آموزش‌ مهارت‌های زندگی

علائم افسردگی, درمان افسردگی,نشانه های افسردگی,

علائم افسردگی : ۱۰ نشانه هشدار دهنده

چگونه بفهمیم که افسرده ایم

ناراحت و غمگین بودن بخش طبیعی از احساسات ما در زندگی است. اگر عزیزتان را از دست بدهید یا دچار مشکلات شغلی شوید، طبیعی است که ناراحت می شوید. زمانی که شما علائم افسردگی را به دلیل موقعیتی که در زندگی با آن مواجه شدید تجربه می کنید، به این حالت «افسردگی موقعیتی» گفته می شود. اکثر افراد از این افسردگی موقعیتی عبور می کنند و بهبود پیدا می کنند، اگرچه ممکن است این روند روزها و یا هفته ها طول بکشد.

اما، زمانی که علائم افسردگی از بین نمی روند و افسردگی با عملکرد کلی فرد و در رابطه با روند طبیعی زندگی اش مداخله می کند، به آن «افسردگی کلینیکی» یا «افسردگی حاد» گفته می شود. افسردگی حاد بیماری جدی ای است که ممکن است هفته ها، ماه ها و یا سال ها به طول بیانجامد. بنابراین شناختن علائم آن، به منظور درمان آن در صورت وقوع، ضروری است.

علائم افسردگی می توانند ترسناک باشند. ممکن است افراد افسردگی حاد را مثل «سیاه چاله»ای توصیف کنند که نمی توان از آن بیرون آمد. توصیف آن به شکل یک جهنم قریب الوقوع هم توصیف متداولی است. در این حالت شما احساس درماندگی، استیصال و فرسودگی خواهید داشت.

علائم افسردگی : ۱۰ نشانه هشدار دهنده

غمگین بودن. غمگین بودن زمانی نشانه افسردگی است که به همراه احساس ناامیدی و پوچ بودن باشد. در این حالت شما احتمالن فکر می کنید هرچقدر هم که تلاش کنید، باز هم نمی توانید افکار منفی تان را کنترل کنید و بدون دلیل مشخصی گریه تان می گیرد.

احساس گناه. افرادی که دچار افسردگی حاد هستند ممکن است احساس بی ارزشی و درماندگی داشته باشند. آنها شاید حتی افسردگی شان را نشانه ای از ضعف در نظر بگیرند و خود را بیش از اندازه نقد کنند.

تحریک پذیری (سریع خشمگین شدن). از دیگر علائم افسردگی که بیشتر در مردان دیده می شود. معمولا مردها افسردگی را با پرخاشگری و عصبانیت زیاد و رفتارهای افسارگسیخته نشان می دهند.

علائم ذهنی. اگر شما در متمرکز شدن، تصمیم گیری،‌ به خاطر آوردن جزئیات دچار مشکل شده اید، اینها می توانند نشانه های بروز افسردگی باشند. افرادی که دچار افسردگی می شوند احساس می کنند که سرعت پردازش ذهن شان پایین آمده است.

علائم فیزیکی. افراد دچار افسردگی اغلب دردهای پراکنده، سردرد و مشکلات گوارشی دارند که به نظر نمی رسد مشکل شان منشا جسمی داشته باشد و معمولا به درمان دارویی پاسخ نمی دهد.

کم شدن انرژی. اگر دچار افسردگی باشید، به احتمال زیاد همیشه احساس خستگی می کنید. افراد دچار افسردگی معمولا احساس کندی در توانایی های فیزیکی شان دارند.

بی علاقگی. یک نشانه رایج افسردگی بی علاقگی و بی تفاوتی نسبت به فعالیت های مورد علاقه است مثل، فعالیت های تفریحی، سرگرمی ها و … است. این ممکن است در نادیده گرفتن مسئویت ها یا رسیدگی به ظاهر خود نمایان شود.
تغییرات در خواب. صبح خیلی زود بیدار شدن و ناتوانی در دوباره خوابیدن، یا بیش از حد خوابیدن هر دو می توانند از علائم افسردگی باشند.

تغییر در اشتها. تغییرات در عادت های خوردن که ناشی از افسردگی است می تواند منجر به زیاد خوردن یا کم خوردن شود. افزایش یا کاهش وزن بیش از ۵ درصد از وزن بدن در یک ماه یکی از علائم هشدار دهنده افسردگی  است. برخی از افراد بی علاقگی نسبت به غذا را تجربه می کنند در حالی که برای برخی دیگر، غذا راه حلی برای جبران احساس افسردگی شان می شود.

فکر کردن به خودکشی. داشتن افکاری درباره آسیب زدن به خود یکی از نشانه های جدی افسردگی است و همیشه باید جدی گرفته شود. اگر شما به خودکشی کردن فکر می کنید، لازم است که فورا از اطرافیان یا یک متخصص کمک بگیرید.

اگر شما سه تا از این علائم گفته شده افسردگی را دارید و این علائم شدید هستند و بیش از ۲ یا ۳ هفته ادامه پیدا کرده اند، شما باید به دنبال کمک باشید. اگر از نزدیکان کسی نیست که بتوانید با او مسئله تان را در میان بگذارید، بهترین گزینه شما پزشک تان است.

در بیشتر موارد، افسردگی که به راحتی قابل درمان است نادیده گرفته شده و درمان نمی شود، زیرا افراد به علائم و نشانه های آن توجه نمی کنند.

افسردگی نشانه ضعف ما نیست و نباید بابت آن شرمگین شویم – این یک بیماری جدی است. خبر خوب این است که حتی در موارد جدی که فرد دچار افسردگی حاد است، درمان اغلب همراه با موفقیت کامل است. و هرچه زودتر درمان شروع شود، شانس موفق بودنش بیشتر است.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

2 پاسخ

  1. سلام
    چرا اینطوری شدم قبلن عاشق همه چیز و علاقه زیادی به همه چیز داشتم ولی الان هیچ حسی نسبت به هیچ چیز ندارم حتی حوصله خودمم ندارم دلم میخواست چند وقت پیش بمیرم ولی الان نه گریم میگیره و نه هیچی فقط خستم نمیفهمم چطور همه چیز انقد برام عوض شده حوصله هیچ کس و هیچ چیزو ندارم واقعن چرا محیط ایران اینجوریه چرا از 16سالگی مارو ول نمیکنن برا خودمون نصمیم بگیریم وقتی حوصله هیچ کس و هیچ چیزم نداریم تازه یادشون میفته به آدم محل بذارن چی میشد زودتر میمردم

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *