آموزش‌ مهارت‌های زندگی

هوش عاطفی EQ

هوش هیجانی EQ یا هوش عاطفی چیست و هرآنچه که باید از هوش عاطفی بدانید!

هوش هیجانی EQ یا هوش عاطفی، بخش مهمی از هوش است که شامل توانایی شناخت، درک و تنظیم هیجان‌ها (احساس­ات) و استفاده از آن‌ها در رسیدن به تعادل و سلامت ذهنی و همچنین ساختن روابط موفق می‌شود. برای دریافت مشاوره رایگان درخصوص خرید این دوره می توانید با شماره 8840056-021 تماس بگیرید.

هوش احساسی شامل شناخت و کنترل عواطف و هیجان ‌های خود و دیگران است. به عبارت دیگر، شخصی که EI بالایی دارد، سه مولفه هیجان‌ ها را به‌ طور موفقیت آمیزی با یکدیگر تلفیق می ‌کند که این موارد شامل مولفه شناختی، مولفه فیزیولوژیکی و مولفه رفتاری می شود.

مجموعه دکتر فلاح برای افزایش هوش هیجانی و تقویت آن و شناخت هرچه بیشتر آن دوره هایی درخصوص هوش هیجانی تهیه کرده اند که با کلیک برروی آن می توانید این دوره را خریداری کنید.

هوش هیجانی EQ
هوش هیجانی EQ

هوش هیجانی EQ یا هوش عاطفی چیست؟

برای سال های متمادی تصور بر این بود که IQ ( ضریب هوشی ) نماینده میزان موفقیت افراد است. در مدارس معیار اهدای جوایز به دانش آموزان تست هوش بود و حتی بعضی از شرکت ها برای پاداش از تست هوش استفاده می‌کردند. در دهه اخیر محققان در یافتند که IQ تنها شاخص ارزیابی موفقیت یک فرد نیست. آن ها در حال حاضر مشغول تحقیق درباره هوش هیجانی EQ ( هوش عاطفی ) هستند.

شاید هوش هیجانی یا هوش عاطفی یا هوش هیجانی EQ مفهوم جدیدی به نظر بیاید، اما واقعیت این است که همین مفهوم، با نام‌های متفاوت، بیش از یک قرن دغدغه‌ی روانشناسان بوده است.

هوش اجتماعی یعنی توانایی درک و مدیریت کردن مردان، زنان، دختران و پسران، برای رفتار خردمندانه در روابط انسانی یا به عبارت دیگر توانایی نظارت و پایش احساسات و هیجانات خود و دیگران، تفکیک و تشخیص آن‌ها، و استفاده از این اطلاعات به عنوان راهنمای تفکر و رفتار.

انواع مولفه های هوش هیجانی :

  • خودآگاهی
  • خودگردانی
  •  آگاهی اجتماعی
  • مهارت های اجتماعی

مولفه خودآگاهی در هوش هیجانی چیست؟

یک نوع توانایی فردی است برای درک احساسات و حالات خلقی. خودآگاهی به شخص کمک می کند تا همیشه بر افکار و احساسات خود نظر داشته و بنابراین در جهت درک آن ها به فرد کمک می کند. شامل خود ارزیابی، اعتماد به نفس می شود.

مولفه خودگردانی در هوش هیجانی EQ چیست؟

مهارتی است که به افراد کمک می کند تا احساسات خود را به صورت مناسب و جامعه پسندانه نشان دهند. به زبان دیگر به فرد درکنترل عصبانیت، ناراحتی و ترس کمک می‌کند. شامل خویشتن داری و قابل اعتماد بودن، وجدان سازگاری، انگیزه پیشرفت و ابتکار می شود.

مولفه آگاهی اجتماعی در هوش هیجانی چیست؟

آگاهی اجتماعی Social Awareness  عبارت است از توانایی درک احساسات دیگران و استفاده از احساسات خود در جهت دستیابی به اهداف و این مولفه شامل همدلی، ‌آگاهی سازمانی و انگیزه خدمت می شود.

مولفه مهارت های اجتماعی در هوش هیجانی چیست؟

عبارت است از ارتباط با دیگران در موقعیت های مختلف اجتماعی و در اصل به معنای توانایی ادامه رابطه با توجه به احساسات افراد یا همان ظرفیت اجتماعی است. شامل توان تاثیرگذاری، رهبری، مدیریت تعارض ایجاد رابطه و کار گروهی می شود.

آیا باید برای تقویت هوش هیجانی تلاش کرد؟

دکتر مایر معتقد است احساس نیاز به تقویت هوش هیجانی EQ بستگی به فرد دارد. او می‌گوید: «اگر فرد احساس می‌کند که در رابطه با دیگران مشکل دارد، اگر همیشه عصبانی است و یا برعکس نمی‌داند باید در برابر چه موقعیتی، چه احساسی داشته باشد، بهتر است درباره هوش هیجانی بخواند و تلاش کند تا آن را در خود تقویت کند.

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *