آموزش‌ مهارت‌های زندگی

نکات کلیدی در تربیت فرزندان که باید بدانید | تربیت اصولی فرزند

آموختن نکات کلیدی در تربیت فرزندان ما را یاری می کند تا از پس این مسئولیت مهم به بهترین شکل ممکن برآییم. سالهای کودکی سالهای ارزشمندی هستند که می‌توانند در تمام عمر فرزند ما تاثیر گذار باشند.

یکی از مهم ترین وظایفی که پدر ها و مادر ها بر عهده دارند. تربیت فرزندان است. این که این سالها را برای فرزندمان به سالهای شادی تبدیل کنیم و از طرفی شخصیت فرزندمان را به نحو احسن بسازیم وظایفی است که موفقیت فرزندانمان در آینده از آن نشات می‌گیرد. ما در دوره های غیر حضوری که برای شما تدارک دیده ایم شما را راهنمایی می کنیم تا بتوانید به رشد و توسعه فردی و اجتماعی برسید. ما در این مسیر در کنار شما هستیم. برای اطلاع از دوره های غیر حضوری روی عبارت مهارت های زندگی کلیک‌ کنید.

اهمیت تربیت فرزندان

بسیاری از موفقیت ها و شکست هایی که افراد در بزرگسالی با آن ها مواجه می شوند معمولا ریشه در کودکی دارد. همچنین بسیاری از مشکلات روحی مانند استرس و اضطراب و … معمولا به علت مسائلی است که در کودکی برای فرد پیش آمده است.

افرادی که از پس مدیریت استرس خود و رهایی از ترس هایشان به خوبی بر می آیند معمولا شخصیت قوی دارند که در کودکی توسط والدینشان ساخته شده است. البته آموزش و کسب این مهارت ها در بزرگسالی هم امکان پذیر است.

افراد موفق معمولا کودکانی بوده اند که به آن ها آموزش داده شده که شخصیت مستقلی داشته باشند. این آموزش ها در غالب نکات کلیدی در تربیت فرزندان در می آید که از ابتدایی ترین سالهای عمر آغاز می شود.

نکات کلیدی در تربیت فرزندان

چه نکاتی در تربیت فرزند اهمیت دارند؟

در ادامه این مطلب برخی از مهم ترین نکات مهم در زمینه تربیت فرزندان را بیان خواهیم کرد. برای اطلاع در زمینه سبک های فرزند پروری می توانید روی لینک کلیک کنید.

هدف از تربیت فرزند چیست؟

هدف شما از تربیت فرزندتان چیست؟ آیا فکر میکنید باید روی تک تک اعمال و رفتار او‌ کنترل داشته باشید؟ بسیاری از افراد گمان می کنند تربیت یعنی کاری کنند که فرزندشان آن طور که آن ها می خواهند رفتار کند.

تربیت طنابی نیست که به دور فرزندتان بیندازید و به وسیله آن او را در محدودیت هایی که خودتان می پسندید بزرگ کنید. تربیت نردبانی است که فرزندتان خود را به وسیله آن بالا می برد. هوش اجتماعی و خلاقیتش افزایش می یابد و می آموزد به شخصیت خود کنترل داشته باشد.

تربیت همراهی و همکاری با فرزندتان است در حالی که کمترین آسیب ممکن به روح او وارد شود. کتک زدن، داد زدن و تنبیه نا متعارف تنها کودکان شما را دچار آسیب روحی می کند و آن ها را به انسان های منزوی با عقده های بزرگ و کوچک تبدیل می کند‌.

 

راهبرد های صحیح تربیت فرزندان

یکی از نکات کلیدی در تربیت فرزندان در روش های جدید تربیتی این است که مثلا اگر کودک شما اتاق خود را کثیف کرده و بهم ریخته است چکار می کنید؟ ممکن است او را کتک بزنید یا سرش داد بزنید که چرا این کار را کرده ، اما این کار چه سودی دارد؟ او دیگر اتاقش را بهم نخواهد ریخت؟ شاید تصور شما درست باشد. اما به چه علت این اتفاق خواهد افتاد؟ به این علت که فرزند شما از شما می ترسد؟ از دوباره تنبیه شدن می ترسد؟ چه بر سر روح و روان فرزندتان خواهد آمد؟ چه بسا که با شما لجبازی کند و بعد از چند مرتبه اتفاق مشابه دیگر هیچ ترسی هم از شما نداشته باشد.

اما چکار کنیم که هر دو طرف خشنود بمانیم و راهکارمان موثر واقع شود؟ همان وضعیت قبلی را تصور کنید. فرزند شما اتاقش را بهم ریخته و همه جا را کثیف کرده است. اولا کودکان نیاز دارند تا فضایی برای بازی کردن داشته باشند پس اگر چند اسباب بازی که با آن ها بازی می کند را رها کرده به او سخت نگیرید و اجازه دهید به بازی اش ادامه دهد.

لحن سخن گفتن با کودکان

معمولا کودکان در مقابل همدلی و توصیه های ملایم واکنش خیلی بهتری دارند تا اجبار و تنبیه. پس بهتر است ابتدا از او بخواهیم که بعد از هر بار بازی وسایلش را سر جایش بگذارد. اگر این مسئله از سنین پایین برای او نهادینه شود کار شما خیلی آسان تر است.

اما اگر اتاقش را بهم ریخته و کثیف کرد به جای داد زدن و رفتار نا ملایم از او راه حل بخواهید مثلا بپرسید « حالا که اتاقت انقدر کثیف شده به نظرت باید چکار کنیم؟ » از خود کودک مشارکت بخواهید. یا می توانید به او بگویید « حتما تو بازی با دوستانت خیلی خوش گذشته اما متاسفانه اتاقت کثیف شده تا تو اتاق را تمیز کنی من هم کارهایم را انجام می دهم تا بعد با هم فیلم ببینیم.» با این حرف ها هم به کودکتان می آموزید که مسئولیت کارش را بر عهده بگیرد.‌ هم این که برای مشکلاتش راه حل بیابد.

 

نکات مهم در تربیت فرزندان

به کودکتان حق انتخاب بدهید

یکی دیگر از نکات کلیدی در تربیت فرزندان این است که به او اجازه بدهید خودش انتخاب کند. اگر از کودکتان بپرسید اتاقت را مرتب می کنی یا نه احتمالا او میگوید نه اما وقتی بپرسید اول اتاقت را مرتب میکنی بعد غذا بخوریم یا اول غذا بخوریم بعد اتاقت را مرتب میکنی او باید بین این دو گزینه انتخاب کند. در این حالت هم به فرزندتان حق انتخاب داده اید و هم کاری که باید انجام‌ دهد را به او یاد آوری کرده اید.

برای داشتن یک خانواده سالم آموختن مهارت های ارتباطی شرط لازم است. سبک های ارتباطی در خانواده را بیاموزید.

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *