آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چگونه زندگی شادی را تجربه کنیم

امید داشته باشیم و آن را به دیگران انتقال دهیم.

راهکارهایی برای امیدوارانه زیستن

هلن کلر می گوید: « خوش بینی اعتقادی است که منجر به دستیابی به هدف می شود. هیچ کاری بدون امید و اطمینان انجام نمی شود. »

ناامیدی یک بحران بزرگ درونی و یکی از چالش برانگیزترین احساسات برای مدیریت است.  یافتن امید در مواقعی که به نظر می رسد راهی وجود ندارد، کاری دشوار اما شدنی است. ما در این مقاله، راهکارهایی را به شما ارائه می دهیم تا بتواند امیدوارانه تر زندگی کنید. پس با ما همراه باشید.

امیدواری به چه معناست؟

امیدواری داشتن یک انتظار مثبت است در زمانی که مشکلاتی ایجاد شده است و زندگی آن طور که ما دلمان می خواهد، پیش نمی رود.

یک فرد امیدوار، در این شرایط احساس می کند که می تواند از این بحران به سلامت عبور کند و به آرزوهای قبلیش برسد.

فرد امیدوار کیست؟

فرد امیدوار فردی است که هنگام بروز مشکلات به آن ها به چشم یک چالش نگاه می کند که لازم است برای حل آن، خوب فکر کند، راه حل های مختلف را امتحان کند و از دیگران هم کمک بگیرد. اما فرد امیدوار می داند که در نهایت قادر است آن مشکل را حل کند. این در حالی است که یک فرد ناامید، در هنگام بروز مشکلات تصور می کند که اوضاع سخت تر از آن است که او بتواند از پس آن برآید. بنابراین، این فرد با افکار منفی انرژی خودش را از بین می برد.

چرا داشتن امید در زندگی مهم است؟

همه ما به امیدواری نیاز داریم. اگر امید کسی از او گرفته شود، انگار همه چیزش را از دست داده است. امید به زندگی معنا می دهد تا بتوانیم از رختخواب بلند شویم و کاری را انجام دهیم.

حداقل کاری که می توانید در زندگی انجام دهید، این است که بفهمید به چه چیزی امیدوار هستید و بهترین کاری که می توانید انجام دهید، این است که در آن امید زندگی کنید. آن را از دور تحسین نکنید بلکه درست در آن، و در زیر سقف آن امید زندگی کنید.

همه ما در مواقعی با چالش هایی روبرو هستیم و همه ما لحظاتی داریم که به نظر نمی رسد راهی برای خروج از آن وجود داشته باشد. با وجود این، ما فقط به شجاعت و ایمان نیاز داریم تا از آن مرحله عبور کنیم.

آیا من فردی امیدوار هستم یا ناامید؟

پاسخ به این سوال کار ساده ای نیست، زیرا هم احساس امید و هم حس ناامیدی هر دو مفاهیمی نسبی هستند و در یک طیف قرار می گیرند. یعنی ما می توانیم تنها بخشی از این احساسات را در هر دوره ای تجربه کنیم. اما فکر کردن به سوالات زیر می تواند در تشخیص این که در چه طیفی از امیدواری یا ناامیدی قرار گرفته اید، به شما کمک کند.

  • سطح انرژی درونی شما معمولاً چقدر است؟
  • هنگام مواجهه با مشکلات، برای حل آن ها چقدر خود را به چالش می کشید؟
  • آیا در هنگام بروز مشکلات، به سرعت امیدتان را از دست می دهید؟
  • چه اهدافی دارید؟ آیا اهدافتان را مکتوب کرده اید؟

در ادامه بخوانید:

نوشتن معجزه ای برای رسیدن به هدف


تاثیرات امیدواری چیست؟

افراد امیدوار، افراد سالم تری هستند. آن ها:

  • اشتیاق بیشتری به زندگی و آینده دارند.
  • سیستم ایمنی شان قوی تر است.
  • سیستم قلبی، عروقیشان بهتر کار می کند.
  • با سیستم گوارشی شان مشکلات کمتری دارند.
  • ارگانیسم آن ها هوشمندانه تر از خودش محافظت می کند.
  • کمتر از سایرین به افسردگی مبتلا می شوند.
  • میزان اضطراب در افراد امیدوار کمتر از سایرین است

 

راه حفظ امیدواری در بحران ها چیست؟

بسیاری از افراد زمانی که تلاش هایشان به نتیجه نمی رسد، دچار ناامیدی می شوند، تلاش را متوقف می کنند و با خود می گویند: دیگر نمی شود هیچ کاری کرد” این همان جمله ای است که باید از آن دوری کنید. کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارند.

قبول کنید زندگی سخت است.

زندگی شامل روزهای سختی است که در آن روزهای سخت، ممکن است انرژی وجودی ما کم شود و حالمان بد باشد. آیا هیچ گاه به چنین روزهایی فکر می کنیم یا شهامت فکر کردن به آن ها را داریم؟ برای از دست ندادن امیدتان در روزهای سخت، زمانی که حالتان خوب است و سطح انرژیتان بالاست، فهرستی از انواع اقداماتی که باید در مواقع بحران انجام دهید و انجام ندهید، تهیه کنید.

اگر در زندگی با مشکلی مواجه شدید، آگاه باشید که اگر یک هدفتان را از دست بدهید، هنوز هم چیزهای مهم و باارزشی در زندگیتان وجود دارند.

روزتان را مرور کنید

شب ها قبل از خوابیدن، روزی که گذرانده اید و اتفاقاتی را که در آن روز تجربه کرده اید، مرور کنید. با خودتان خلوت کنید و زمانی را به فکر کردن به تصمیمات روزمره تان، اشتباهاتی که کرده اید و کارهایی که بهتر بود انجام می دادید، اختصاص دهید. این کار باعث قوی شدن ذهنتان می شود و موجب می شود که احساس کنید بر روی زندگیتان تسلط کافی را دارید. در این صورت، در هنگام وقوع مشکلات، دیگر حس نمی کنید که نمی توانید هیچ کاری انجام دهید.

 


در این مقاله یاد می گیرید که چگونه با تقویت ذهن این کار را بهتر انجام دهید:

چگونه ذهنم را قوی کنم ؟ راهکارهایی برای تقویت ذهن


 

با نزدیکانتان صحبت کنید

همه ما به افرادی در زندگیمان احتیاج داریم که در زمان های لازم، بتوانیم از آن ها کمک بگیریم. ذهن ما در تنهایی نمی تواند به درستی فکر کند. گاهی اوقات شنیدن یک جمله، می تواند روحیه ما را تا حد زیادی تقویت کند. کسانی را داشته باشید که بتوانید در مواقع سخت از کمک های روحی و فکری آن ها بهره مند شوید.

واقعیت ها را بپذیرید

در شرایط دشوار تلاش کنید واقعیت ها را بپذیرید. به کسی ناسزا نگویید. کسی را مقصر ندانید و به دیگران توهین نکنید.

قوی باشید و به خودتان یادآوری کنید که در گذشته نیز توانسته اید از مشکلات بسیاری عبور کنید.

گاهی لازم است به خودتان بگویید که اوضاع می توانست از این بدتر هم بشود و به شرایط بدتری که ممکن بود اتفاق بیفتند، فکر کنید.

حرف آخر

در پایان به خاطر داشته باشید که قبل از رو به رو شدن با بحران های زندگی، این باور را داشته باشید که زندگی سختی ها و آسانی ها را با هم ارائه می دهد. هیچ گاه تصور نکنید که می توانید به گونه ای زندگی کنید که تنها خوشبختی و موفقیت را به دست بیاورید. خود را برای اتفاقات ناگوار نیز آماده کنید اما امیدوار باشید که آن اتفاق هرگز در زندگیتان رخ ندهد. تنها در این صورت است که می توانید از بحران ها نیز به سلامت عبور کنید.

افکار و باور های شما نقش مهمی را در میزان امیدواریتان ایفا می کند از این رو پیشنهاد می کنم تا شرکت در دوره ی تفکر عقلانی را (مدیریت باور ها ) از دست ندهید.

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *