آموزش‌ مهارت‌های زندگی

ترس

آیا باید از ترس خود فرار کنیم؟

 

سوال: میشود راجب فاصله بین ترس و پذیرش توضیح بدهید؟

باید با  احساسات منفی، هیجانات دردناک، و واقعیت های دردناک زندگی با پذیرش و احترام برخورد کرد. ترس  چیزی است که مردم از آن اجتناب می کنند، فرار می کنند، یعنی در برابرش مقاومت دارند. هر چیزی  را که مقاومت داری و می گویی: نباشد و نباشد بیشتر به سمتت می آید و تو را مالک میشود و می گوید من هستم و تو را به تله می اندازد. ولی وقتی با پذیرش به آن می گویی که تو هستی و حرف  حسابت چیه؟ من می پذیرم که تو الان واقعیت بدن من هستی، الان ترس در بدن من هست، می خواهم ببینم که چه به من می گوید! اگر به این درجه از پذیرش برسی که سعی نکنی از آن فرار کنی می توانی از آن استفاده کنی وبرای تغییر خودت چیزی یاد بگیری. پذیرش این است! یعنی هر چیزی که ما را ناراحت می کند به جای اینکه سعی کنیم آن را از بین ببریم، خیلی از آدمها هنگام سر درد تنها به این فکر می کنند که یک قرص بخورند و درد را از بین ببرند ولی قرص فقط یک علامت را از بین می برد، سردرد علامته! در مقاله ایی چهارصد و پنجاه علت مختلف برای سردرد گزارش شده است. مردم علامت سر درد را از بین می برند در صورتی که سر درد اعلام می کند که چیزی در بدن تو یا در محیط تو آنطور که باید باشد نیست.آن موقعیت را تغییر بده زیرا بدن واکنش نشان می دهد.  درد واکنشی است نسبت به چیزی که درست عمل نمی کند. برای مثال:کمبود آهن دارید، آهن خون که افت می کند باعث سر درد میشود، افت فشار، زیاد کار کردن، و…به جای اینکه ریشه اصلی را درست کنیم که تکرار نشود علامت را از بین می بریم و بعد می گوییم خدارا شکر! حالم خوب است!

سوال:در واقع همانطور که فرمودید ظرفیت وجودی را بالا ببرید یعنی پذیرش را بالا ببرید و وقتی پذیرش بالا می رود شاهد و ناظر می شوید و می توانید از هیجانات استفاده کنید؟

دقیقا!! واژه ی پذیرش به زبان ساده یعنی در مواجهه با چیزی که تو را ناراحت می کند ناسزا نگو، سعی نکن که آن را از بین ببری. این یعنی پذیرش. بگو خیلی ناگواره، الان وجود دارد و من حتما باید از آن استفاده کنم. سعی نمی کنم از بین ببرم. خود این گام غلبه بر آن وضعیت است. برای اینکه آن وضعیت را تغییر دهیم.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *