می دانید که همینطور است. فرزندان زمان و انرژی زیادی از شما می گیرندزمان و انرژی ای که می توانست صرف رابطه با همسرتان بشود. پس، وقتی که زوج ها ارتباط شان آشفته می شود به خاطر اینکه فرزندشان میان آنها آمده است، رابطه شان آسیب می بیند و ممکن است از بین برود.

مهارت های ارتباطی ضعیف

اینکه بدانید چگونه با همسرتان صحبت کنید تا احساسات و نیازهایتان را ابراز کنید ضروری است. البته هر دو طرف رابطه نیاز است که این کار را انجام بدهند و نسبت به طرف مقال حس همدلی و درک داشته باشند.

اگر همدلی‌(دیدن مسائل از نقطه نظر طرف مقابل و درک کردن احساسات او) وجود نداشته باشد، در این صورت تقریبا غیر ممکن است که رابطه ای سالم بتوانیم داشته باشیم.

ازدواج موفق، ازدواج سالم

چطور ازدواج آسیب دیده مان را ترمیم کنیم (بدون مشاوره)

گاهی اوقات، ما احساس درماندگی می کنیم وقتی در یک رابطه آسیب دیده هستیم. شاید گاهی فکر کنید که آیا هرگز ممکن است که دوباره رابطه تان را ترمیم کنید و از نو شروع کنید؟ جواب این سوال مثبت است، اما لازم است کمی تلاش کنید.

همه افراد به لحاظ مالی آنقدر توانمند نیستند که بتوانند به جلسات مشاوره بروند. البته اگر امکانش را دارید، ما آن را به عنوان اولین گام برای بهبود رابطه آسیب دیده تان توصیه می کنیم.

و اگر این گزینه را ندارید، و در هر صورت، می توانید از راهکارهای پیش رو برای کمک به رابطه تان استفاده کنید:

۱. نگاه خوب و عمیقی به خود بیاندازید

یک دست صدا نداره. مطمئنا شما این ضرب المثل را قبلا شنیده اید. معنایش این است که در یک رابطه، مشکلات به ندرت فقط یک مقصر دارند.

برای همین، بهتر است به عنوان اولین راه حل، به خودتان و رفتارهایتان نگاهی بیاندازید و ببینید آنها چگونه توانسته اند ازدواج شما را به اینجا بکشانند.

۲. مسئولیت کارهای خود را برعهده بگیرید

اکنون که خود را نظاره کردید و می دانید که چه مسئولیتی در قبال مشکلات ازدواج تان بر عهده شماست، آنها را بپذیرید. با همسرتان احساسات تان را در میان بگذارید، و بعد بدون تعلل سعی کنید نسبت به تغییر رفتارهایتان متعهد شوید.

۳. با خودتان و همسرتان صادق باشید

گاهی اوقات خودمان را به آن راه زدن و طفره رفتن از مشکلات آسان ترین راه است. اما اگر شما چنین رویکردی را انتخاب کنید، رابطه تان هیچ بهتر نمی شود.

بنشینید و با خودتان درباره رابطه تان صادقانه فکر کنید. و بعد این افکار را صادقانه با همسرتان در میان بگذارید و اجازه دهید تا مسائل حل شوند.

۴. با هم حرف بزنید

این اقدامی بدیهی است و لازم است انجامش دهید. شما نمی توانید آینده ای را برای رابطه تان متصور شوید اگر نتوانید حتی با هم درباره مشکلات تان صحبت کنید.

۵. هر یک از طرفین رابطه نقطه نظرش را درباره مشکلات مطرح کند

همسر شما به احتمال زیاد ازدواج تان را متفاوت از آن چیزی می بیند که شما آن را می بینید. پس لازم است که شما به نقطه نظر های یکدیگر گوش بدهید تا با نگاه های متفاوت هم آشنا شوید و بتوانید مسائل را از دید طرف مقابل هم درک کنید. در این صورت مشکلات به طور طبیعی خفیف تر می شوند.

۶. فقط گوش بدهید

زمانی که همسرتان نقطه نظرهایش را مطرح می کند فقط به او گوش دهید. چیزی نگویید. حرف او را قطع نکنید. در عوض آرام بمانید و حالت دفاعی به خود نگیرید.

۷. لیستی از مواردی تهیه کنید که هر دو طرف رابطه می خواهند تغییر دهند

برای اینکه ازدواج تان را از نو بسازید، مواردی حتما لازم است که تغییر کنددر هر دو طرف رابطه.  پس هر دوی شما نیاز است که لیستی از مواردی که می خواهید در رابطه تان تغییر کنند را بنویسید و درباره شان صحبت کنید.

۸. یک قرارداد تنظیم کنید

برای افراد گفتن اینکه «من تغییر می کنم» راحت است، اما در عمل ممکن است این زحمت را به خودشان ندهند. پس بهترین کار این است که قراردادی بین خودتان تنظیم کنید و آن را امضا کنید. این نشان می دهد که هر دوی شما نسبت به تغییر دادن خود متعهدید.

۹. زمان هایی را در کنار هم بگذرانید

شما نمی توانید ازدواج تان را از نو بسازید اگر زمان هایی را با هم نگذرانید. این امری بدیهی است، زیرا شما لازم دارید که یکدیگر را از نو کشف کنید و صرف زمان هایی با هم برای وقت گذراندن با هم و صحبت کردن برای این امر ضروری است.

۱۰. تکنولوژی را کنار بگذارید

باور کنید یا نه، تکنولوژی یکی از مقصرین بزرگ در آسیب دیدن روابط است. خواه این تلویزیون باشد، موبایل باشد یا بازی های کامپیوتری، زمان زیادی را صرف تکنولوژی کردن و نه صرف یکدیگر کردن، باعث زخمی شدن رابطه می شود. حتما زمان هایی را برای کنار گذاشتن تکنولوژی و کنار هم بودن کنید.

برای ترمیم یک رابطه آسیب دیده، دو طرف رابطه باید با تعهد به ساختن از نوی آن رابطه بپردازند.

ترمیم رابطه آسیب دیده کار آسانی نیست، اما شدنی است. اما آسان ترین کار این است که از ابتدا یاد بگیریم اجازه ندهیم  که رابطه مان آسیب ببیند.

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

4 پاسخ

  1. درود و احترام
    خیلی مقاله خوبی است
    خود من با فردی زندگی می کنم که بشدت خودخواه و خود محور است و اصلا شنیدن باد نیست و خودش را همه چیز دان می داند
    ترمیم رابطه با این مقاله نیاز به تلاش دونفر دارد
    ولی وقتی یک طرف همین رابطه را کامل می داند و اساسا به هیچ تغییری در خودش معتقد نیست و فقط می گوید من همینم که هستم علی رغم اینکه اظهار میدارد دوستم دارد
    بعد از سالها تازه جندین ماه است که با قرص های زیاد توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب دلوکستین ۶۰ دوعدد در روز و کوانتیاپین مهر و‌محبتش بیشتر شده و مرتب فقط مرا می بوسد
    ولی هیچ گونه قدمی در راه تغییر خودش بر نمی دارد
    اینجا چه باید بکنیم ؟؟ احساس می کنم که اقتدار لازم را نداشته ام و بعد از ۲۸ سال دیگر هر دو به این شیوه عادت کرده ایم
    آیا یک طرفه میشه تغییر کرد ؟؟

    1. تا حدی بله. یک طرفه می شه تغییر کرد و رابطه رو به سمت و سویی بهتر برد اما در صورتی که اختلال جدی در یکی از طرفین رابطه وجود داشته باشه این تغییر ممکنه سخت و یا تلاشی بی نتیجه باشه. باید بررسی بشه و علت این مقاومت نسبت به تغییر مشخص بشه.

  2. سلام مطالب بسیار مفید و سازنده بود. من و شوهرم به خاطر ندونستن این مطالب یا لجاجت رابطمون رو از بین بردیم،،همسرم تو ۵ سال زندگی مشترک نود درصد توجهش رو وقف و صرف خونواده پدریش کرد و اصلا رابطه براش معنایی نداشت منم کم کم خسته شدم ودر نهایت جدا شدیم. من گاهی سعی میکردم رابطه رودرستش کنم حتی با اصرار بردمش پیش مشاور، اما همیشه میگفت من اینم که هستم.دیگه تموم شد صبرم.

    1. زهرای عزیز، گاهی روابط ما به خاطر ندونسته هایی که بعدا یاد میگیریم از بین میرن و حسرتش باقی می مونه. امیدوارم در این مورد شما سعی کنید از حسرت عبور کنید و با زندگی جدید رابطه ای جدید برقرار کنید تا موهبت هایی بزرگتر به زندگی تون دعوت کنید.

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *