آموزش‌ مهارت‌های زندگی

ویدا فلاح - روانشناس

افسردگی در نوجوانان

 

آقایی سوال پرسیدند: دخترم 17 سال دارد، مدام می گوید دنیا را سیاه می بینم، احساس تنهایی می کند و از همه چیز متنفر است، با اینکه همه او را دوست دارند ولی آرزوی مرگ می کند. لطفا مرا راهنمایی کنید.

دکتر فلاح: علائم نشان دهنده ی این است که دختر شما افسرده است و نیاز به کمک جدی دارد. خیلی از اوقات افسردگی فقط یک وضعیت بیوشیمی مغز نیست بلکه یک انتخاب نا خودآگاه برای کنترل کردن اطرافیان است. اطرافیانی که بلد نبودند به شکل بالغانه و قدرتمندانه ایی با فرزندشان برخورد کنند، او را راهنمایی کنند و به او مهارتهای لازم برای یک زندگی اجتماعی موثر را بدهند.

این دختر خشم دارد از اینکه نتوانسته نیازهای روانی، اجتماعی و عاطفی را در محیط هایی که می رود برآورده کند. بنابراین آسیب هایی دیده که این آسیب ها به صورت خشم در خانواده ابراز می شود. این افسردگی قطعا باید با دارو درمانی حل شود. اما اصلا کافی نیست، همراه با دارو درمانی باید مهارتهای لازم برای یک زندگی اجتماعی موفق را یاد بگیرد، باید سازگار بودن را یاد بگیرد.

خیلی از پدر و مادرها یی که دائم به خواسته های فرزندشان جواب مثبت دادند و رعایت حالشان را کردند و یا زمانی که حال فرزند بد است از او تعریف کردند.  بدترین کاری که می توانید بکنید این است که وقتی فردی حالش بد است شما درباره ی خوبیهایش با او حرف بزنید. او نه تنها احساسش به خودش عوض نمی شود بلکه از شما هم بدش می آید چرا؟

چون شما اصلا درک نکرده اید که چه وضع و حالی دارد و به او پیام های مثبت می دهید که به نظر او دروغ می تواند باشد.

کاری که باید انجام بدهید این است که با احساس ترس و تردید با او صحبت نکنید، با این لحن صحبت کردن هیچ کمکی به او نمی کند.

والدین باید یاد بگیرند اصول گفتگوی بالغانه با فرزندی که نیاز به پدر و مادر قدرتمند دارد. اگر والدین قدرتمند و با توانایی راهنماهای قوی و موثر برای فرزندشان باشند فرزند متوجه ی محیط امن و قوی می شود که می تواند برای یادگیری بیشتر به آنها تکیه کند.

برای اطلاعات بیشتر به دوره والدین و فرزندان بلوغ مراجعه کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *