آموزش‌ مهارت‌های زندگی

مشاجره والدین چه تاثیری بر فرزندان دارد؟ | تبعات جبران ناپذیر مشاجرات والدین بر فرزندان

یکی از اصلی ترین دلایلی که والدین در مقابل کودکان خود به مشاجره می پردازند چیست؟ آن ها نمی دانند مشاجره والدین چه تاثیری بر فرزندان دارد . آن ها به اشتباه گمان می کنند که کودکانشان با وجود سن کم متوجه این قبیل مسائل نخواهند شد.عموما در دعوا ها و درگیری ها افراد تماما خواسته های خود را در نظر گرفته و اهمیت سلامت جسمی و روحی سایر اعضای خانواده در لحظه برایشان کمرنگ می شود.

در حالی که اگر والدین نسبت به تاثیرات مخرب این دست از مشاجره والدین علی الخصوص تاثیرات بلند مدت آن بر روی فرزندان خود در سنین کودکی و بزرگسالی آگاه باشند طبیعتا به ترک چنین عاداتی می پردازند. لازم است بدانید که این تاثیرات در سنین بزرگسالی مخرب تر نیز هستند.

در ادامه به شما خواهیم گفت مشاجره والدین چه تاثیری بر فرزندان دارد .

مشاجره والدین

.تاثیرات روانی در ظاهر سادیستیک

زمانی که فرزندان در سنین پایین شاهد نزاع و مشاجره والدین هستند به تقلید از رفتارهای آنها می پردازند.آن ها به کودکانی عصبی و پرخاشگر تبدیل می شوند . مکرر رفتار والدین را که شاهد آن بوده اند تقلید می کنند.این عادات غلط در بزرگسالی نیز فرد را همراهی می کنند.

به علت افزایش مشاجره والدین توانایی حل مسئله که یکی از مهم ترین مهارت های زندگی است را از آن ها سلب می کند.فرد به جای بررسی جوانب مختلف یک موضوع و حل آن ، به صورت ناخودآگاه پرخاشگری را ترجیح می دهد.این افراد عموما زود رنج ، بهانه جو ، غمگین ، مشوش و لجباز هستند.

این در حالی است که والدین می توانند با رفتار درست و حفظ فضای روانی سالم برای فرزندشان منجر به موفقیت فرزند خود شوند.

تاثیر دعوای والدین بر فرزندان

فرزندان زمانی که شاهد این قبیل دعواها هستند یکی از والدین را در ذهن خود گناهکار می شمارند و این امر در آینده سبب تقویت روحیه بی اعتمادی در فرد می شود. البته گاها گناهکار شمردن یک والد توسط والد دیگر بر فرزند تحمیل می شود.گاهی بعد از مشاجره والدین یک والد از فرزند می خواد که تعیین کند حق با کدام یک از طرفین دعوا است از آن جایی که فرزند نسبت به پدر و مادر خود دلبستگی شدیدی دارد متهم کردن یکی از آن ها در ذهن خود آسیب شدیدی دارد که آسیب این رفتار با استرس ناشی از آسیب های جنسی و جسمی برابری می کند.

دراین حالت فرد قادر نخواهد بود روابطی سالم و بر پایه اعتماد با دوستان و همکاران و چه بسا شریک زندگی خود داشته باشد. در کل تفکرات و عادات نادرستی نسبت به شرکای عاطفی خود پیدا می کند.

همانطور که اشاره شد فرزندان در این میان به رفتارهایی آسیب زننده و سادیستیک نظیر زورگویی ، فحاشی ، بددهنی و قلدری میپردازند.نسبت به آسیب زدن به دیگران از جمله والدینشان ، حیوانات ، گیاهان و اشیا خود را مشتاق نشان می دهند.اگر با روش های کنترل خشم آشنا نشوند این رفتارها تبعات جبران ناپذیری خواهند داشت.

مشاجره والدین

.تاثیرات روانی در طیف خود آزاری

مشاهده مشاجره والدین توسط برخی از فرزندان خصوصا در سنین پایین که علت دعوا را به درستی متوجه نمی شوند سبب می شود تا آنها در این میان خود را مقصر بدانند.محیط خانه بایستی آرامش و امنیت را برای اعضا خانواده تداعی کند اما حس ناامنی و ترس را به فرزندان القا کند. در این شرایط فرزندان از تشخیص رفتار درست عاجزند و دچار سردرگمی شده و سکوت را انتخاب می کنند.

این حس ناامنی و مقصر دانستن خود تومان سبب میشود فرزندان در مقایسه با سایر هم سن و سالان خود از اعتماد به نفس پایین تری برخوردار باشند. بعضا در سنین بالاتر فرزندان از حضور در خانه فراری هستند. حضور در مکان هایی از قبیل مدرسه ، خانه فامیل ، دانشگاه ، خانه دوستان و … را به حضور در خانه ترجیح می دهند .

این فرزندان که در پی مشاجره والدین اعتماد به نفس پایینی دارند احساس گناه ، نا امیدی ، بی ارزش بودن و خجالتی بودن را بیشتر از سایرین تجربه می کنند.

تنایج کمبود اعتماد به نفس در فرزندان

این عوامل سبب میشود کودکان احساساتی از قبیل اضطراب و افسردگی را تجربه کنند. از آنجایی که خود را مقصر می دانند به آسیب زدن به خود یا در واقع سلف هارمینگ روی بیاورند. در موارد شدید تر این موضوع می تواند منجر به خودکشی شود.بایستی برای جلوگیری از رخ دادن این مسئله ناگوار مدیریت اضطراب و کنترل استرس به آن ها آموزش داده شود. ضمن این که این فرزندان برای تسکین خود در معرض استفاده از مواد مخدر و قرص های روان گردان قرار می گیرند که این مورد در خانواده هایی که از ثبات کمتری برخوردارند بیشتر اتفاق می افتد.

سایر مسائلی که این فرزندان را تهدید می کند بیمارهایی از قبیل اختلال وسواس اجباری ، افسردگی ، بیش فعالی ، کمبود توجه و … می باشد.به علاوه به دلیل عدم احساس امنیت و آرامش و درگیری ذهن فرزندان در خصوص تنش های داخل خانه و عدم تمرکز ، افت تحصیلی یکی از عوامل شایع در این فرزندان است.

.تاثیرات جسمی

عموما مشکلات روحی و روانی در پی خود مشکلات جسمی را نیز پدید می آوردند.این فرزندان به دلیل مشاجره والدین و مشکلات عاطفی و روانی که با آن درگیر هستند و از آن جایی که استرس عاطفی اغلب رو ی سیستم ایمنی بدن موثر است دچار مشکلات جسمی نظیر آلرژی های مکرر ، انواع عفونت ها و …می شوند.اختلالات خواب که در واقع خواب آرام را از آن ها می گیرد، سر درد و معده درد نیز از بیماری های جسمی شایع بین این فرزندان است.

یکی دیگر از اختلالات شایع در این فرزندان اختلالات مربوط به اشتها است که خود را به صورت پر خوری شدید و چاقی یا بی اشتهایی و ناتوانی نشان می دهد .در کودکان صدمات شدیدی به سلامت و رشد آن ها وارد می کند.

با توجه به توضیحات بالا پی می بریم که مشاجره والدین چه تاثیری بر فرزندان دارد .

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *