آموزش‌ مهارت‌های زندگی

مدیریت زمان و جلوگیری از اهمال کاری

حتما برای شما هم پیش آمده است که بخواهید کاری را انجام دهید ، اما مدام آن را با تعویق بیندازید. با مدیریت زمان و شناخت تاثیر آن بر جلوگیری از اهمال کاری بهتر است سعی کنیم که این عادت را از سر خود بیندازیم چرا که اگر این کار را انجام ندهیم احتمالا روزها و سالهای زیادی از عمرمان را بیهوده هدر خواهیم داد.

زمان یکی از بزرگترین سرمایه های ما است که اگر از دست برود نمیتوان آن را باز پس گرفت. برخی معتقدند که وقت طلاست . اما من به شما میگویم که وقت از طلا هم با ارزش تر است. طلا را اگر از دست بدهی می توانی با قدری پس انداز دوباره بخری. اما وقت و زمان ما هیچ بازگشتی ندارد. پس بهتر است قبل از آن که آن را از دست بدهیم قدرش را بدانیم. ثانیه های عمرمان را روی مسائل ارزشمند سرمایه گذاری کنیم. در ادامه این بحث قصد داریم به تعریف مدیریت زمان و تاثیر آن در جلوگیری از اهمال کاری بپردازیم.

شما کاربر عزیز می توانید با مراجعه به بخش دوره های غیر حضوری مهارت های زندگی از طریق لینک قدم بزرگی در راستای توسعه فردی و اجتماعی خود برداشته و با مشاهده این دوره ها بر مشکلات شخصی و روحی خود فائق آیید و همچنین به توسعه روابط خود کمک کنید.

جلوگیری از اهمال کاری

مدیریت زمان چیست؟

ما انسان ها قابلیت های فراوانی داریم فقط کافی است قدر این قابلیت ها را بدانیم و خود را کوچک نشماریم. بهتر است از همین الان دیگر برای انجام ندادن کارهایمان از بهانه هایی مثل وقت ندارم ، فرصت نشد و … کمتر استفاده کنیم. درست است که زمان انسان محدود است و نمی توان در ۲۴ ساعت شبانه روز ۲۵ ساعت بهره برد. اما گاهی اوقات ما از آن ۲۴ ساعت روزمان ۱۰ ساعت هم استفاده مفید نداریم! البته فراموش نکنید استراحت و تفریح هم تا حد مجاز جز فعالیت های مفید محسوب می شوند. اما حتی اگر این زمان ها را هم فاکتور بگیرم، چند ساعت در روز فقط برای این که در شروع کارمان تعلل می کنیم هدر می رود؟

اینجاست که برای جلوگیری از اهمال کاری بهتر است از تکنیک های مدیریت زمان بهره ببریم. مدیریت زمان در واقع استفاده بهینه از زمانی است که در اختیار داریم. افرادی که تمایل به مدیریت زمان دارند معمولا دو دسته اند. کسانی که می خواهند از وقت تلف کردن جلوگیری کنند و کسانی که میخواهند با برنامه ریزی به همه کارهایشان برسند. البته یک نفر می تواند با داشتن هر دو این اهداف از تکنیک های مدیریت زمان بهره ببرد. اما چیزی که واضح و مبرهن است این است که مدیریت زمان خط بطلانی بر اهمال کاری است. این دو ، دو پادشاه اند که در یک اقلیم نمیگنجند. و این تدبیر به شما وابسته است که اجازه دهید کدام پادشاه بر شما حکومت کند. پادشاهی که دست شما را میگیرد و شما را رشد می دهد. یا آن سلطانی که مدام شما را بیشتر و بیشتر به قعر میبرد.

تفاوت استراحت و تفریح با اهمال کاری

اهمال کاری کاملا از استراحت و تفریح جداست. شما در زمان استراحت به ذهن خود آرامش می دهید و از زمانی که روی این کار صرف می کنید لذت می برید. اما اهمال کاری هیچ لذتی ندارد. شما می دانید که باید بلند شوید و کار خود را انجام دهید، اما مدام منتظرید که ساعت رند شود! یا چیز هایی از این دسته. هیچ لذتی از زمانی که در حال تلف کردن آن هستید نمیبرید.

بین استراحت یا تفریح و اهمال کاری مرز باریکی است که لذت بردن از زمان آن را مشخص می کند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دوری از اهمال کاری دوره مربوطه را از طریق لینک مشاهده کنید‌.

جلوگیری از اهمال کاری

چرا مدیریت زمان مهم است؟

اگر شما هم برای زندگی خود برنامه هایی دارید و می خواهید به اهدافتان برسید، حتما به سادگی اهمیت مدیریت زمان را درک می کنید. از آن جایی که برای همه انسان ها زمان هر روز همان ۲۴ ساعت است ؛ تفاوت شخصی که به کارهای خود می رسد و فرد دیگری که مدام کارهایش را عقب می اندازد در چیست؟ راز انسان های موفق چیست؟ آن ها چطور فرصت می کنند این همه کارهای مفید را انجام دهند؟ افراد بسیار زیادی هستند که بسیاری از علوم را می دانند، در کارشان موفق اند و … . آن ها چطور به این حجم از موفقیت دست یافه اند؟

پاسخ تمام این پرسش ها فقط یک چیز است « مدیریت زمان » تاثیری که این مهارت بر جلوگیری از اهمال کاری می گذارد خود منجر به انجام صحیح کارها و موفقیت در کارهای بیشتر می شود.

مدیریت زمان به شما کمک می کند تا کارهایتان را در زمان صحیح انجام دهید. در نتیجه این مهارت رشد و توسعه فردی و شغلی شما را در پی خواهد داشت. همچنین این کار در مدیریت اضطراب و کنترل استرس نیز به شما کمک خواهد کرد. در پی به وجود آمدن این تغییرات ، افزایش عزت نفس در شما شکل خواهد گرفت.

تکنیک های مدیریت زمان

مدیریت زمان هم مانند هر مهارت دیگری نیاز به آموختن و تمرین کردن دارد. می توانید با انجام این تکنیک ها مدیریت زمان خود را به دست بگیرید و همچنین از این طریق به جلوگیری از اهمال کاری نیز فائق آیید.

 

۱. برای هر روزتان برنامه داشته باشید.

برنامه ریزی منظم روزانه به شما کمک می کند که برای هر روز خود هدف مشخصی داشته باشید و بر مبنای آن پیش بروید. می توانید هر شب قبل از خواب یا هر صبح بعد از بیدار شدن زمان کوتاهی را به برنامه ریزی اختصاص دهید. برنامه ریزی روزانه باید منعطف و منطقی باشد تا بتوانید از پس آن بر آیید.

فراموش نکنید که حتما برنامه تان را بنویسید چرا که نوشتن برنامه به ذهن شما نظم می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فواید نوشتن و تاثیر نوشتن در موفقیت روی لینک کلیک کنید‌.

۲.کارهایتان را اولویت بندی کنید‌.

همه کارها اهمیت یکسانی ندارند. اولویت ها را مشخص کنید و بر مبنای آن ها زمان خود را مدیریت کنید و مسیر را طی کنید.

۳. مسیر خود را حفظ کنید

هر زمان احساس کردید دارید اهمال کاری می کنید یا زمانی را تلف می کنید به دفتر برنامه ریزی روزانتان سری بزنید و به خود یاد آوری کنید که موظفید این کارها را تا آخر روز انجام دهید.

 

۴. برای خود دد لاین های مصنوعی قرار دهید

با خود شرط کنید که هر کار را تا چه ساعتی از روز به پایان برسانید یا اصطلاحا برای خود دد لاین تعیین کنید‌. حتما به دد لاین هایتان پایبند باشید تا تاثیر گذاری خود را از دست ندهند. دد لاین های مصنوعی یک راه حل خوب برای جلوگیری از اهمال کاری هستند.

 

۵. خود را تشویق کنید.

در پایان روز اگر از عهده برنامه روزانتان بر آمدید خود را به دیدن فیلم مورد علاقتان یا خوردن غذایی که دوست دارید مهمان کنید. این تشویق ها می تواند در شما انگیزه ایجاد کند.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

17 پاسخ

  1. مدیریت زمان در واقع استفاده ی بهینه از زمانی است که در اختیار داریم
    و فرد موفق یکی از اصولی که رعایت میکند (مدیریت زمان ) به شکل برنامه ریزی کاملا مشخص براساس مهم ها و ور راستای اهداف است ، به برنامه ریزی خود متعهد است ، برای هر کار ی در لیست برنامه زمانی مشخص در نظر میگیرد و تفاوت استراحت و اهمال کاری را می داند در استراحت ارامش و لذت وجود دارد ولی در اهمال کاری نوعی پریشانی ،

  2. اهمال کاری یعنی به تعویق انداختن کارهای مهم و یا خواستهامون که در طول زمان پشت گوش میاندازیم. با برنامه ریزی درست میتوان بر اهمال کاری غلبه کرد. فرق استراحت و تفریح با اهمال کاری در لذت و انرژی هست که ما در خودمون حس میکنیم. وقتی اهمال کاری میکنیم احساس خوبی نخواهیم داشت و به مرور زمان کم انرژی و خسته تر خواهیم بود. برنامه ریزی درست: هر روز یا هر شب لیستی از کارهای فردا رو بنویسیم و اولویت بندی کنیم تا سخت ترین و مهمترین کار رو اول انجام دهیم. زمان و ساعت خواصی رو برای انجام اون کار بذاریم و خودمون رو موضف به انجام اون کار بدونیم. در آخر خودمون رو تشویق کنیم و با این کار انرژی بیشتری برای تکرار برنامه و برنامه بعدی خواهیم داشت. ممنون از توضیحات کامل و دقیقتون

  3. من همیشه از تنبلی رنج بردم و به مرور انرژی و انگیزم از دست دادم.امزدوارم به کمک شما دوباره سرپا شم.ممنونم از تمامی آموزش های عالی که در اختیارمان میگذارید

  4. باسلام و ممنون از اطلاعات مفیدتون
    در این مقاله به معنای اهمال کاری پی بردم و مدیریت زمان را متوجه شدم. تکنیک ها که شامل برنامه ریزی روزانه .اولویت بندی کارها. مشخص کردن مسیر. قرار دادن لاین های مصنوعی . تشویق کردن خودمون بعد از انجام برنامه روزانه را هم یاد گرفتم. ممنون

  5. سلام .ممنون بابت مقاله ها و لایو های عالیتون .برای جلو گیری از اهمال کاری باید مدیریت زمان داشته باشیم چون زمان از طلا هم گرانبها تراست چون زمان از دست رفته باز نمی گردد ولی طلا را می توان با پس انداز جبران کرد .افراد دو دسته اند .
    ا.کسانیکه می خواهند از وقت تلف کردن جلو گیری کنند .
    ۲. کسانیکهمی خواهند با برنامه ریزی به کارهایشان برسند.
    تفاوت استراحت و اهمال کاری:در استراحت ما به ذهن خود ارامش می دهیم .ولی در اهمال کاری کاری را که باید انجام نمی دهیم و دائم به ساعت نگاه کرده و در اخر از انجام ندادن ان ناراضی هستیم .
    برای جلو گیری از اهمال کاری خوب است شب قبل یا صبح برنامه روز خود را مکتوب کنید .برنامه ریزی باید منطقی و معقول باشد ومنعطف تا از پس ان بربیاییم و حتما مکتوب کنیم چون به ذهن نظم می دهد.
    کارهایمان را اولویت بندی کنیم .
    هر گاه از ادامه کار خسته شدیم با دیدن برنامه به خود یاد اور شویم که موظفی برنامه راتا اخر روز انجام دهی
    برای هر کار ساعت مشخص کنیم .
    خودرا تشویق کنیم

  6. بین استراحت و اهمال کاری مرز باریکی است
    *برای هر روز برنامه داشته باشیم
    *همه کارها اولویت یکسانی ندارند پس آنها را اولویت بندی کنیم
    *هر زمان که احساس کردیم وقت تلف می کنیم به دفتر برنامه ریزی مان سری بزنیم
    *برای انجام کارها دد لاین مشخص کنیم
    *در پایان روزی که از عهده انجام برنامه مان برآمدیم خودمان را به دیدن فیلم مورد علاقه مان میهمان کنیم

  7. بسیار عالی و من با خواندن مطالب شما زمان را مدیریت می کنم و از خودم راضی هستم و به فرزندم و همسرم در این مورد کمک می کنم که ان ها هم به این آگاهی برسند .

  8. خیلی ممنون خانم دکتر فلاح عزیز. من از آنجایی که عاشق لیست نوشتن هستم برای هر کاری، هر شب برنامه روز بعد را می نویسم و اصلا بدون این کار نمی توانم بخوابم. ولی چیزی که برایم در این مقاله جالب بود تعیین کردن مهلت برای انجام کارها بود. خیلی نکته خوبی بود حتما این کار را انجام می دهم. بسیار ممنونم از شما.

  9. خانم دکتر عزیزم مثل همیشه بهره میبرم و لذت
    نکته بسیار بسیار مهم برای من در این مقاله این بود که وقت از طلا هم با ارزش تو این چون طلا رو میشه دوباره خرید ولی وقت رو هرگز .
    این جمله منو خیلی به فکر فرو برد و خیلی برام مهم بود

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *