آموزش‌ مهارت‌های زندگی

پاکسازی آگاهی چه زمانی اتفاق می افتد؟

هر انسانی در مراحل رشد روانی رشد می‌کند، در سطوح آگاهی عمل می‌کند و بر اساس جهان بینی خود در مورد چگونگی برآورده شدن نیازهای خود تصمیم می‌گیرد. به طور معمول، سطح هوشیاری که ما از آن استفاده می‌کنیم با مرحله رشدی که به آن رسیده‌ایم منطبق است. با این حال، اگر با موقعیتی مواجه شویم که یکی از باورهای محدود کننده بقا، ایمنی یا امنیت ما را تحریک کند، بلافاصله به یکی از سه سطح اول هوشیاری افت می‌کنیم. به عنوان مثال، اگر من 36 ساله باشم – در میانه مرحله فردی رشد – و شغل و پس اندازم را از دست بدهم، بلافاصله به سطح هوشیاری بقا می‌افتم. برای همین لازم است تا به پاکسازی ذهن و آگاهی بپرداریم. در ابتدا در مورد آگاهی صحبت می‌کنیم و در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم که پاکسازی آگاهی چه زمانی اتفاق می‌افتد.

آگاهی چیست؟

آگاهی چیز پیچیده‌ای نیست، بسیار ساده است. آگاهی شما از محتوای درون شما تشکیل شده است. محتوای مانند: تحصیل شما، دلبستگی شما به مبلمان، خانواده، نام شما، سنت، تجربه خاص شما، هم ذات پنداری با کشور یا خانه خود، خدایانی که اختراع کرده‌ایم و آنان را ستایش می‌کنیم. وقتی به مبلمان خود وابسته هستید، مبلمان شما بخشی از آگاهی شماست. وقتی می‌ترسی، وقتی جاه‌طلب و حریص هستی، حسادت می‌کنی و… همه چیزهایی هستند که آگاهی شما را می‌سازند. آن آگاهی همان «من»، خود، خود برتر است. شما ممکن است از همه بخش‌های آگاهی خود آگاه نباشید، ممکن است فقط بخش آشکار و مشخص آن را بدانید. وقتی به آگاهی خود به عنوان یک مشاهده‌گر نگاه می کنید نه به عنوان یک ناظر در آن زمان است که می‌توانید به تمام سطوح آگاهی خود با دیدی درست‌تر دست پیدا کنید.

نقش ضمیر ناخودآگاه در پاکسازی

ضمیر ناخودآگاه شما بسیار قدرتمندتر از آن چیزی است که فکر می کنید. نه تنها به کارهای ضروری مانند: نفس کشیدن شما رسیدگی می‌کند، بلکه بی سر و صدا، در پس زمینه، ناخودآگاه شما، دائماً جهان را پردازش می‌کند، تجربه را غربال می‌کند و ارتباط برقرار می‌کند. دیوید ایگلمن، عصب‌شناس، اخیراً در این باره می‌گوید:

«هرچه بیشتر عملکرد مغز را بررسی کنیم، بیشتر متوجه می‌شویم که ضمیر خودآگاه ما واقعاً خلاصه‌ای از آنچه که مغز ما همیشه به آن می‌پردازد است – بدون اینکه «ما» هیچ ایده‌ای داشته باشیم.»

به لطف این فرآیندهای پنهان، ضمیر ناخودآگاه شما گهگاه ایده پیشرفت یا تصمیم مهمی را که منتظر آن بوده‌اید، در حالی که فقط زیر دوش ایستاده‌اید و موهایتان را می‌شورید، آشکار می‌کند. اما اگر همه این‌ها بدون راهنمایی یا حتی آگاهی ما ادامه پیدا کند، دچار مشکل می‌شویم و گاهی ما را به بیراه می‌برد به همین دلیل باید به پاکسازی ذهن بپردازیم تا بتوانیم بر امور خود مسلط باشیم و بر زندگی خود تمرکز کنیم.

پاکسازی‌ آگاهی

وقتی ما بتوانیم به این سه هدف یعنی بودن در حال، هدفمند بودن، و دوری از قضاوت برسیم در واقع موفق شدیم به پاکسازی ذهن بپردازیم. در تمام مراحل پاکسازی آگاهی هدف ما این است که بتوانیم بر ضمیر ناخودآگاه خود نیز مسلط باشیم و افکاری که سبب رنج و دوری ما از هدف می‌شوند را کنترل کنیم و یا در صورت امکان برای همیشه از ذهن خود پاک کنیم. اگر ما به طور کامل در لحظه حضور نداشته باشیم نمی‌توانیم اتفاقاتی را که در حال رخ دادن هستند را به درستی تشخیص دهیم و از امکانات به نحو کاربردی استفاده کنیم. وقتی ذهن ما پاکسازی شود و پاکسازی آگاهی اتفاق بیافتد بسیاری از فشارهای ذهنی و اضطراب‌های فرد از بین می‌رود. در این هنگام فکر به این آگاهی می‌رسد که ذهن و آگاهی همواره در حال تغییر است پس در نتیجه بودن این که آن‌ها را قضاوت کند و یا از آن‌ها بیزار باشد به بررسی آن‌ها و کشف علت می‌پردازد.

جمع‌بندی

در این مطلب در مورد این که چه زمانی پاکسازی آگاهی رخ داده است صحبت کردیم. در ابتدا به تعریفی مختصر در مورد آگاهی پرداختیم و بعد در مورد نقش ضمیر ناخودآگاه در پاکسازی ذهن صحبت کردیم و شرح دادی که در چه زمانی پاکسازی ذهن صورت گرفته است. علاقه‌مندان به مهارت‌های پاکسازی ذهن می‌تواند از دوره‌های غیر حضوری پاکسازی آگاهی دکتر ویدا فلاح کمک بگیرند و به پاکسازی ذهن خود بپردازند.

منبع

https://www.inc.com/

https://www.barrettacademy.com/

 

 

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *