آموزش‌ مهارت‌های زندگی

تفاوت هوش EQ با IQ

نشانه های هوش هیجانی بالا و تفاوت هوش EQ با هوش IQ در چیست؟

نشانه های هوش هیجانی بالا و تشخیص آن در افراد کار دشواری است ولی اگر افراد دارای یک سری ویژگی هایی باشند یعنی EQ بالایی دارد. هوش هیجانی با هوش شناختی IQ تفاوت هایی دارد. در این مقاله به نشانه های بالا بودن هوش هیجانی و همچنین تفاوت های هوش EQ با هوش IQ می پردازیم. دوره ای با نام هوش هیجانی تهیه کرده ایم که به شما کمک می کند تا EQ خود را تقویت کنید و آن را بیشتر بشناسید جهت خرید این دوره می توانید برروی لینک کلیک کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 8840056-021 تماس بگیرید.

هوش هیجانی زمانی وارد کلمات روانشناسان شد که تحقیقاتی پیرامون این که علاوه بر بهره هوشی آیا می‌توان انواع دیگری از هوش را تعریف کرد یا خیر. دکتر جان مایر، محقق هوش هیجانی و استاد روانشناسی دانشگاه نیوهمپشایر معتقد است هوش هیجانی به معنی عملکرد اجتماعی مفیدتری است چرا که افرادی با هوش هیجانی بالا راحت‌تر می‌توانند با احساسات دیگران درگیر شوند و نقطه نظرات آنها را درک کنند. این افراد در ارتباط برقرار کردن و مدیریت رفتارشان قوی‌تر هستند.

هوش هیجانی eq چیست؟

هوش هیجانی یعنی توانایی مهار عواطف و تعادل برقرار کردن بین احساسات و منطق، به طوری که ما را به حداکثر خوشبختی برساند. هوش هیجانی همان توانایی شناخت، درک و تنظیم هیجان‌ها و استفاده از آنها در زندگی است.

هوش شناختی IQ چیست؟

بسیاری از ما ممکن است در صحبت های روزانه خود از اصطلاح IQ استفاده کنیم، بدون آن که از معنای دقیق آن اطلاعی داشته باشیم. IQ مخفف عبارت Intelligence Quantity است و معنای آن بهره هوشی است. روانشناسان برای محاسبه بهره هوشی از فرمولی ساده استفاده می کنند.در این فرمول سن ذهنی فرد بر سن زمانی او تقسیم و سپس در عدد 100 ضرب می شود. اگر بخواهیم کمی این فرمول را ساده تر کنیممی توانیم بگوییم، اگر توانایی ذهنی فردی کاملا برابر با توانایی باشد که همسالان او در آن محدوده سنی دارند، بهره هوشی او مساوی با عدد 100 خواهد بود.

EI یا EQ کدام صحیح است؟

اصطلاح EI مخفف Emotional Intelligence است و از نخستین روزهایی که مفهوم هوش هیجانی مطرح شد، استفاده از آن رواج یافت. معمولا نوشته‌ها و مقاله‌های رسمی، استفاده از EI را ترجیح می‌دهند. اصطلاح EQ کمی تجاری‌تر است و به تقلید از ضریب هوشی یا IQ (مخفف Intelligence Quotient) ساخته شده است.

وقتی EI را به کار می‌بریم، منظورمان هوش هیجانی به شکل کیفی است (مثلا به صورت کاملا کیفی، از اصطلاح‌های هوش هیجانی بالا و هوش هیجانی پایین، یا اهمیت هوش هیجانی حرف می‌زنیم بدون این‌که منظورمان واقعا مقدار عددی هوش هیجانی باشد)

اما اگر از EQ استفاده می‌کنیم، قاعدتا منظورمان این است که هوش هیجانی را به شکل یک شاخص عددی مد نظر داریم. اگر شاخص واضح و پرسشنامه شفافی را تعیین نکرده باشیم و صرفا مدام EQ را در برابر IQ قرار دهیم، می‌توان گفت در حال استفاده‌ی تجاری از این بحث علمی هستیم.

نشانه های هوش هیجانی بالا
نشانه های هوش هیجانی بالا

نشانه های هوش هیجانی بالا چیست؟

اندازه گیری هوش هیجانی به خاطر ماهیت غیر قابل لمسی که دارد، می تواند دشوار باشد. دانشمندان داده هایی از بیش از یک میلیون نفر که مورد آزمایش قرار گرفته بودند را بررسی کردند تا رفتارهایی را شناسایی کنند که نشانه هایی حتمی از داشتن هوش هیجانی بالاست. در این بخش به علائمی که نشان دهنده بالا بودن هوش هیجانی شماست بپردازیم.

  • داشتن خود آگاهی
  • داشتن تعادل
  • می‌دانید در چه مواقعی جواب منفی بدهید
  • توضیح احساسات از علائم برخورداری از هوش هیجانی
  • همیشه به خودتان انگیزه می‌دهید
  • به صدای درونی‌تان اعتماد می‌کنید
  • با حوصله و شکیبایی به دیگران کمک می‌کنید
  • در خواندن حالات چهره‌ی آدم‌ها ماهر هستید
  • پس از سقوط، به سرعت کمر راست می‌کنید
  • عمیقا تمایل دارید فرد بااخلاق و خوبی باشید
  • با حوصله و شکیبایی به دیگران کمک می‌کنید
  • افکار منفی را بلافاصله متوقف می کنید
  • اجازه نمی دهید هیچ کس شادی شما را محدود کند
  • قدردان چیزی هستید که دارید
  • نقاط قوت و ضعف خود را می شناسید
  • افراد سمی را خنثی می کنید.
  • اشتباهات خود را کنار می گذارید
  • سخت رنجیده می شوید
  • در مورد شخصیت افراد به خوبی قضاوت می کنید
  • از تغییر استقبال می کنید
تفاوت EQ با IQ
تفاوت EQ با IQ

تفاوت هوش هیجانی EQ با هوش شناختی IQ در چیست؟

سال‌ های سال دانشمندان تصور می‌کردند IQ تنها عاملی است که می‌تواند موفقیت افراد را تعیین و آن را تضمین کند، در حالی که امروزه نظر آنها تغییر کرده و می‌گویند EQ هم عاملی بسیار مهم برای موفق‌ بودن یا ‌ نبودن افراد مختلف است.‌

بین هوش IQ و هوش هیجانی EQ هیچ رابطه شناخته شده ‌ای وجود ندارد. شما اصلا نمی‌توانید از روی هوش شناختی یا IQ یک نفر هوش هیجانی او را حدس بزنید. این یک خبر خوب است زیرا هوش شناختی یا IQ انعطاف پذیر نیست. IQ از همان لحظه تولد ثابت است یا دستکم ثبات نسبی دارد.

مگر اینکه یک تصادف، مثلا آسیب مغزی آن را تغییر دهد، هیچ کس با یادگیری واقعیت‌های جدید یا فرا گرفتن اطلاعات عمومی بیشتر باهوش نمی‌شود، هوش شناختی یعنی توانایی یادگیری. اما برعکس، هوش هیجانی، مهارتی انعطاف پذیر است که به آسانی آموخته می‌شود، با اینکه بعضی مردم، نسبت به دیگران، به طور طبیعی هوش هیجانی بالاتری دارند، کسی که حتی بدون هوش هیجانی به دنیا آمده است باز هم می‌تواند در خود، EQ بالا به وجود آورد.

هوش شناختی یعنی توانایی یادگیری و هیچ کس با یادگیری واقعیت‌های جدید یا کسب اطلاعات عمومی بیشتر ،  باهوش‌تر نمی‌شود. برای تعیین IQ یک فرد، آزمون‌هایی استاندارد وجود دارد که می‌توان از آنها برای به دست آوردن نمره IQ استفاده کرد.
هوش هیجانی یعنی توانایی برقرار کردن تعادل بین احساسات و منطق و مهارتی انعطاف پذیر است که به آسانی آموخته می‌شود به طوری که بتواند ما را به حداکثر خوشبختی برساند.

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *