آموزش‌ مهارت‌های زندگی

انتقاد پذیری

چقدر در برابر انتقادها شکننده هستیم؟

ریشه آسیب پذیری در برابر انتقاد ناشی از عزت نفس و حس ارزشمندی پائین است.
در برابر انتقاد به دو شکل گفتگوی درونی خواهیم داشت:
 ویژگی که از آن مورد انتقاد قرار گرفتیم تا حدودی در ما وجود دارد.
 ویژگی که مورد انتقاد قرار گرفتیم در ما وجود ندارد، یا با لحن خیلی بدی بیان شده و قصد او تخریب کردن است.
بحث انتقاد کردن و انتقاد شنیدن جزئی از مهارتهای ارتباطی است، اما پیش نیاز یک ارتباط خوب با دیگران داشتن یک ارتباط خوب با خود است.یکی از دلایلی که آدم ها انتقاد پذیر نیستند وجود الگوهایی است که از قبل داشته اند. وجود والدین آنهاست،
والدین به دو شکل می توانند عامل انتقاد پذیر نبودن فرزندانشان باشند.
1. والدینی که تحت تاثیر انتقادی که می شنیدند از خود دفاع می کردند، عصبی می شدند و فرزندان شاهد بودند که انتقاد شنیدن این حالتها را ایجاد می کند.
2. والدینی که خودشان اهل قضاوت و انتقاد گری بودند برای اینکه دیگران را ناراحت کنند.

فرزندانی که در این خانواده ها بزرگ می شوند آموخته های درونی شده در بزرگسالی در ارتباطاتشان خودش را نشان می دهد.
فرزندان باید این برنامه ریزی های ذهنی و کلامی که در ذهنشان است را باز بینی کنند و اگر نیاز دارداصلاح شود تا حال خودشان خوب باشد و اگر کسی قصد تخریب او را داشته باشد موفق نشود.

https://vidafallah.com/product/%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%af%db%8c%d9%86-%d9%85%d9%88%d8%ab%d8%b1%d8%8c-%d9%81%d8%b1%d8%b2%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86-%d9%85%d9%88%d9%81%d9%82/

در برابر شنیدن انتقاد چه باید کرد:
صرف نظر از اینکه گوینده انتقاد قصد تخریب دارد یا قصد اصلاح.
اولین نکته ایی که در برابر شنیدن انتقاد به خود می گوئید این است که”هیچ کس نمی تواند حال مرا بد کند” پس هوشیار باشید دربرابر انتقادی که می شنوید چه گفتگوهای درونی با خود دارید.
شما انتقاد را می شنوید با خودتان در میان می گذارید و بعد بازخورد می دهید این مکثی که شما دارید تا واکنش سریع نشان ندهید نشان از قدرت شما است. کسانی که چنین قدرتی ندارند از مهارت های خویشتن داری بی بهره هستند.
قبول داشته باشید که آدمهای اطراف ما همیشه ما را مورد تحسین قرار نمی دهند، آدمهایی هستند که به دلایل مختلفی ما را نقد می کنند.
خلوتی داشته باشید و در این خلوت نقاط ضعف و قوت خودتان را فهرست کنید و جلوی هر نقطه ضعف یادداشت کنید” گرچه این اشکال را دارم ولی خودم رابسیار دوست دارم” و سعی کنید روی نقطه ضعفتان کار کنید.
مهمترین کسی که باید ضعف های شما را با احترام پذیرش دهد و به خاطر ضعف ها شما را سرزنش نکند خودتان هستید.

مراقب باشید به کسی که انتقادی کرده در درون ناسزا نگوئید بهترین دوستان ما کسانی هستند که شهامت بازگو کردن نقطه ضعف های ما را دارند

یکی از نشانه های شخصیت سالم، کسی که حس ارزشمندی بالایی دارد طاقت شنیدن انتقاد نیست، استقبال کردن و پرسش کردن درباره خود است. شخصیت سالم شهامت دارد تا بشنود و نگاه دیگران را ببیند.

https://vidafallah.com/product/%d8%b4%d8%ae%d8%b5%db%8c%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d9%84%d9%85/

خیلی از اوقات افرادی که طاقت انتقاد ندارند سعی در پیدا کردن جواب سریع دارند و عصبانی می شوند که نمی دانند در آن لحظه چه پاسخ مناسبی بدهند. باید حواستان به برداشتی که از انتقاد او می کنید باشد،دچار ناراحتی مناسب ماجرا می شوید یا دچار ناراحتی شدید که کنترل رفتار و کلامتان را از دست می دهید.
ناراحتی مناسب باعث می شود به انتقادی که از شما شده است فکر کنیدو به دنبال راه چاره باشید، ول وقتی که عصبانیت شما شدید است به فکر برطرف کردن انتقادی که شده نیستید دنبال جنگ با کسی هستید که به شما انتقاد کرده است، که رفتاری بالغانه نیست.
بسیاری از موفقیت های را به خاطر نداشتن مهارت ارتباط با خود، خود نظاره گری، خود ارزیابی، خود مدیریتی، از دست می دهیم.
روی خودتان کار کنید، باورهایتان، باید و نبایدهایتان را اصلاح کنید
زندگی مدام ما را به خودمان روبه رو می کند.

برای اطلاعات بیشتر به دوره عزت نفس و دوره شخصیت سالم مراجعه کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

2 پاسخ

  1. سلام ، ممنونم از ویدیو کلی نکته یاد گرفتم ولی یک موضوعی ذهنم رو مشغول کرده که اگه یک نفر در مورد کسی که دلخوری داره یا ازش بدش می یاد وعصبانیه بیاد پیش من و در مورد اون آدم حرف بزنه ممکنه با ادبانه یا بی ادبانه من چه واکنشی نشون بدم ؟ آیا من هم باید مواردی که به اون شخص نسبت میده رو باور کنم ؟؟ من هم باید چون اون فرد کار های نا عادلانه ای در حق شخص کرده بیام باهم دیگه بهش ناسزا بگیم ؟ فحش بدیم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      من نمیتونم مجوز این را به شما بدهم که حرفهای آن فرد را باور کنید یا نه آگاهی شماست که اجازه نمیدهد این کار را انجام دهیداگر فرد آگاهی باشید گوینده را منع میکنید و از او سوال میپرسید که قصد تو از بدگویی کردن پیش من چیست؟ اگر با اون فرد مشکلی داری بهتر نیست با خودش درمیان بگذاری تا رفتارش را تغییر دهد؟ یا از شما عذر خواهی کند؟ آیا میخواهی من هم مانند تو از آن آدم بیزار شوم و به او پشت کنم؟ من تصورم این است که آن فرد ممکن است با هر کس یک جور رفتار کند، کمی عمیق تر مطالعه کنید. من پیشنهاد میکنم دوره عزت نفس را کار کنید.

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *