آموزش‌ مهارت‌های زندگی

راه های مقابله با ترس برای رسیدن به آرامش

ترس یکی از واکنش های مغز ما در مقابل اتفاقات گوناگون است.راه های مقابله با ترس به ما کمک میکند که از ترس بیش از حد رها شویم. بسیاری از کارهایی که ما در زندگی انجام نمی‌دهیم در هر رده‌ای از زندگی ممکن است علت ترس های وجودی ما باشد به همین علت است که ترس بیش از حد می‌تواند برای ما مشکل‌ساز باشد.

پس اگر شما هم دچار این مشکل هستید بهتر است که هرچه سریعتر با استفاده از راه های رهایی از ترس به مقابله با این اختلال بپردازید.

ما دوره های غیر حضوری که در خصوص مهارتهای زندگی تهیه کرده ایم. انواع راهکار ها را برای ساختن عادت های رفتاری بهتر و رسیدن به یک سبک زندگی مطلوب در نظر گرفته ایم. شما می توانید با مراجعه به صفحه دوره های غیر حضوری مهارت های زندگی آنها را مشاهده و در صورت نیاز تهیه کنید.

راه های رهایی از ترس

ترس تا چه حد مفید است؟

قطعا یکی از ملزوماتی که باید در مغز ما وجود داشته باشد و وجود دارد بخشی است که مرتبط با ترس باشد. ترس برای ما محدودیت هایی می سازد که ضامن سلامت و دوری از آسیب برای ماست. اما اگر این ترس به منطقه مشکل سازی وارد شود، شرایط را برای ما سخت خواهد کرد.

ممکن است بسیاری از موفقیت های احتمالی ما به علت ترس های وجودیمان منتفی شوند. پس بهتر است راه های مقابله با ترس را بیاموزیم و آن ها را به کار بریم تا ترس برای ما مشکل ساز نشود.

در دوره های غیر حضوری از بین بردن ترس شما می توانید بیاموزید که چگونه از ترس خود رهایی یابید و آن را برای همیشه کنار بگذارید. همچنین این دوره ها برای روانکاوان نیز می توانند مفید باشند تا بتوانند با بیماران خود به شکل بهتری برخورد داشته باشند و در راستای از بین بردن ترس آن ها را یاری دهند.

مفهوم ترس

قبل از شناخت راه های مقابله با ترس باید بدانیم که ترس را هم می توان یک از احساسات اساسی مانند غم ، شادی ، عصبانیت دانست. ترس در وضعیت های غیر عادی که برای مغز شناخته نشده باشند و یا به عنوان یک تهدید یا شرایط کنترل نشده ارزیابی شوند ظاهر می شود. ترس یک واکنش خوب است که در دوره هایی از زندگی ما را از خطر حفظ می کند و تا جایی که از حد مقبول تجاوز نکند می تواند سودمند باشد.

همه ما ترس را تجربه کرده ایم. در دوران کودکی با دیدن فرد غریبه ، در خیابان زمانی که ماشینی به سرعت از کنارمان رد شده و … این وضعیت همراه با بالا رفتن ضربان قلب و گاه گر گرفتن بدن همراه است.

ترس هم مانند استرس تا حد مشخصی می تواند حتی مفید هم باشد. اما اگر بیش از حد باشد باید از آن جلوگیری شود. برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص راه های از بین بردن استرس می توانید دوره غیر حضوری مدیریت استرس و مدیریت اضطراب را مشاهده کنید.

راه های مقابله با ترس

ترس به چند بخش تقسیم می شود؟

روانشناسان دریافته اند که ترس سه مولفه دارد. این سه مولفه از یک دیگر مستقل هستند. اما در عین حال با یکدیگر رابطه متقابل دارند. این سه مولفه شامل مولفه های جسمی، ذهنی و رفتاری هستند که به توضیح هر یک می پردازیم. البته ممکن است که این سه مولفه کاملا ظهور نکنند و یک یا دو مورد آن ها ظهور کند. اما هر سه می توانند نقشی موثر داشته باشند. راه های مقابله با ترس باید همه ی این ابعاد را در نظر داشته باشد‌.

مولفه های جسمی ترس عبارتند از تپش قلب یا احساس درد در این ناحیه، گر گرفتن و عرق سرد ریختن و فشارهای عضلانی

مولفه های ذهنی ترس شامل ترس از این که نتوانید شرایطی را کنترل کنید.

و مولفه های رفتاری هم مانند جیغ زدن یا قایم شدن هستند‌.

 

۵ قدم که بتوانید ترس خود را از بین ببرید

ناتوانی در مقابل ترس می‌تواند مشکلات بسیاری را به وجود بیاورد و شما را از طی کردن مسیر های خوب باز دارد. پس بهتر است که برای مقابله با ترس بیش از اندازه راهکارهایی را بیابیم و آنها را طی کنیم. در ادامه ۵ قدم از راه های مقابله با ترس های بیش از حد را بیان خواهیم کرد.

 

۱.واقعیت را بپذیرید

برخی از افراد برای اینکه از احساس حقارت و یا مسخره شدن دوری کنند؛ ترس خود را پنهان می کنند و نمی پذیرند که از موضوعی می ترسند‌. بهتر است واقعیت را بپذیرید و اگر ترسی دارید با آن روبه‌رو شوید چرا که در غیر این صورت ممکن است موجب اختلال هراس در شما شود. وجود ترس خود را قبول کنید تا بتوانید آن را از بین ببرید.

 

۲. ترستان را بشناسید

دومین قدمی که باید در راه های مقابله با ترس طی کنید این است که دریابید به راستی از چه چیزی می ترسید. و علت وجودی این ترس چیست؟ ترس خود را بررسی کنید و برای رسیدن به منشا آن تحقیق کنید می توانید از خانواده خود در این رابطه بپرسید. چرا که بیشتر ترس ها به علت وجود حادثه ای در دوران کودکی هستند. با شناخت بهتر مسائل راحت تر می توانیم آن ها را حل کنیم. ترس هم یکی از مشکلاتی است که باید ابتدا آن را بشناسیم تا بهتر بتوانیم با آن مقابله کنیم.

 

۳. ترستان را بیان کنید

هر شخصی می تواند یک مخاطب خوب برای خودش باشد. می توانید با صحبت کردن مقابل آینه با خود ترس خود را بیان کنید و یا آن را در غالب نوشته ای در آورید و در آن از انواع احساساتی که بر شما غلبه دارد یاد کنید‌ و آن را شرح دهید. با نوشتن می توانید مشکلات بسیاری را حل و فصل کنید. پس با کاغذ و خودکار دوست باشید.

 

۴. بیان بیرونی ترس

ابتدا این ترس را برای خود شرح دادید. حال اگر شخص مورد اعتمادی را در دسترس دارید که می توانید به آسانی با او سخن بگویید بدون آن که شما را قضاوت کند و یا برای شما مشکلی ایجاد کند. ترس خود را برای او بیان کنید احساسات خود را شرح دهید و ذهن خود را خالی کنید.

 

۵. روبرو شدن با ترس

آخرین مرحله در راه های مقابله با ترس این است که با ترس خود روبرو شوید. البته این مرحله باید تدریجی باشد. مثلا ابتدا در ذهنتان با آن رو به رو شوید و آن را تصور کنید. سپس می توانید در واقعیت با آن رو به رو شوید. مثلا اگر ترس از بیماری خاصی دارید به بیمارستان بروید . اگر از مرگ می ترسید به قبرستان بروید و یا اگر از حیوان یا حشره خاصی می ترسید با آن رو به رو شوید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *