آموزش‌ مهارت‌های زندگی

بخشیدن, بخشش, بخشیدن دیگران

راهکارهایی برای بخشیدن دیگران

رها کردن خشم و تلخی و بخشیدن دیگران می تواند اثرات شگرفی نه تنها بر نگرش و سلامت شما، که بر روابط تان نیز داشته باشد. در ادامه چند راهکار برای عفو و بخشایش و رها کردن کینه ها به شما ارائه می کنیم:

بهتر است با یک داستان شروع کنیم. روزی یک استاد خردمند و شاگرد جوانش در خیابانی راه می رفتند. ناگهان، یک مرد عصبانی سوار بر درشکه به سرعت از کنار آنها رد شد و استاد را به کناری پرت کرد. استاد داخل گودالی از آب گل‌آلود افتاد. بعد از این اتفاق، استاد که در حال بلند شدن از روی زمین بود به سمت مرد درشکه چی داد زد:‌«امیدوارم به هر آنچه می خواهی برسی!» شاگرد، متعجب از دعای استاد، پرسید: چرا برای آن مرد با رفتار وحشتناکش چنین دعای خوبی کردید؟ استاد پاسخ داد، چون اگر او خوشحال بود مرا اینقدر بی توجه به کناری پرت نمی کرد.

آیا شما هم با گفته این استاد موافقید؟ در ادامه چند راهکار برای رهایی از کینه و رسیدن به مرحله عفو و بخشیدن به شما ارائه خواهیم کرد.

دعا کنید

هرگاه افکار ناراحت کننده درباره فردی که به شما آسیبی رسانده به ذهن تان می آیند به خود بگویید، «همه ما فرزندان خداوندیم که گاهی در مسیر حقیقت گم می شویم» سپس دعا کنید که آن فرد نیز مسیرش را پیدا کند – و به منطقه شادمانی حقیقی برسد.

بر شکرگزاری تمرکز کنید

به دنبال شادمانی در بیرون از خود نباشید. در عوض بر تمرینات شکرگزاری متمرکز شوید که شادمانی را از درون شما بیرون می آورند. اگر اجازه دهید تصور شما از خودتان در گرو رویدادهای غیرقابل پیش بینی بیرون و افراد دیگر باشد، شادمانی در زندگی شما بسیار پر فراز و نشیب خواهد بود. شادمانی واقعی از درون شما نشات می گیرد.زمانی که وسوسه می شوید تا بر همه اتفاقات ناخوشایندی که در زندگی تجربه کرده اید تمرکز کنید، به جای آن موهبت های بیشماری که در زندگی داشته اید را برشمارید و بابت وجود آنها احساس خوشبختی و ثروتمندی کنید. این تمرین خوبی برای اتمام آگاهانه و آرامش بخش روزتان است تا با احساس غنا و خوشبختی به خواب بروید.

به دنبال درسها باشید

بسیاری از بودایی ها معتقدند مشکلات بزرگ نشانه این است که روح شما سالخورده است – هر چه مشکلات تان بزرگ تر باشند، شما به روشن شدگی نزدیک ترید. خواه این را قبول کنید یا نه، این باعث آرامش می شود اگر با این طرز فکر به مشکلات نگاه کنیم و آنها را بخشی از مسیر رشدمان در نظر بگیریم. اگر در حال حاضر دچار مشکلات انبوهی هستید، از خود بپرسید، برای چه دارم امتحان می شوم؟ برای صبر، همدلی، انعطاف پذیری، بخشندگی، روشنفکری؟ چه ویژگی هایی را باید در خود بپرورانم؟ و بعد واقعا تلاش کنید آن ویژگی های مثبت را در خود ایجاد و تقویت کنید.

چشم اندازتان را حفظ کنید

اگر در زندگی تان دچار چالش و مشکل هستید، به خود یادآوری کنید که این رویداد به خصوص صرفا بخشی از زندگی است – و نه تمام آن. بنابراین به آن به عنوان بخش کوچکی از کل زندگی تان نگاه کنید و اجازه ندهید که شما را مستاصل کند. روزهای خوب زندگی هم می آیند.

درس بگیرید

به جای نقش قربانی گرفتن، خود را یک دانش آموز درس زندگی ببینید. عهد ببندید که نه تنها خود را از رویدادهای آسیب رسان عاطفی رها می کنید، بلکه در آینده نیز از درگیر شدن در این رویدادها اجتناب می کنید.

نفرت را رها کنید

این گفته را به یاد داشته باشید : نفرت سمی است که شما می نوشید به این امید که دیگری بمیرد. بدانید زمانی که شما از کسی نفرت دارید، شما نه تنها به خود آسیب می رسانید، بلکه کنترل احساسات تان را نیز به آن فرد می دهید و این چیزی نیست که هیچ کس بخواهد.

یکپارچه باشید

بدانید، زمانی که شما به نفرت با نفرت، به خشم با خشم و به تلخی با تلخی پاسخ می دهید، به شکل طعنه آمیزی، خودتان هم بخشی از مشکل می شوید. انتخاب کنید که مثل طرف مقابل نشوید و با او، هرچقدر هم که به شما بد کرده باشد، مقابله به مثل نکنید. برعکس، تلاش آگاهانه تان را بر این بگذارید که فردی مهربان، شاد و پرانرژی باقی بمانید.

به شکلی مثبت انتقام تان را بگیرید

آیا به فکر انتقام گرفتن هستید؟ بهترین شکل انتقام این است که زندگی موفق و شادی برای خود بسازید. اگر در داشتن افکار و عملکرد توام با عشق ممارست به خرج دهید، انرژی شما موجب جذب افراد و نتایج مثبت بیشتری برایتان می شود. همانطور که انیشتین می گوید،‌ «شما نمی توانید یک مسئله را با ماندن در همان سطح انرژی که آن را خلق کرده حل کنید.» برای اینکه به افکار مثبت متمرکز بمانید، این عبارت تاکیدی را هر روز تکرار کنید،‌«عشق می‌ورزم، می بخشم، رها می کنم، من آرامش محضم.»

از سایت oprah.com

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *