آموزش‌ مهارت‌های زندگی

عشق ورزیدن شما و همسرتان چقدر با هم منطبق است

عشق ورزیدن شما و همسرتان چقدر با هم منطبق است

شما چگونه عشق خود را ابراز می‌کنید؟  و دوست دارید به چه شکلی شریک عاطفی تان به شما عشق بورزد؟ اگر شما شبیه اکثر آدم ها باشید، به یکی از ۵ دسته زیر تعلق دارید:

– افرادی که از کلمات محبت آمیز استفاده می کنند: عبارت هایی مثل «دوستت دارم» ، «تو فوق العاده‌ای» و «من خیلی خوش شانسم که تو را دارم» را در ابزار علاقه شان به طرف مقابل به کار می برند.

– افراد عملگرا: آنهایی که معتقدند کارهای ما صدایی بلندتر از کلمات دارند و به جای ابراز کلامی علاقه، سعی می کنند در عمل و با کارها و رفتارهایشان علاقه شان را نشان دهند.

– افرادی که با هدیه دادن ابراز علاقه می کنند: آن دسته از افرادی که هدایایی بزرگ یا کوچک از روی عشق و علاقه به دیگران می دهند تا لبخند را بر لبان آنها بنشانند.

– آنهایی که معتقدند برای عشق باید زمان گذاشت: زمان ما بسیار با ارزش است و برخی افراد معتقدند، همین که وقت شان را با فردی می گذرانند به این معناست که آن فرد برایشان مهم و ارزشمند است.

– افرادی که علاقه شان را به شکل فیزیکی ابراز می کنند: با بغل کردن، نوازش کردن و گرفتن دستها به دنیا می فهماند که عاشق هستند.

حالا شما به کدامیک از این گروه ها تعلق دارید؟ شریک زندگی تان چطور؟ آیا به هم شبیه هستید یا با هم تفاوت دارید؟

لزومی ندارد که برای انتخاب شریک زندگی/عاطفی تان، حتما شما و او به یک شکل یکسان تبادل عاطفی داشته باشید.

شاید  احساس می کنید که در زمینه احساسات حرف یکدیگر را نمی فهمید، اما داشتن سبک های متفاوت تبادل عاطفی امری قابل حل است.

 

اگر شما، بجای آنکه کتاب مورد علاقه‌تان را بخوانید، کل وقت‌تان را صرف همسرتان کرده اید، و با این وجود، او از این ناراحت است که شما او را در ۴ ساعت گذشته نبوسیده اید. (به عقیده اش شما به او عشق نورزیده اید)، پس می توانید متوجه شوید که او از شما چه می خواهد. اینطور نیست؟ و یا وقتی شما از او می پرسید، چرا هیچ وقت به من نمی‌گویی که «من عاشقتم» او پاسخ می دهد « از اینکه برایت شکلات خریدم متوجه علاقه ام نمی شوی؟» این یعنی او و شما به یک زبان عاشقانه واحد سخن نمی گویید، یعنی شیوه ابزار علاقه برای شما و او تعاریف متفاوتی دارد.

یکی از مشکلات رایج در روابط عاطفی این است که پیغام عشق تان توسط دیگری قابل درک نباشد. نگران نباشید! این که شیوه ابراز علاقه شما متفاوت از دیگران باشد، امری طبیعی است. هیچ دو نفری با زبان عشقی کاملا یکسان صحبت نمی کنند. البته این بسیار خوب است که شما و همسر یا دوست تان کاملا زبان عاطفی یکدیگر را متوجه شوید. اما اگر اینطور نباشد هم دنیا به آخر نرسیده است. ما می توانیم الگوی تبادل عاطفی یکدیگر را یاد بگیریم و بر این اساس در ارتباطات مان اثرگذارتر باشیم.

شما می توانید با الگوهای تبادل عاطفی متفاوتی با هم ارتباط برقرار کنید و همچنان یک رابطه سالم داشته باشید.

برای زوج هایی که نگران آینده رابطه خود هستند یک توصیه آرامش بخش داریم: ممکن است الگوی ابزار عاطفی اولیه هر یک از شما متفاوت از هم باشد و با این وجود یک رابطه سالم و عاشقانه با یکدیگر داشته باشید. لازم است هر دوی شما تلاش کنید تا بتوانید نیازهای متفاوت هم را درک کنید. شرط اولیه برطرف کردن نیازهای شریک عاطفی تان این است که متوجه شوید او چه نیازهایی دارد.

 

۱. سبک عشق ورزیدن شریک زندگی خود را بشناسید.

به چیزهای کوچکی که او می‌خواهد و می گوید توجه کنید. چه جیزهایی او را خوشحال می کند؟ چه زمانی او احساس نارحتی یا شکایت از اتفاقات پیش آمده می کند؟
با او درباره نیاز ها و خواسته های احساسی تان صحبت کنید. این یک گام مهم و بزرگ در رسیدن به تفاهم عاطفی است. البته این کار زمان زیادی می برد.

رو راست باشید و به سوالاتی که از شما پرسیده می شود پاسخی صادقانه بدهید تا بتوانید مطلوب ترین جواب را دریافت کنید. این به شما کمک می کند تا از هرگونه سو تفاهم و یا سوء برداشت که در هنگام تلاش برای فهمیدن زبان یکدیگر ممکن است با آن مواجه شوید، جلوگیری کنید.

 

۲. یاد بگیرید تا به زبان عشق شریک زندگی تان صحبت کنید.

این توصیه ارتباطی را به یاد داشته باشید: زبان عشق شریک زندگیتان را بیاموزید! آنطور که او عشق را درک می کند به او ابراز علاقه کنید. به نظر راحت می آید؟ اگرچه این سخت ترین کار در دنیا نیست، اما قطعا راحتترین کار هم نیست.

در این فرآیند، شما به معنای واقعی در حال آموختن زبان تازه ایی هستید. این یعنی شما می آموزید که چه حرفی را در چه موقعیتی بیان کنید. و یا چه زمانی آن ر ا مطرح نکنید. همچنین یاد میگیرید، درباره چه موضوعاتی نباید صحبت کنید. اگر شما و شریک زندگیتان به سبک های متفاوتی ابراز عشق می کنید، در ادامه چند توصیه مهم و کاربردی برایتان مطرح می کنیم:

 

– عملکرد: کارهایی کوچکی انجام دهید تا به او نشان دهید که چقدر به او اهمیت می دهید. مثلاً ماشینش را به کارواش ببرید، برایش غذا بپزید، به او یادآوری کنید که کتاب را به کتابخانه پس بدهد.

– زمان گذاشتن: تلفن همراهتان را از خود دور کنید و تمام حواستان را به او بدهید. آخر هفته ها را به گشت و گذار بروید و یا یک بازی دونفره ترتیب دهید.

– عبارات تاکیدی: تمام تحسین ها و نکات مثبتی که از او در فکرتان است را به زبان بیاورید. به او نشان دهید که سپاسگزارش هستید، در طول روز برای او پیغام بفرستید، و یا دست نوشته ای رمانتیک برای او در کیف یا کوله پشتی اش قرار دهید.

– دریافت هدیه: در فرصت های مناسب برای او  هدیه بخرید. هدیه هایی از آنچه دوست دارد، حتی اگر در حد خرید قهوه ای از یک کافه محلی باشد، یا یک کتاب خوب که همیشه دوست داشت بخواند. به خاطر داشته باشید که هیچ وقت روزهای مهم مانند تولد و سالگردها را فراموش نکنید.

– تماس فیزیکی: تلاش کنید تا دستانش را بگیرید، بعد از اینکه کل روز یکدیگر را ندید حتما او را در آغوش بکشید و هیچ وقت بوسه های صبحگاهی را فراموش نکنید.

 

۳. یاد بگیرید با گذشت و مهربانی ارتباط برقرار کنید.

توصیه های ارتباطی به ما می گویند که یادگیری زبان عشق ها در یک کلمه خلاصه می شود: گذشت! اینکه یاد بگیرید گذشت کنید کار آسانی نیست. این کار پر از شک و تردید است. چرا؟ زیرا گذشت نوعی تسلیم شدن است و این کار برای چه کسی خوشایند است؟ تنها کسانی می توانند انجامش دهند که می خواهند برای رابطه‌شان تلاش کنند.

ارتباطات ما در دادن ها و گرفتن ها خلاصه می شود. زمانی که زبان عشق شریک زندگی تان تماس های فیزیکی است  و شما نمی توانید بیشتر از 2 دقیقه دستانش را بگیرید، در این زمان چه می کنید؟ لازم است یاد بگیرید که چگونه دستانش را بگیرید، او را در آغوش بکشید و نوازشش کنید. ممکن است در ابتدا این کار باعث ناراحتی جزیی در شما شود زیرا عادت به تماس فیزیکی زیاد ندارید. اما از آنجایی که برایتان مهم است او عشق شما را بفهمد، سعی می‌کنید با زبان او آن را ابزار کنید. این موضوع تنها مربوط به شما نیست. برای بکارگیری از راهکار گذشت و سازش، شریک زندگیتان نیز باید همین کار را انجام دهد. در زبان عشق شما صرف کردن زمان با یکدیگر ارزش است؟

آیا او برنامه تلویزیونی مورد علاقه اش و یا مسابقه مهمی که در سال یکبار اتفاق می افتد را از دست می دهد تا با شما قدم بزند و یا یک فنجان قهوه بخورد؟

این را به یاد داشته باشید: اینکه شما و فرد مهم زندگی‌تان به زبان‌های متفاوتی تبادل عاطفی داشته باشید باعث نمی‌شود رابطه‌تان لزوما محکوم به شکست باشد. معنایش فقط این است که شما در رابطه با او لازم است کمی بیشتر منطبق با نیازهای ارتباطی خاصش شوید و کمی بیشتر تلاش کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *