آموزش‌ مهارت‌های زندگی

علت استرس بی‌دلیل چیست؟ | انواع استرس بی‌دلیل + علائم و درمان آن

استرس یک حالت خلقی منفی است که تغییراتی در رفتارهای فرد ایجاد می‌کند، استرس بی‌دلیل یک اختلال شایع است که در  این مقاله به بررسی چهار علت بروز آن می‌پردازیم.

استرس بی‌دلیل یک اختلال تقریبا شایع‌ است که بدون شک همه‌ی ما آن را تجربه کرده‌ایم. هنگامی‌ که خطری واقعی و یا خیالی را احساس می‌کنیم بدن ما واکنشی نشان می‌دهد که به آن استرس گفته می‌شود‌.به عبارت دیگر، استرس معمولا هنگام تجربه‌ی چالش جدید، تغییرات و اتفاقات ناگهانی و در زمانی که احساس کنیم کنترل امور دارد از دست ما خارج می‌شود، ایجاد می‌شود. در این شرایط، فرد نمی‌تواند خودش را با شرایط موجود وفق دهد و دچار استرس می‌شود. 

علت استرس بی‌‌دلیل چیست؟

بدن ما با استرس‌های بی‌دلیل و مدام بهای سنگینی را پرداخت می‌کند. در مواردی دیده شده که این اختلال بر روی سیستم گوارشی، عصبی و معده تاثیر منفی می‌گذارد و فرد سردرد‌های مقطعی را تجربه می‌کند. استرس‌های بی‌دلیل بسیار شایع هستند و علت آن نفوذ این اختلال در ناخود‌آگاه فرد است. در این صورت، حال فرد با کوچک‌ترین تغییری دگرگون می‌شود.

عوامل مختلف دیگری نیز وجود دارد که فرد دچار استرس‌های بی‌دلیل می‌شود مانند ژنتیک، محیط پر‌استرس، ترس‌های گذشته و موارد دیگر از این دست که به این امر دامن می‌زنند.

استرس مداوم

استرس‌ها در واکنش به یک محرک رخ می‌دهند و  افرادی که دچار استرس‌های بی‌دلیل می‌شوند این محرک‌ها را نمی‌شناسند. آن‌ها تصور می‌کنند که حال بدشان کاملاً بی‌دلیل است. محرک‌ها ممکن است یک عکس، تصویر ذهنی، موقعیت خاص، یک خبر و… باشد. به عنوان مثال، فردی که با حرف زدن در جمع دچار استرس می‌شود، بدون اینکه در جمع قرار بگیرد نیز، با فکر کردن به این موضوع، عصب‌های سمپاتیک او دچار اختلال می‌شود.

علائم استرس بی‌دلیل

اگر علائمی که در ادامه توضیح داده خواهد‌ شد در خود و یا نزدیکانتان مشاهده می‌کنید بهتر است برای درمان به موقع اقدام کنید؛ چراکه افراد زیادی با این دسته از مشکلات روبه رو هستند.

نگرانی

 این افراد با نگرانی غیرمعقول خود، اتفاقاتی که درگذشته برای شخصی پیش آمده است را به حال و آینده خودشان مرتبط می‌سازند و مدام نگران هستند که چنین اتفاقی برای آن‌ها نیز رخ بدهد. این حس نگرانی باعث می‌شود که فرد تمرکز خود را بر امور زندگی از دست بدهد.

ترس

ترس‌ها تا حدی برای همه یکسان هستند. مثلا ترس از ارتفاع، ترس از وقوع زلزله یا سیل، ترس از حیوانات وحشی و… اما این افراد ترسشان معقول و طبیعی نیست و باعث می‌شود زندگی از نظم خارج شود. مثلاً می‌ترسند که زلزله بیاید و شب در هنگام استراحت چندین بار از استرس زیادی که دارند از خواب بیدار می‌شوند و در کل آرامش ندارند.

بی‌قراری

 اینکه در بعضی اوقات احساس بی‌قراری یا استرس بی‌علت داسته باشیم طبیعی است، اما افرادی که با اختلال استرس بی‌دلیل مواجه هستند بیشتر از دیگران این حس را تجربه می‌کنند و باعث می‌شود روند زندگی آنها مختل گردد.

خستگی

 طبیعی است که همه‌ی ما با فعالیت‌های روزانه سرکار رفتن و یا کارهای خانه خسته می شویم و این خستگی ما همراه با علت است، اما افرادی که دچار استرس بی دلیل هستند خستگی آن‌ها ناشی از ترس‌ها و نگرانی‌های آن‌ها است. این احساسات بر انرژی بدن و مغز تاثیر منفی می‌گذارد و موجب بالا رفتن سطح استرس همراه با خستگی‌های بی‌دلیل می‌شود. در این میان، نشانه‌های جسمانی نیز وجود دارد مانند خشکی‌ دهان، سرخ شدن، افزایش ضربان قلب، سرگیجه، عرق کردن کف دست، احساس درد در قفسه سینه و علائمی از این دست. در صورت داشتن چنین علائمی به درمانگر مراجعه کنید.

آیا استرس بی‌علت نیاز به درمان دارد؟

هرگاه این اختلال و یا اختلال‌های دیگر باعث شود که شما از زندگی اجتماعی و روزمره‌ی خود دور شوید و نتوانید کارهایتان را انجام دهید بدون تردید باید تحت درمان قرار بگیرید. اگر برای درمان خود اقدام نکنید کیفیت زندگیتان دچار تغییر می‌شود و از زندگی کردن لذت نمی‌برید.

درمان استرس بی‌دلیل

بسیاری از افراد مبتلا به این دسته از اختلالات فکر می‌کنند این اختلال‌ها به مرور زمان، خود‌به‌خود درمان می‌شود؛ اما سخت در اشتباه هستند. زمان، درمان کننده‌ی استرس بی‌علت نیست، بلکه باعث می‌شود اختلالات رفتاری تبدیل به یک الگو شود که به مراتب روند درمان آن دشوارتر خواهد شد. بیماریتان را بپذیرید و برای درمان آن با قدرت و هدف اقدام کنید. شما اولین و آخرین نفر نیستید که دچار این اختلالات می‌شوید.

انواع استرس بی علت

استرس بی علت دارای انواع و اقسام گوناگونی است مانند:

 استرس مثبت

 قابل کنترل است و باعث می‌شود کارها با احتیاط و کنترل بیشتری انجام شود. استرس مثبت سطح هوشیاری را برای انجام مسئولیت‌ها بالا می‌برد.

استرس های منفی

 این دسته از استرس‌ها به راحتی قابل کنترل نیستند و معمولا بی‌اساس هستند. فردی که درگیر این اختلال است، نمی‌تواند کارهایش را به درستی انجام دهد.

درمان استرس بی علت

امروزه پزشکان و درمانگران روش های متنوعی را برای درمان استرس بی‌دلیل انتخاب می‌کنند.

روش‌های درمان باتوجه به میزان درگیری مراجعه کننده، مدت زمان ابتلا، سن افراد، روتین زندگی بیمار، بررسی پیشینه خانوادگی به بیماری‌های مشابه و… متفاوت انتخاب خواهد شد.

بنا بر سبک زندگی امروزه‌ی بشر و فراوانی محرک های استرس‌زا، انواع استرس بی‌دلیل وجود که زندگی افراد مبتلا را مختل می سازد. مراجعه به درمانگران، پزشکان و روان‌پزشکانی که از مهارت کافی برخوردار هستند می تواند در بهبود کیفیت زندگی این افراد تاثیر چشم‌گیری داشته باشد تا زندگی سالم‌تری را تجربه کنند.

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *