آموزش‌ مهارت‌های زندگی

والدین, ارتباط با والدین, مشکلات والدین

چگونه رابطه آسیب دیده با والدین مان را ترمیم کنیم؟

چگونه رابطه آسیب دیده با والدین مان را ترمیم کنیم؟

ارتباط ما با والدین مان یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین روابط در زندگی ما محسوب می‌شود و ماهیت آن باعث می‌شود که تاثیر گسترده و عمیقی بر همه ابعاد زندگی ما بگذارد. به مرور زمان و با برزگتر شدن ما، شکل رابطه با والدین مان نیز دچار تغییر و تحول می‌شود. به طور ایده‌آل، این تغییر در جهت بالغانه‌تر شدن رابطه والدین و فرزندان اتفاق می‌افتد و ورای رابطه والد-کودک می‌رود.اما ممکن است همیشه این تغییر رخ ندهد و یا در جهت مخربی تغییر اتفاق بیافتد.

با وجود اینکه برای بعضی از افراد، ارتباط با والدین‌شان موجب احساساتی از جمله خشم، تنش و دوگانگی می‌شود، اگر فرد زمان و انرژی کافی برای تغییر صرف کند می‌تواند یکی از بهترین منابع عاطفی و حمایت کنندگی را از والدینش کسب کند. در ادامه برای آن دسته از افراد که مایلند رابطه با والدین‌شان را بهینه سازند، چند راهکار ارائه می‌کنیم:

1. ابتدا احساس نفرت و آزردگی را در خودتان حل کنید.

به جای اینکه احساسات منفی نسبت به والدین‌تان را سرکوب کنید، آنها را با دقت مشاهده و سپس تحلیل کنید. در ابتدا، بهترین روش این است که خودتان و به تنهایی، و یا با کمک یک دوست یا مشاور این کار را انجام دهید. هر سناریویی که در شکل دادن به این احساس دخیل بوده است را از نظر والدین‌تان مشاهده و بررسی کنید. به نظر شما نیت آنها چه بوده است؟ آیا آنها صرفا منافع شخصی‌شان را در ارتباط با شما در نظر داشته‌اند یا به منافع شما نیز توجه می‌کردند؟

گاهی اوقات همین راهکار باعث تغییر جهت و یا حداقل پردازش و دلیل‌یابی برای احساس آزردگی شما می‌شود. اگر شما مایلید با والدین‌تان صحبت کنید، این راهکار به شما کمک می کند تا بی‌طرفانه‌تر رفتار کنید و به جای سرزنش آنها و مقصر‌یابی، به پیدا کردن راه‌حل مسئله بپردازید. این همچنین باعث می‌شود که والدین شما به جای واکنش تدافعی، با پذیرندگی بیشتری به این گفتگو پاسخ دهند.

2. به والدین تان احترامی را بگذارید که مایلید به شما گذاشته شود.

به راحتی ممکن است که والدین و عشق آنها به خودمان را بدیهی و مسلم فرض کنیم. اما باید به خودمان یادآوری کنیم که وجود این افراد در زندگی ما موهبتی بزرگ است و نبود آنها می‌توانست آسیب‌های روانی زیادی به ما و زندگی‌مان وارد کند. بنابراین گاه‌گاه به خودتان یادآوری کنید تا قدر و ارزش این افراد را در زندگی‌تان فراموش نکنید و با احترام و قدردانی با آنها برخورد کنید.

فراموش نکنید که شما امتداد این افراد هستید و با بی‌احترامی نمی‌توانید بر آنها تاثیر مثبت بگذارید. تنها باعث می‌شوید که رفتارهای بد آنها با شما تثبیت شود. به منظور تغییر آنها، ابتدا باید اقتدار خود را بیشتر کنید تا نگاه آنها به تدریج نسبت به شما عوض شود.

3. یاد بگیرید چطور محدوده‌های ارتباطی‌ای برای خودتان تعریف کنید.

تعیین کردن محدوده های سالم و عاقلانه ارتباطی می‌تواند یک عامل کلیدی برای اجتناب از آزردگی‌ها و عصبانیت‌های غیرضروری برای شما باشد. خواه این از طریق تعیین کردن قواعد ارتباطی برای خودتان باشد یا اطرافیان. برای مثال می‌توان از والدین خواست تا قبل از اینکه به شما سر بزنند تماس بگیرند یا تعداد دفعاتی که در طی روز یا زمانی که سر کار هستید با شما تماس می‌گیرند محدود و مشخص باشد. می‌توان این قواعد را نیز با اقتدار و در عین حال با احترام و مهربانی به آنها معرفی کرد.

4. توقعات خود را مدیریت کنید.

این مهم است که توقعات خود را واقع‌بینانه نگه داریم. شاید همیشه نتوان یک مسئله یا مشکل را فقط با یکبار گفتگو حل کرد، بنابراین بهتر است فرآیند حل مسئله را بیشتر شبیه ماراتون فرض کنیم تا دوی سرعت و بپذیرید که این فرآیند مستلزم تلاش آهسته و پیوسته است تا تغییر جهت ناگهانی. با رویکرد پذیرندگی وارد گفتگو شوید و حتما تلاش کنید تا نقطه‌نظرهای والدین‌تان را کامل درک کنید. این باعث می‌شود که آنها بفهمند شما واقعا مایل به حل مسئله هستید و هدف‌تان مقصریابی و سرزنش نیست.

5. برای انجام کارهای جدید انرژی بگذارید.

نوع فعالیت‌هایی که شما با والدین‌تان در آنها شرکت می‌کنید ممکن است به مرور زمان تغییر پیدا کند. می‌توانید به جای کارهایی که در گذشته انجام می‌دادید، فعالیت های جدیدی را جایگزین کنید، مثلا با هم به موزه بروید یا ماهی حداقل یک‌بار با هم شام بخورید. می‌توانید برنامه‌های جدیدی را با آنها برای خود تعریف کنید. این موقعیت‌ها و فضاهای ارتباطی جدید مانند بستر جدیدی کمک می‌کنند تا اگر مایل به بهبود یا اصلاح عادت‌های ارتباطی با این افراد زندگی‌تان هستید، راحت‌تر به این هدف دست یابید.

این راهکارها به شما کمک می‌کنند تا در یکی از مهم‌ترین ابعاد ارتباطی‌تان سالم‌تر عمل کنید و به جای تحلیل رفتن انرژی، از این رابطه انرژی نیز کسب کنید.

از وبسایت mindbodygreen.com

مترجم مارال شیخ زاده

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *