آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چگونه با همسر خود صحبت کنیم

چگونه براساس نظریه انتخاب روابطمان را مدیریت کنیم؟

بر اساس نظریه انتخاب ویلیام گلسر، انسانها پنج نیاز اساسی دارند که این نیازها بر حسب شدت شان در انسانها با هم متفاوت است.

نیازهای اساسی انسان در نظر تئوری انتخاب عبارتند از:

۱. بقا
۲. قدرت
۳. عشق و تعلق خاطر
۴. آزادی
۵. تفریح و لذت

نیاز به بقا

همه انسان ها دوست دارند زنده باشند و در امنیت زندگی کنند. بنابراین هر آنچه زندگی و امنیت و منافع شان را تهدید کند برایشان نامطلوب است. نیاز به بقا فقط در اصل حیات نیست. ثروتمندی که از ترس آینده، خساست به خرج می دهد در واقع نیاز به بقای بیشتری دارد از همتای خود که سخت نمی گیرد و با راحتی بیشتری پول خرج می کند.

نیاز به قدرت

تمایل انسان ها به برتری جویی، سبقت از دیگران و پیشرفت را به طور خلاصه نیاز انسان به قدرت می نامیم.

نیاز به عشق و تعلق خاطر

هر انسانی می خواهد عشق بورزد و عشق دریافت کند. دوست داشته شدن و دوست داشتن دیگران یک نیاز اساسی در انسان است.

نیاز به آزادی

هر انسانی نیاز به آزادی دارد تا بتواند بدون مداخله گری دیگران آن طور که خود دوست دارد زندگی کند. خلوت انسان ها نیز بخشی از قلمرو آزادی است.

نیاز به تفریح و لذت

تفریح را پاداش یادگیری هم گفته اند. بنابراین مجموعه ای از تمایلات انسان برای یادگیری و خنده و کامجویی از دنیا را تفریح و لذت می نامیم.

منشأ خیلی از سوء تفاهم ها این است که ما نمی دانیم در کدام یک از نیازهای اساسی دچار مشکل هستیم. در حالی که اگر محل دقیق مشکل را بدانیم ، یکراست سراغ همان نیاز اساسی می رویم و بقیه را وارد ماجرا نمی کنیم و قضیه را پیچیده تر نمی سازیم.

اگر دو نفر با درجات مختلفی از نیازهای متفاوت کنار هم قرار بگیرند و زندگی مشترک را در پیش بگیرند دچار مشکل می‌شوند. یکی شدت نیازهاست که باعث اختلاف می‌شود و دیگری شیوه ارضا نیازهاست که در افراد مختلف متفاوت است. آیا میتوانید یک دایره حل در زمان اختلافات ایجاد کنید؟ که در این دایره سه چیز را قرار دهید: من، تو و رابطه. آن چیزی که از من و تو مهم تر است رابطه ما است و کیفیت و بهبود این رابطه به شکل مطلوب.

 

برای آشنایی بیشتر در نظریه انتخاب دوره حل تعارضات زناشویی و برای انتخاب فرد مناسب دوره شناخت قبل از ازدواج را تهیه کنید.

 

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *