آموزش‌ مهارت‌های زندگی

ویدا فلاح

خانمی سؤال کردند که دختری 6 ساله دارند که از یکی از دوستانش خیلی بدش می آید بطوریکه حتی حاضر نیست دیگه کلاس ورزشی که دوستش می ره رو شرکت کنه ! و من نمی دونم چه کنم چون جاهایی که اون دختر هست رو مایل نیست شرکت کند و در عین حالی که من با ماد راون دختر دوست هستم و مجبوریم یه جاهایی با هم باشیم .

پاسخ: این جا مشکلی که پیش اومده باید بررسی بشه که آیا اخیراً اتفاقی افتاده که این دختر خانم اینقدر ناراحته و آزرده شده ؟و تمایل نداره ؟ اون اتفاق چیه ؟مادر باید حوصله کنه و  وقت بزاره و اجازه بده دخترش بیان کنه .و تحلیل کنه . یعنی آزردگی و هیجاناتش رو بپذیره و در مورد هیجاناتش بهش توصیه ای نکنه . که تو نباید ناراحت می شدی و حالا مهم نیست و ان این کار و کرده و …..

شما در راستای بهتر کردن حال دخترتان حق ندارید احساساتش را سرکوب یا انکار کنید بلکه می بایست احساساتش رو بپذیرید و اجازه دهید خودش رو ابراز کنه اما موقعیت رو دوباره تفسیر و ارزیابی کنید بطوریک دخترتان با پذیرش بیشتر ی نسبت به اون دوست برخورد کند .

ببینید مسئله می تونه ریشه دار باشه و سازگاری دختر شما با آدمهای مختلف چقدره ؟ این بچه پذیرندگی اش در مورد آدمهای مختلف چقدره ؟ و شما به عنوان الگو چقدر پذیرش دارین ؟و یا در روبرو شدن با انواع آدمها هر جا میرین از شخصی نقطه ضعفی رو می گیرین و درباره اش حرف میزنید و یا احیاناً تحقیر می کنید و مسخره می کنید و بدگویی دارید و این الگوی مشاهده ای دختر شما باشد .

و در ذهنش اینگونه برنامه ریزی می شه و با کوچکترین برخوردی اونها رو می زاره کنار و طردشون می کنه !

چیز یکه لازم است که باید به فرزندتون یاد بدین اینه که اون به دوستای مختلفی احتیاج داره و باید از هر کس چیزی رو یاد بگیره و در برخورد با آدمها ی مختلف خودش رو بهتر بشناسه و لزومی نداره با همه به یک میزان صمیمی باشه و قطع رابطه درست نیست . اینو باید یاد بگیره که ما اگر از کسی آزرده می شیم باهاش حرف می زنیم و پاک کردن آخرین اقدامه که اگه رفتارهای فرد مقابل بسیار بد باشه و غیر قابل مدیریت اون موقع  میزاریمش کنار و الا این مورد نیاز ما نیست حتما وقت بگذارید که دخترتان به سازگاری برسه و بتونه از دوستانش استقبال کنه و تفاوتهای اونا رو بپذیره وشادتر زندگی کنه . چون به این ترتیب دورش خلوت می شه و نمی تونه در ارتباط با آدمها لذت ببره و رشد کنه و تنهایی اذیتش خواهد کرد وباید سازگاری رو تمرین کنه و ظرفیت روانی خودش رو بزرگتر بکنه و نیاز داره شما بیشتر یاد بگیرید و به عنوان یک الگوی عملی و فکری و رفتاری بهش یاد بدین این موضوع رو .وقت بزارید و بازخوردش رو به ما هم بگویید .

برای اطلاعات یشتر به دوره والدین موثر فرزندان موفق و دوره اصول گفتگو مراجعه کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *