آموزش‌ مهارت‌های زندگی

افزایش عزت نفس در بزرگسالان | راه های افزایش عزت نفس

راه های افزایش عزت نفس در بزرگسالان چیست؟ عزت نفس یکی از عناصر کلیدی در رضایت ، خوشحالی و موفقیت ماست.با وجود عزت نفس خود را با تمام کاستی ها می پذیریم. عزت نفس باعث می شود به خود عشق بورزیم.

اگر عوامل بالا میسر شوند از ورود افراد به حریم شخصی مان جلوگیری می کنیم.در ارتباط با دیگران خط قرمز خواهیم داشت.در این حالت باعث می شود از آسیب های احتمالی از جانب دیگران جلوگیری کنیم.

پس با توجه به عوامل بالا نتیجه می گیریم نقش عزت نفس در زندگی ما بسیار مهم است.از این رو می خواهیم در ادامه راه های افزایش عزت نفس در بزرگسالان را بررسی کینم.

خود باوری

ما باید نسبت به به توانایی ها و ارزش های وجودی خود تفکر عقلانی داشته باشیم.این به این معنا نیست که به خود مغرور شویم یا بخواهیم در مسائلی دخالت کنیم که هیچگونه دانش و مهارتی در آن نداریم.

خود باوری یعنی ایمان به دانش و مهارت های بالقوه و تلاش برای بالفعل کردن آن ها.یعنی ما ممکن است در یک راه شکست بخوریم اما این شکست ما را بی ارزش نمی کند و شجاعت و تلاشگری ما را ثابت می کند.

راه های افزایش عزت نفس در بزرگسالان

بررسی نقاط قوت

زمانی که ما نسبت به نقاط قوت خود آگاه باشیم راحت تر می توانیم به خود عشق بورزیم.همین الآن یک کاغذ و قلم تهیه کنید و پنج عادت مثبتی که دارید را یادداشت کنید. می توانید از دیگران بخواهید در این راه به شما کمک کنند.در نوشتن عادات مثبت خساست به خرج ندهید.حتی مقدار کم غذایی که برای پرنده ها می ریزید می تواند یک عادت مثبت ارزشمند باشد.از معجزه نوشتن غافل نشوید. برای کسب این مهارت های زندگی می توانید از طریق لینک اقدام کنید.

سعی کنید این لیست را گسترش دهید.زمانی که دچار یاس می شویم.این لیست می تواند ما را تسکین دهد.این لیست باعث می شود خود را از بیرون ببینیم و راحت تر به خود عشق بورزیم.این لیست به شما کمک می کند که نسبت به یادگیری یک مهارت مشخص مصمم شوید.

تعیین هدف

برای خود هدف های کوچک و قابل دسترس تعیین کنید. از اهدافتان هرچند کوچک لیست درست کنید.زمانی که یک هدف محقق می شود آن را تیک بزنید.این کار به ما احساس خوبی خواهد داد.زمانی که به اهداف خود می رسید خود را تشویق کنید.این تشویق می تواند دیدن یک فیلم جذاب ، خوردن یک بستنی خوشمزه ، سینما رفتن و … باشد.از ریسک ها و لغزش هایی که در مسیر اهدافتان پدید می آیند نهراسید و به آن ها به چشم یک توفیق اجباری نگاه کنید.

علایق شخصی

چهارمین راه از راه های افزایش عزت نفس در بزرگسالان توجه به علایق شخصی خود است.این عادت را در خود تقویت کنید که در روز یک بازه کوتاه را خالی کنید و فعالیت مورد علاقه خود را انجام دهید.این موضوع باعث می شود یاد بگیریم هیچکس به اندازه ما برای خودمان مهم نیست.با خوشحال کردن خودمان می توانیم رابطه خودمان با خودمان را تقویت کنیم و خود را دوست بداریم.یک روز شلوغ کاری دلیل نمی شود که خود را از ورزش روزانه ، یک دوش آب گرم لذت بخش و … محروم کنیم.ورزش روزانه در افزایش عزت نفس تاثیر به سزایی دارد.

راه های افزایش عزت نفس در بزرگسالان

ریسک پذیری

گاهی فعالیت هایی را که به علت ترس از شکست ، از انجام دادن آن ها امتناع می کنید را انجام دهید.زمانی که از شرایط پیچیده ای که گمان می کردیم در آن شکست خواهیم خورد به سلامت عبور می کنیم باعث تقویت عزت نفس خود می شویم.اگر در این شرایط شکست هم بخوریم با افزایش تجربه خود می شویم.از قدرت ریسک ، شجاعت ، مدیریت استرس و مدیریت اضطراب خود لذت خواهیم برد.پذیرش ریسک یکی از راه های رهایی از اهمال کاری است.

مقایسه کردن خود با دیگران

به هیچ وجه خود را با دیگران مقایسه نکنید.شما فقط یک ظاهر سطحی از زندگی دیگران را می بینید.هر انسان نقاط قوت و نقاط ضعفی دارد.ممکن است شما صرفا نقاط قوت انسانی که پر از نقاط ضعف است راببینید.

کمال گرایی

ما روی یک سری امور تسلط داریم.یک دسته امور هستند که تحت کنترل ما نیستند.کمال گرایی یعنی بخواهیم کنترل عواملی که تحت کنترل ما نیستند را به دست بگیریم.خوب است تحت هر شرایطی تلاش خود را به صورت کامل انجام دهیم و نتیجه امور را به حال خود رها کنیم و از نگرانی های بی مورد دست بکشیم.ما نباید فراموش کنیم که با سرزنش و آزار خود نمی توانیم چیزی را عوض کنیم.

عشق به خود

هشتمین راه از راه های افزایش عزت نفس در بزرگسالان عشق به خود است.فراموش نکنید که خودمان مسئول عشق ورزیدن به خود هستیم.به ظاهرتان اهمیت بدهید.خودتان را دوست داشته باشید.خودتان را فدای چیزی یا کسی نکنید.یادتان نرود که ما اولین اولویت خودمان هستیم.حتی به شوخی خود را سرزنش نکنید.درذهنتان خود را با عبارت های منفی صدا نکنید.مثلا نگویید از یک احمق بیشتر از این هم انتظار نمی رفت.

دنیای واقعی

در دنیای مجازی انسان ها بهترین ورژن خود را نشان می دهند.در دنیای مجازی افراد انتخاب می کنند که شما از آن ها چه چیزی را ببینید.طبیعتا انسان ها انتخاب نمی کنند که شما ویژگی های منفی آن ها را ببینید.

یاد بگیرید که صرفا با دیدن آدم ها در فضای مجازی به آن ها برتری ندهید.زمان کمتری را در فضای مجازی صرف کنید.به زندگی در دنیای واقعی خود را عادت دهید.

عشق ورزیدن به حیوانات

حیوانات بر خلاف انسان ها بی قید و شرط عشق می ورزند و توقعی ندارند.نگهداری یک حیوان خانگی یا محبت به حیوانات باعث می شود عشق ورزیدن بی قید و شرط را یاد بگیریم.

حالت فیزیکی

قوز نکنید.مقتدر باشید.محکم گام بردارید.شیوا و رسا سخن بگویید.از بیان نظرات شخصی خود نهراسید.از اصول گفت و گو ، جذابیت در ارتباط غافل نشوید تا دیگران از شخصیت سالم شما باخبر شوند.

ایجاد تنوع در فضای زندگی

در چیزهای کوچیک دور و برمان تنوع ایجاد کنیم.از تنوع های کوچیک می توانیم به تنوع های بزرگ و مثبت برسیم.تنوع ترس از تغییر و کسب تجربه را در ما می کشد.از تجربه های جدید نترسید و به آن ها افتخار کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *