آموزش‌ مهارت‌های زندگی

تجسم خلاق, تکنیک های تجسم خلاق, قانون جذب

تجسم خلاق و تکنیک های آن

تجسم خلاق روشی است که در آن از قوه تخیل برای خلق و تجسم سناریوهای مطلوب مان در ذهن استفاده می شود. با استفاده از تکنیک های تجسم، شما چیزی را در ذهن تصور می کنید و سپس بر روی این تصویر یا سناریو به طور مرتب تمرکز می کنید. باور اصلی درباره تجسم خلاق این است که با تغییر افکار و ادراکات خود، شما می توانید در دنیای بیرون تغییر ایجاد کنید. بسیاری از افراد موفق، ثروتمند و اثرگذار در سراسر جهان معتقدند که با تجسم رفتارها و سناریوهای به خصوصی، شما می توانید الگوهای انرژی تان را به گونه ای تغییر دهید تا اهداف و خواسته های شما با سرعت و راحتی بیشتری برایتان محقق شوند.

والاس واتلز- علم ثروتمند شدن

والاس واتلز درباره قدرت تجسم در کتابش به عنوان “علم ثروتمند شدن” که در سال 1910 منتشر شد نوشته است. اسم او تقریبا برای همه افرادی که علاقه مند به قدرتهای ذهنی هستند، نامی آشنا است. کتاب علم ثروتمند شدن یکی از پرخواننده ترین کتاب های مربوط به موفقیت در همه زمان ها است. تقریبا 100 سال بعد از انتشار، این کتاب همچنان یکی از کتاب های محبوب میلیون ها خواننده در سراسر جهان است.

در این کتاب، واتلز بینش خود را درباره محقق ساختن ثروت، یا هر خواسته ای که داریم، بیان می کند. واتلز ایده تجسم خلاق را معرفی و جنبش تجسم خلاق را شروع کرد. البته استفاده از تجسم خلاق از زمانی بسیار پیش از این، از نظریه وحدانیت هستی هندوها نشأت می گیرد.

خواندن کتاب علم ثروتمند شدن را به همه توصیه می کنم. بخشی از آن را در زیر آورده ام:

“در خانه جدید زندگی کنید؛ لباس های خوبتان را بپوشید، سوار اتومبیل شوید، به سفر بروید و محرمانه برنامه سفرهای بعدی و بهتری را بریزید. به همه چیزهایی که می خواهید به آنها برسید طوری فکر کنید یا درباره شان صحبت کنید، گویی که هم اکنون مالک شان هستید. محیط و شرایط اقتصادی ای را تصور کنید که مایلید در آن زندگی کنید و این تصور را مداوم تکرار کنید.” والاس دی. واتلز، علم ثروتمند شدن

به گفته واتلز:

همه چیز از افکار نشأت می گیرد. ما در دنیای ساخته افکارمان زندگی می کنیم. هر آنچه به طور مداوم به آن فکر کنید در زندگی تان مجسم می شود.

“اگر فردی بتواند میان افکارش و منبع اصلی افکار ارتباط برقرار کند، او می تواند موجب خلق و شکل دادن به فکرش بشود.” والاس واتلز

متمرکز بمانید. این رازی بزرگ است. برای بسیاری از مردم، متمرکز ماندن بر روی هدف شان تا وقتی محقق شود، کاری دشوار است. اما شما سعی کنید در این راه ممارست نشان دهید و این را به عنوان واقعیت زندگی تان بپذیرید. زمانی که تصمیم گرفتید واقعا چه می خواهید، آن را از آن خود بدانید. ایمان داشته باشید که به هر آنچه خواسته اید می رسید. سفارش تان را به عالم بدهید و به طور مستمر به واقعیت یافتن آن و قطعا محقق شدنش فکر کنید.

بدانید که چه می خواهید و آنقدر آن را بخواهید که دائما فکر کردن درباره اش برایتان آسان باشد. موقعیت و شرایط فعلی را مانع رسیدن به آن هدف نپندارید. این موقعیت ها و شرایط صرفا تحقق افکار گذشته شما هستند.

برای هر آنچه دارید قدردان و شکرگزار باشید. قدردان بودن شما را با منبع الهی متصل می کند، خواه آن را خدا بنامید، نیروی الهی بنامید یا روح هستی. این ارتباط و اتصال پرقدرت است که محقق شدن خواسته های شما را آسان می سازد. قدردان بودن، ارتعاشات شما را قوی تر می کند و شما را مستعد جذب (دریافت کنندگی) قرار می دهد.

“همه رویدادهای زندگی (خواه مطلوب تان باشند یا نه) شما را به سمت رشد بیشتر سوق می دهند، و از این رو موهبت هایی زندگی محسوب می شوند.” ولاس وتلز

استفاده از تجسم خلاق در بهتر کردن عملکرد ورزشی

تجسم خلاق به طور مکرر توسط ورزشکاران به منظور بهبود عملکردشان استفاده می شود. یک گلف باز می تواند بارها و بارها زدن بهترین ضربه را تصور کند. این به طور ذهنی (ماهیچه) حافظه اش را ورزیده می سازد.

در یک تحقیق مشهور بر روی تجسم خلاق که در ورزش انجام شده بود، ورزشکاران المپیک به سه دسته تقسیم شدند. گروه اول 100 درصد زمان شان را تمرینات فیزیکی داشتند. گروه دوم 75 درصد تمرین فیزیکی و 25 درصد تمرین ذهنی داشتند و گروه سوم 50 درصد تمرین فیزیکی و 50 درصد تمرین ذهنی داشتند. نتیجه تحقیق این بود که گروه سوم بهترین عملکرد را بعد از این تمرینات داشتند.

می توانیم نتیجه بگیریم که تصویرسازی ذهنی عاملی موثر در برانگیخته سازی عضلانی است که امروزه در علم اعصاب (عصب شناسی) و روانشناسی ورزشی به طور گسترده ای شناخته و پذیرفته شده است.

استفاده از تجسم خلاق برای شفا

سابق بر این، من در مزرعه تولید جوانه مشغول به کار بودم، که در آنجا ما جوانه های مختلف و سبزه گندم را در مقیاس انبوه تولید می کردیم و بدین طریق بسیاری از آبمیوه فروشی های تورنتو را تامین می کردیم. خود ما در مقابل مزرعه یک آبمیوه فروشی داشتیم که من اغلب در آن مشغول به کار بودم. من آب سبزه گندم را اغلب برای بیمارانی می گرفتم که داستان شفا یافتن آنها را مستقیما از خودشان می شنیدم، اغلب از سرطان، ولی به طور کلی از بیماری های متعدد سخت-علاج. آنها می آمدند و از ما سبدهای بزرگی از سبزه و جوانه می خریدند. بسیاری از آنها به طور هفتگی یا دو هفته یک بار برای خرید پیش ما می آمدند. نکته جالب این بود که من در این برخوردها، با داستان های متعددی مبنی بر شفا یافتن موفقیت آمیز این افراد می شنیدم، و اینکه یک عامل مشترک در همه آنها وجود داشت، البته جدای از جوانه ها و آب سبزه گندم.

عامل مشترک میان موارد موفق در شفا پیدا کردن، تجسم خلاق بود.

نکته جالب توجه این بود که حتی تکنیک های تجسمی که بسیاری از آنها استفاده می کردند نیز مشابه هم بود. یکی از مشتریان محبوب من، مردی حدود 80 ساله بود که در تجسم خود، تصور می کرد هنگامی که خون در رگ هایش جریان دارد، پرندگان کوچکی می آیند و سلولهای بدخیم و ناسالم را از آن خارج می کنند. او می گفت نمی تواند با اطمینان بگوید که این تجسم او را شفا داده است، چرا که در کنار آن از درمان های جایگزین دیگری نیز استفاده کرده بود. اما من به جرات می گویم که تجسم نقش بزرگی در شفای او داشته زیرا داستان های متعدد مشابهی را شنیده ام که همه با تجسم خلاق، به همین نتیجه ختم شدند. من از مردم روش های مختلف معالجه را می شنیدم. اما تجسم خلاق همیشه در موارد مختلفی که افراد توانسته بودند خود را شفا بدهند مشترک بود.

افراد مشهوری که از تجسم خلاق استفاده کرده اند

بسیاری از افراد مشهور ادعا می کنند که تجسم خلاق در موفقیت آنها نقش قابل توجهی داشته است. برخی از آنها عبارتند از، اوپرا وینفری، تایگر وودز، آرنولد شوارتزنگر، آنتونی رابینز، بیل گیتس، ویل اسمیت، درو بری مور و الن دی جنرس. بسیاری از مردم از تجسم خلاق برای غلبه بر چالش های زندگی و تجسم موفقیت خود بسیار پیش از موفق شدن استفاده کرده اند.

جیم کری در سال 1987 یک چک 10 میلیون دلاری برای خود نوشت. او تاریخ چک را برای مراسم شکرگزاری سال 1995 قرار داد. او این ماجرا را برای سالها تجسم کرد و در سال 1994 او 10 میلیون دلار برای نقشش در فیلم احمق و احمق تر دریافت کرد.

در سال 2007، اوپرا وینفری در مصاحبه ای با لری گینک به او گفت، “شما عملا می توانید واقعیت زندگی تان را با تغییر افکارتان تغییر دهید.”

ذهن واقعا ماهیتی خارق العاده دارد. آرنولد شوارتزنگر می گوید، “قبل از اینکه لقب آقای جهان را کسب کنم، در مسابقات طوری وارد می شدم گویی که آن مکان متعلق به من است. آنقدر در ذهنم آن مسابقات را برده بودم، احساسم این بود که لقبم همین است. سپس وقتی وارد دنیای سینما شدم، باز از همین تکنیک استفاده می کردم. من روزانه تجسم می کردم که هنرپیشه ای موفقم و درآمدی بالا دارم.”

آرنولد هم می گوید، “همه چیز در ذهن اتفاق می افتد.”

“خانم ها و آقایان، من زمانی که بچه بودم، یک رویاپرداز بودم. من کتاب های مصور می خواندم و همیشه خود را جای قهرمان آن داستان ها می پنداشتم. وقتی فیلم می دیدم نیز خود را قهرمان داستان می دیدم. بنابراین هر رویایی که متصور می شدم صدها بار به واقعیت پیوسته شده است.” الویس پریسلی

“من تجسم می کردم آن جایی که دوست دارم و در موقعیتی که مایلم هستم. تصور کردم چگونه بازیکنی می خواهم باشم. من دقیقا می دانستم که به کجا مایلیم برسم، و بر رسیدن به آن نقطه تمرکز کردم.” مایکل جردن

چگونه تجسم خلاق را تمرین کنیم

از خواسته(های)تان یک سناریوی دقیق و همراه با جزئیات بسازید. در ذهن تان این تصویر را بسازید که آنچه می خواهید را دارید و یا مشغول انجام دادنش هستید. این سناریو را بارها و بارها تجسم و تکرار کنید.

هر روز حداقل 5 دقیقه را به تجسم چیزی که می خواهید اختصاص دهید. اگر بتوانید این را تبدیل به عادتی روزانه در خود کنید و هرچه بیشتر بتوانید تجسم کنید، بهتر و سریعتر به نتیجه می رسید. برای خود روزانه 10 تا 30 دقیقه زمان اختصاص دهید. از قبل مشخص کنید که چه مقدار زمان می خواهید به آن اختصاص دهید و به این تعهد پایبند باشید. این زمان را طوری مشخص کنید که بتوانید از شلوغی ها و موارد برهم زننده حواس رها شده و خلوت کنید. مکانی خلوت برای آرامسازی انتخاب کنید و هر چه بیشتر اهداف تان را تجسم کنید، سریعتر به آنها دست خواهید یافت.

همیشه تجسم کنید که آنچه می خواهید را در آن لحظه به دست آورده اید. این یک حقه ذهنی و بخش مهمی از فرآیند تجسم است. شما در آرزوی دست یافتن به این هدف یا خواسته نیستید. بلکه لازم است احساس کنید همین امروز به آن خواسته یا هدف دست یافته اید. شما باید بتوانید آن خواسته را در تجسم تان زندگی و احساس کنید. ذهن ناهوشیار نمی تواند میان تخیل و واقعیت تمایز قائل شود. در نتیجه ناهوشیار شما برطبق تصاویری که تجسم کرده اید عمل می کند، خواه این تصاویر در زندگی واقعی فعلی شما باشند یا نه.

در فرآیند تجسم خلاق، از همه حواس تان استفاده کنید. چه چیزهایی می بینید؟ چه می شنوید؟ آن حالت چه بو یا احساسی برای شما دارد؟

به طور اول شخص تجسم کنید. منظور من این است که خود را در موقعیت موفقیت آمیز یا حالت مطلوب، از دریچه چشمان خود ببینید و نه به صورت یک ناظر سوم شخص. تصور سوم شخص، و یا مشاهده خود از بیرون نیز می تواند نتیجه بخش باشد، اما اثر آن به مراتب کمتر از تجسم اول شخص است. بودن و تجربه کردن از بدن خود در حالت تجسم خلاق بسیار قدرتمند است، زیرا این حالتی است که ما در واقعیت زندگی را می بینیم و تجربه می کنیم.

هرچه تجسم شما واقعی تر باشد، اثر آن بیشتر و قویتر خواهد بود. از تجسم تان لذت ببرید و بزرگ بخواهید. تجسم تان را به صورت فیلم ببینید و نه صرفا یک تصویر. به آن رنگ و جزئیاتی ظریف اضافه کنید. برایش موسیقی پیش زمینه بگذارید. آن را واقعی و هیجان انگیز کنید.

اهدافتان را به طور عینی مجسم کنید. این سناریو را تصور کنید که اگر به خواسته تان برسید، بعد از آن زندگی چگونه خواهد بود. همین الان با فروشنده ملک تان معامله کرده اید. حالا زندگی کردن در آن خانه چه حسی دارد؟

از زمان تجسم خلاق تان لذت ببرید. آن را زمانی خوش و در عین حال آرامش بخش مخصوص به خود سازید. با وجودیکه این زمان که به تجسم اختصاص می دهید زمان خوش و فارغ از تلاش و کار روزانه شما خواهد بود، احتمالا همین زمان نیز مفیدترین زمان روز شما می شود. شما می توانید با لم دادن و ذهن تان را معطوف به تجسم خلاق کردن، بیش از آنچه تصور می کنید بدست آورید.

و در انتها، و البته مهم تر از همه: بزرگ بخواهید! برای ذهن، بالفعل ساختن یک دکمه، به اندازه یک الماس زمان و انرژی می برد. گاهی اوقات، سخت ترین بخش تجسم خلاق، انتخاب فکری است که می خواهید به منصه ظهور برسانید. بزرگ فکر کنید و فکرتان را دنبال کنید.

نوشته Robin Gregory

ترجمه مارال شیخ زاده

 

مطالب مرتبط:

دوره تجسم خلاق

هفت قانون معنوی موفقیت

قوانین شکرگزاری

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

2 پاسخ

  1. مقالات بسیار عالی بود برایم خیلی مفید و آموزنده و ارزشمند استاد عزیزم خدای عزیزم رو شاکر هستم که در کلاسهای شما شرکت میکنم و یاد میگیرم درسها رو با عشق و محبتی که شما با تک تک ما بر خورد دارید و با تمام و جودتون از ته قلب آموزش میدهید متشکرم از شما من آزیتایی رو مبینم که توجه ام به هر کاری انجام میدهم بیشتر شده دقتم به صداها همینطور به تک تک داشته هایم بیشتر توجه میکنم وقتی میخوام چهیی بخورم صدای شما تو گوشم میاد که بنشین و چایی رو فقط بخاطر خوردن چایی بخور و به چیز دیگری فکر نکن در خواب و بیداری شما و صحبتهاینان در من هست خیلی خوشحالم صدای پرنده ها میاد به شما سلام میرسانند

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *