آموزش‌ مهارت‌های زندگی

تله ها همان طرحواره های ناکار آمد است. طرحواره چیست؟ طرحواره مجموعه ایی از نتیجه گیریهایی است که در ذهن فرد معمولا در سالعای اولیه زندگی درباره خودش با دیگران و کل زندگی میکند. این نتیجه گیریها به شکل طرحواره می ماند. حالا اگر این نتیجه گیریها احساس قدرت، اعتماد به خود، اعتماد به زندگی، انگیزه و احساس خوب برای امیدوار بودن بدهد طرحواره های کار آمد و مفید هستند که برای رشد مفید هستند. اما خیلی از آدمها در اثر تجربیات سختی که در دوران کودکی داشتند و از لحاظ ذهنی و ژنتیک مستعد این بودند که نتیجه گیریهای منفی راجب آن ماجرا داشته باشند، طرحواره هایی را ساختند که به آنها طرحواره های ناکارآمد میگویند.
این تله ها تله هایی است که فرد خودش ساخته است خودش در آنها گیر میکند و برای خودش مشکل ایجاد میکند. افراد وقتی حالشان بد است حال اطرافیان را هم بد میکنند برای این است که وقتی با موقعیتی روبه رو میشوند تفسیرشان درباره موقعیت بر مبنای آن طرحواره ناکارآمد بسیار مخرب و نادرست است.
باید این تله ها را در خود بشناسید و وقتی شناختید تصمیم بگیرید از این تله ها خارج شوید.

برای آشنایی بیشتر می توانید از دوره تله مهرطلبی،کمالگرایی و استحقاق استفاده کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *