آموزش‌ مهارت‌های زندگی

تیپ های شخصیت

شناخت شخصیت خود یعنی چه و آشنایی با انواع تیپ های شخصیتی (بخش 1)

برای شناخت خود لازم است بدانید چه نوع شخصیتی دارید ما برای شما دوره ای در خصوص شخصیت سالم تهیه کرده ایم که شما می توانید شخصیت خود را به سالم ترین شخصیت تبدیل کنید. همه ما دوست داریم از شخصیت خود شناخت بیشتری به دست آوریم چرا که گاهی ممکن است شناخت خوبی از خود نداشته باشیم مثلا خود را فردی اجتماعی بدانیم در صورتی که دیگران چنین نظری درباره ما نداشته باشند یعنی شناخت ما از خودمان مانند شناخت دیگران از ما نباشد.

شخصیت یعنی چه؟

واژه شخصیت در زبان روزمره معانی مختلفی دارد. به طور مثال وقتی گفته می‌شود فردی باشخصیت است اغلب درجه کارایی و جاذبه اجتماعی‌اش مد نظر قرار می‌گیرد. به طور معمول در پرورش شخصیت به شخص برخی مهارت‌های اجتماعی آموزش داده می‌شود تا وی بتواند وضع ظاهری و شیوه سخن گفتنش را بهبود بخشیده و واکنش مطلوب را در دیگران برانگیزد.

گاهی کلمه شخصیت برای توصیف بارزترین ویژگی شخص به کار می‌رود. روان شناسان هنگام بحث در مورد شخصیت بیشتر از هر موضوعی به تفاوت‌های فردی توجه دارند. منظور از تفاوت ‌های فردی ویژگی‌ هایی است که فرد را از اشخاص دیگر متمایز می‌کند. روان شناسان در تعریف دقیق شخصیت اتفاق نظر ندارند.

شخصیت شناسی از روی دست خط چگونه است؟

افرادی که موقع نوشتن فشار بیشتری بر قلم خود می ‌آورند اشخاصی جدی بوده و آن‌هایی که به طور معمول تمایل به همدلی داشته و در مقایسه با دیگران حساس‌تر هستند فشار کمتری هنگام نوشتن بر روی قلم خود وارد می‌کنند.

افرادی که نام و فامیلی خود را در امضای خود می ‌نویسند یا از خطوط منحنی استفاده می‌کنند دارای انعطاف ‌پذیری بیشتری در مقایسه با اشخاصی که خطوط شکسته را به کار می‌برند، هستند.

شناخت شخصیت خود

شخصیت شناسی از روی نحوه غذا خوردن چگونه است؟

اشخاصی که هنگام خوردن خورشتی مانند قورمه سبزی تمایل به خوردن گوشت دارند، نسبت به دیگران افرادی هیجان مدارترند. همچنین آنهایی که سبزی خورشت را برای خوردن انتخاب می‌کنند، انسان ‌هایی آرام‌ترند.

انواع تیپ های شخصیتی :

  • تیپ مهرطلب یا کمک کننده
  • تیپ رمانتیک محزون یا هنرمند
  • تیپ پیشرفتگرا یا موفقیت جو
  • تیپ کمالگرا
  • تیپ فکور
  • تیپ خوش بین و خوش گذران
  • تیپ وفاخو، وفاجو و شکاک

تیپ مهرطلب یا کمک کننده چه ویژگی هایی دارد؟

افرادی هستند که دائم به فکر دیگرانند. خود را به آب و آتش می زنند تابه دیگران کمک کنند.به قول قدیمیها حسن هلاک هستند. نیاز به محبت و توجه دارند و قادر به “نه” گفتن نیستند چون از طرد شدن واهمه دارند. افرادی وابسته و متکی به دیگرانند. حرمت ذات پایینی دارند و همواره به دنبال تایید و تحسین دیگرانند.

گونه دوم اشخاصی همدل، صادق، و بسیار مهربان هستند. بعلاوه آنها بسیار دوستانه برخورد می کنند و سخاوتند و فداکار هستند. اما می توانند احساساتی، چاپلوس و مردم نواز نیز باشند. این افراد بسیار خوش نیت بوده و به طرف دیگران جذب می شوند. اما احتمال دارد به سمت انجام کارهایی برای دیگران بروند که آنها محتاج به آن شوند.

تیپ رمانتیک محزون یا هنرمند چه ویژگی هایی دارد؟

تیپ شخصیتی هنرمند یا رمانتیک شخصیت کاملا متمایزی دارند و سعی می کنند این متمایز بودن را نشان دهند. شما تمایز  و تفاوت های آنها را به خصوص با حالات و روحی و خُلق متغییر، احساسات عمیق و چگونه لباس پوشیدن او می بینید. در افراد تیپ 4 ظرافت های روحی و احساسی خیلی مشهود است. روحیات حساس و لطیف درآنها وجود دارد از همین رو استعدادهای عالی در کارهای هنری خواهند داشت.

افراد هنرمند، اغلب ناخشنود و ناراضی هستند. هر چیزی که بدست بیاورند باز هم ناراضی هستند چرا که همیشه احساس خلاء شدید دارند. در روابطشان اعتراض وجود دارد. اغلب آنها با وجود داشته هایشان باز هم شاکی اند. با وجود چیزهایی که دارند گویا ناشکرند و مداوم گله مند هستند. احساس آنها این است که دیگران دارا هستند و من ندارم.

تیپ فکور چه ویژگی هایی دارد؟

این افراد از نظر هیجانی ـ عاطفی از دیگران فاصله می گیرند. خواستار تنهایی هستند و با دیگران درگیر نمی شوند. بسیار در خودفرورفته یا درون گرا هستند. از بودن در جمع لذت نمی برند و اجتماع گریزند. قادر به ابراز احساس خود نیستند و اغلب تمایل کمی برای ازدواج دارند. افرادی کنجکاو و نیازمندِ دانستن هستند. می خواهند همه چیز را ببینند و از آن سردرآورند. احساس خود را به راحتی بروز نمی دهند. از تظاهرکردن و تحمیل به شدت تنفر دارند. در کلاس، اغلب در ردیف آخر می نشینند تا همه را ببینند؛ ولی دیگران او را نبینند. دوست دارند دیده نشوند و نامرئی باشند. همواره احساس را بعد از عقل تجربه می کنند. اهل کتاب خواندن و جمع آوری اطلاعات هستند.

تیپ پیشرفتگرا یا موفقیت جو چه ویژگی هایی دارد؟

این افراد برای پیشرفت سخت کار میکنند و جویای نام و مقام هستند. افرادی پر کار و رقابت جو هستند و برای پیشرفت کردن دست به هر اقدامی که لازم باشد میزنند. در حالت افراطی به تیپ “آ” تبدیل میشوند و ورکالیست هستند و بیشترین لذت را در کار کردن میبرند. این خطر در آنها وجود دارد که توجه به کار و موفقیت و رقابت با دیگران بیش از توجه به خود و خانواده اش اهمیت پیدا کند.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *