آموزش‌ مهارت‌های زندگی

تغییر عادتها در مغز چگونه اتفاق می افتد؟

تغییر عادتها در مغز چگونه اتفاق می افتد ؟

کمی بیش از یک دهه ی بیش بسیاری از دانشمندان معتقد بودند که بعد از بزرگسالی مغز تغییری نمی کند و مدارهای مغزی غیر منعطف ثابت باقی می مانند . اما پیشرفت هایی که در دهه ی پیش در علوم اعصاب حاصل شده به ما نشان می دهد که باور قبلی درست نبوده است.

مغز ما در سراسر زندگی می تواند تغییر کند و تغییر هم می کند دانشمندان این خاصیت انعطاف پذیری مغز را نورو پلاستیسیته می نامند .

نوروپلاستیسیته چگونه عمل میکند ؟اگر مغز را مانند یک شبکه ی ه هم متصل پویا در نظر بگیرید هر بار که به چیزی فکر میکنید ،احساسی دارید ،یا کاری را انجام می دهید میلیاردها مسیر مدار عصبی در مغز شما فعال می شود . برخی از این مسیرها قوی تر هستند اینها همان عادتهای ما هستند . هر بار که ما به شکل خاصی فکر می کنیم ،فعالیت به خصوصی را تمرین میکنیم ،و یا احساس به خصوصی را تجربه میکنیم ما مسیر مربوط به آن حالت ذهنی را تقویت کرده ایم. هر بار برای مغز ما پیمودن آن مسیر ساده تر میشود و تنها با فکر کردن درباره موضوعی ،یاد گرفتن مهارت جدید و یا انتخاب یک احساس متفاوت ما مسیر عصبی را در مغزمان رقم می زنیم .

تکرار رفتار جدید مغز ما از مسیر عصبی مربوط به این رفتار بیشتر استفاده کرده و فعال شدن این فکر ،احساس ،یا عملکرد جدید برای ما آسانتر میشود و این رویه ی جدید برای ما عادت میشود به این ترتیب مسیر یا عادت قبلی کمرنگ تر میشود .این فرآیند تغییر مدار بندی مغز یعنی ایجاد مسیرهای جدید و تضعیف مسیرهای قدیمی همان نوروپلاستیسیته در عمل است .

خبر خوب این است که همه ی ما این قدرت را داریم که یاد بگیریم و تغییر کنیم و اینکار را با تغییر مدار بندی مغزمان انجام می دهیم . اگر تا به حال توانسته ایم یک عادت بد را تغییر بدهید یا درباره موضوعی متفاوت بیندیشید شما مسیر عصبی جدیدی در مغزتان فعال کرده اید یعنی نورو پلاستیسیته را دت اول تجربه کرده اید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *