آموزش‌ مهارت‌های زندگی

کاریزماتیک, کاریزما, افراد کاریزماتیک,

ویژگیهای افراد کاریزماتیک

به زبان ساده، چه ویژگی هایی باعث برجسته شدن یک فرد کاریزماتیک می شود؟ بیایید این سوال را رمزگشایی کنیم و راهکارهایش را به کار ببندیم.

زمانی که درباره کاریزما صحبت به میان می آید، این گونه کلمات در ذهن تداعی می شوند: جذاب، شیفته کننده، محسور کننده، با وقار.

اما همه این کلمات هم توضیح نمی دهند که چرا این افراد نسبت به دیگر افراد برجسته تر میشود. اما سه ویژگی در افرادی که کاریزمای بالایی دارند برجسته تر از بقیه است.

۱. حضور در لحظه حال

۲. تسلط بر خود

۳. خلوص

۱. حضور در لحظه حال

معنای این عبارت دیگر برای شما واضح است اگر مطالب وبسیات ما را پیگرانه مطالعه می کنید. فرد کاریزماتیک، کسی است که نسبت به رفتار و کلام خود و دیگران هوشیار است. این افراد می دانند چگونه اجازه ندهند حواسشان پرت شود. و اگر شما جزو افرادی هستید که به سرعت حواستان با صداها، مردم و اتفاقات اطرافتان پرت می شود، اگر میخواهید کاریزماتیک باشید، لازم است روی این ویژگی تان کار کنید.

خوب حالا چگونه می توانید این مورد را کسب کنید؟ ابتدا این را بدانید که نسبت به حواس پرتی مستعد هستید. سپس سعی کنید در لحظه بودن را با تمرینات ذهن آگاهی تجربه و تکرار کنید، تا برایتان راحت تر شود. تمرینات تنفس ذهن آگاه یکی از روش های موثر برای این موضوع است و برای این است که بتوانید خودتان را از افکار پراکنده به سمت لحظه حال بیاورید.

۲. تسلط بر خود

افراد کاریزماتیک از طریق زبان بدن شان تسلط بر خودشان و اطرافشان را منتقل می کنند. زمانی که یک فرد کاریزماتیک وارد اتاقی می شود، توجه شما جلب آنها می شود زیرا زبان بدن آنها با شما ارتباط برقرار می کند. حتما همینطور هست، چون هنوز شروع به صحبت کردن نکرده اند ولی توجه شما را جلب خودشان کرده اند.

خوب به نظر شما آنها چگونه این کار را می کنند؟ قطعا عجله نمی کنند و هول نیستند. عجیب است اگر یک فرد کاریزماتیک را به عنوان کسی که دائما عجله دارد توصیف کنیم. بنابراین، به منظور کاریزماتیک بودن، شما باید آرام و موقر رفتار کنید. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که خود را همیشه در عجله برای انجام کارهایتان می بینید، هوشیارانه تلاش کنید خود را به آرامش برسانید و از سرعت خود بکاهید. زیرا سرعت در زبان کاریزما جایگاهی ندارد.

اگر در این مورد ضعیف هستید، شاید لازم باشد قبل از ورود به اتاق خود را آماده کنید و جوری متفاوت از قبل رفتار کنید. آرام تر در اتاق قدم بگذارید. شانه های شما باید به عقب کشیده شده باشند. شاید لازم باشد این را مدتی تمرین کنید چون گاهی اوقات زمانی که در جمع بزرگی از افراد هستیم یا احساس می کنیم تحت فشاریم، ناخودآگاه شانه های ما می افتند. اما با بالا نگه داشتن آنها و گرفتن فضای بزرگتر می توانیم احساس تسلط را القا کنیم.

اگر شانه هایتان را به عقب بکشید، چانه شما بالاتر می آید و بدین صورت فضای بیشتری را اشغال می کنید، و زبان بدن شما این پیام را می رساند که شما احساس راحتی می کنید، با موقعیت تان مشکلی ندارید، احساس تحت فشار بودن نمی کنید(حتی اگر چنین احساسی داشته باشید!). اطرافیان این پیام های مثبت را از زبان بدن شما می گیرند و شما را اینگونه تفسیر می کنند. زمانی که خودتان را معرفی می کنید، مهم است که این کار را به خوبی انجام دهید. شاید درباره این موضوع هم مطالبی در آینده برایتان بنویسیم.

۳. خلوص

فرد با کاریزما پرحرفی نمی کند. بلکه بیشتر شنونده است. برای اینکه خالص و بی ریا به چشم بیاییم، البته که باید حرف و عمل ما یکی و هماهنگ باشد، اما در عین حال لازم است شنونده نیز باشیم. مردم از نوع بازخورد و پاسخ های شما (خواه کلامی باشد یا غیرکلامی) متوجه می شوند که شما چقدر با دقت به آنها گوش می دهید. بعد از شنیدن جمله یا سوال، بلافاصله و به سرعت شروع نکنید به دادن پاسخی که از قبل در ذهن تان آماده کردید و احتمالا هیچ هم سنخی با آنچه گفته شده ندارد.

خلوص و یک رنگی از طریق حرکات صورت هم انتقال داده می شود. لبخند زدن می تواند روش خوبی در برقراری ارتباط باشد اگر لبخند صادقه باشد.

البته در نظر داشته باشید، شاید بتوان در کوتاه مدت از این ویژگی ها تقلید کرد، اما اگر عمیقا تلاش نکنید اینگونه شوید، در لحظاتی که انرژی تان کم می شود، خود حقیقی و غیرکاریزماتیک تان بروز می کند و تنها یک بار کافی است تا مردم آن وجه شما را ببینند تا شما را از دسته کاریزماتیک ها بیرون کنند و به عنوان فردی دورو و غیراصیل بشناسند.

چند نکته اضافه درباره کاریزما

افراد کاریزماتیک معمولا افرادی آرام، با عزت نفس، صریح، صادق، اصیل، و پرانرژی هستند و تقریبا همه آنها از مهارت های ارتباطی فوق العاده ای برخوردارند. زبان بدن این افراد، حکم تاییدی بر این ویژگیهای آنها می زند، زبان بدنی که شامل حالت بدن، حالت های صورت، تماس چشمی و حرکات دست می شود. با استفاده از زبان بدن مثبت، و برقرار کردن ارتباطی شفاف و با اعتماد به نفس، و مشتاق بودن نسبت به آنچه می گویند، همه حضور در لحظه حال را انتقال می دهد. همین باعث می شود دیگران شیفته آنها شوند و بخواهند به آنها گوش فرا دهند.

چه ویژگی های دیگری می تواند به کاریزماتیک بودن شما بیافزاید؟

۱. داشتن مرام اخلاقی، هماهنگی حرف و عمل و نترسیدن از آنچه هستید و دفاع از آنچه به آن باور دارید. مردم برای چنین فردی احترام قائلند.

۲. فکر کردن قبل از حرف زدن. سکوت کردن زمانی که حرف ارزشمندی برای زدن ندارید نه تنها اشکالی ندارد بلکه به نفوذ کلام شما در مواقعی که حرف می زنید می افزاید.

۳. با مردم با احترام رفتار کردن و زمان گذاشتن برای توجه به حرفها و نقطه نظرهایشان.

۴. به یاد سپردن نام اطرافیان و استفاده از نام آنها هنگام مکالمه.

۵. مثبت اندیشی، در لحظاتی که همه چیز منفی و ناامیدکننده به نظر می رسد.

۶. آماده بودن، از پیش خود را برای شرایط مختلف آماده کردن، به لحاظ ظاهری و ذهنی.

افراد کاریزماتیک معدودی هستند که به طور ذاتی این گونه هستند. اکثر افراد برای کاریزماتیک بودن یا شدن لازم است تلاش کنند. و یاد می گیرند چگونه این نقش را به شکلی بی نقص اجرا کنند. آیا شما خود را کاریزماتیک می دانید؟ اگر نه، می توانید از امروز شروع به خودسازی در این جهت کنید.

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

یک پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *