آموزش‌ مهارت‌های زندگی

خواص مدیتیشن چیست؟ مدیتیشن چه کمکی به ما می کند؟

خواص مدیتیشن چیست؟ چگونه می توان از آن در راستای بهبود زندگی و سلامت جسمی و روحی استفاده کرد؟ مدیتیشن روشی بی ضرر و حتی مفید برای آرام کردن ذهن است. به وسیله مدیتیشن شما می توانید به آرامش روانی برسید. روش های گوناگونی وجود دارد که از طریق آن ها می توان ذهن را خالی کرد و هوشیاری را تغییر داد. خوابیدن نیز یکی از این روش هاست. مدیتیشن بر خلاف برخی از دیگر روش ها مثل مصرف مواد مخدر نه تنها مضر نیست بلکه برای سلامت روحی شما مفید نیز می باشد. همچنین می تواند موجب بهبود وضعیت سلامتی و کاهش درد هم بشود.

در مدیتیشن فرد تمام تمرکز و ذهن خود را به درون بدن محدود می کند و تمام توجه خود را به درون می برد تا بتواند به آرامش روحی و جسمی برسد. با انجام مدیتیشن قرار نیست شما به فرد دیگری تبدیل شوید بلکه می آموزید که از بیرون به احساسات خود بنگرید و بدون قضاوت شروع به درک این احساسات کنید. در ادامه به این مسئله که مدیتیشن چیست و چگونه انجام می شود بیشتر خواهیم پرداخت.

جهت کسب آسان این مهارت می توانید دوره غیر حضوری مدیتیشن  را مشاهده کنید. همچنین شما می توانید در جهت ارتقا و توسعه شخصیت خود سایر دوره های غیر حضوری مهارت های زندگی را هم بررسی کنید.

خواص و فواید مدیتیشن :

مدیتیشن هم مانند هر مهارت دیگری نیاز به یادگیری دارد. شما می توانید با صرف زمان به یادگیری این مهارت بپردازید. اگر برای شما به تنهایی آموختن این مهارت سخت است می توانید از یک معلم مدیتیشن کمک بگیرید و یا دوره های آموزش مدیتیشن را دنبال کنید‌.

 

خواص مدیتیشن

استرس و اضطراب خود را از بین ببرید

استرس یکی از مشکلات جامعه کنونی ماست. یکی از عمده ترین دلایلی که برخی تشویق به یادگیری مدیتیشن می شوند مدیریت استرس است. چرا که به وسیله مدیتیشن می توانید به استرس خود غلبه کنید و بر آن پیروز شوید. استرس باعث ترشح مواد شیمیایی مثل سیتوکین در بدن می شود. پس کاهش استرس قطعا سلامت ذهنی و جسمی بیشتری را برای شما به دنبال خواهد داشت.

با کاهش استرس، اضطراب زندگی و اضطراب کاری را هم می توانید از بین ببرید. مدیریت اضطراب و حملات مربوط به آن از طریق مدیتیشن می تواند میسر شود. اضطراب کمتر می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد و همچنین روحیه شما را افزایش دهد. ما در دوره های مدیریت اضطراب به شما می آموزیم که چگونه به این حس خود غلبه کنید.

سلامت عاطفی ، هدیه مدیتیشن به شماست

با انجام مدیتیشن دید مثبتی نسبت به زندگی و حوادث موجود می یابید که به شما کمک می کند تا مشکلات را با تمرکز و آسودگی بیشتری حل کنید. از آنجایی که استرس باعث ترشح موادی می شود که منجر به افسردگی می شوند. با کاهش استرس به وسیله مدیتیشن و افزایش سلامت جسمی و روحی زندگی شادتری خواهید داشت.

افزایش خود آگاهی و توجه

از طریق برخی از راه های مدیتیشن شما می توانید شناخت و توجه خود را افزایش دهید و به رشد فردی و بهبود کیفیت زندگی بپردازید. همچنین می توانید معنا و مفهوم زندگی را بهتر دریابید. با تبدیل مدیتیشن به یک عادت بلند مدت قدرت تمرکز در شما افزایش می یابد.

با مدیتیشن حافظه قوی تری داشته باشید.

با افزایش سن معمولا حافظه افراد ضعیف می شود. با انجام مدیتیشن و تبدیل آن به عادت شما می توانید ذهن خود را جوان نگه دارید. مطالعات گسترده ای در این راستا صورت گرفته است که نشان می دهد این سبک های تفکر ، توجه، حافظه و تمرکز را بهبود می بخشد و ضعیف شدن حافظه که ناشی از افزایش سن می باشد را به تاخیر می اندازد.

بهبود کیفیت رفتار و مهربانی

یکی دیگر از خواص مدیتیشن که موجب بهبود زندگی و سلامت رفتار شما می شود، افزایش احساسات مثبت در شماست. این احساسات می تواند نسبت به خودتان و یا دیگران باشد. لذا از این طریق شما با توسعه افکار مثبت مهربانی به دیگران را از خود بروز می دهید. احساسات مثبت ناشی از تفکر مثبت و عمیق است که می تواند موجب کاهش رفتار منفی در شما شود. از طریق مدیتیشن می توانید تعارضات رفتاری با اطرافیان خود را به حداقل برسانید و کنترل خشم را در خود افزایش دهید.

مبارزه با اعتیاد از طریق مدیتیشن

از دیگر خواص مدیتیشن می توان به مبارزه به رفتار هایی است که برای شما تبدیل به اعتیاد شده اند. با آرام کردن ذهن و افزایش آگاهی و توجه درونی می توانید به رفتار های خود با دید بازتری بنگرید. از این طریق رفتار های اشتباه را از زندگی خود حذف خواهید کرد و رفتار های درست و مثبت را جایگزین آن ها می کنید. با تقویت اراده خود از طریق مدیتیشن می توانید وابستگی های اشتباه خود را ترک کنید.

کیفیت خواب خود را بهبود بخشید

خواص مدیتیشن در زمینه های گوناگونی مشهود است. یکی از عمده ترین خواصی که می تواند فواید دیگری را هم به دنبال داشته باشد افزایش کیفیت خواب است. بی خوابی و نداشتن خواب آرام دغدغه نیمی از افراد جامعه است.مدیتیشن بدن شما را آرام و ذهنتان را خالی می کند و به وسیله آن می توانید به راحتی به خواب بروید.

تاثیر مدیتیشن در کاهش درد

احساس درد یک حالت ذهنی است. تحقیقات نشان می دهد بیمارانی که مدیتیشن را به صورت مرتب انجام می دهند درد کمتری احساس می کنند. مدیتیشن حتی می تواند موجب بهبود بسیاری بیماری ها شود. چرا که برخی بیماری ها ناشی از عدم آرامش مغز می باشند. لذا با افزایش آرامش ذهنی و ایجاد احساس مثبت این بیماری ها کاهش می یابند.

کاهش فشار خون و حملات قلبی

از دیگر خواص مدیتیشن که می تواند منجر به کاهش مشکلات جسمانی شود کاهش ضربان قلب است. از این طریق پمپاژ قلب نظم میگیرد و عملکرد ضعیف قلب که می تواند به علت بالا بودن فشار خون باشد را بهبود می بخشد.

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

9 پاسخ

  1. سلام استاد تشکر از مقاله شما
    مدینیشن باعث آرامش روح و آرامش روح باعث کنترل زندکی .بهبود استرس و اضطراب هایمان و بهبود عملکرد سیستم گوارش و خلق و خوی ما می شود با انجام مدیتشن اتصال با او برقرار می شود تمام ذره ذره وجود مان از او هست با مدیتشن سیمهای ما به او متصل میشود و انرژی از کائنات دریافت می کنیم

  2. مدیتیشن تنها راه رسیدن به سکوت و سکون هست. ذهن ما در تمام روز مشغول و پر کار هست و باعث میشه که بدن ما رو خسته و فرسوده کنه و در رفتار ما تاثیر بگذاره. وقتی در منطقه سکوت ذهنی(مدیتیشن) قرار میگیریم ذهنمون رو آزاد میکنیم از هر چی فکر و خودگوییهای درونی که داریم. در اون زمان که در اصل زمان حال و اکنون است ما با ریتم قلب و نفسمون یکی میشیم. این یکی شدن ما رو وصل میکنه به اون نیرویی که قلب و نفس ما رو به این زیبایی آفریده و آرامش، عشق، مهربانی، صلح ، خلاقیت، رضایت را در ما بوجود میاره،. وقتی ما به آرامش و عشق و غیره برسیم سلولهای بدن ما شروع به تغییر میکنه این تغییر یعنی بهتر شدن در مسیر رشد و سلامت. پس مدیتیشن رو باید جدی گرفت و هر روز برای خودمون و آرامش و سلامت واقعیمون انجامش بدیم. ممنون از اطلاعات و این مقاله عالی.

  3. با سلام،،مقاله هم گویای تمام صحبتهای خانم دکتر در لایو صبحگاهی امروز بود .بسیار عالی ،،البته من در انجام مدیتیشن کمی ضعیف بودم و برایم یه جا نشستن اون هم به مدت ده دقیقه سخت بود،،برای همین تصمیم گرفتم ،سه تا پنج دقیقه انجام بدم،و حواسم تماما”به دم و بازدمم باشه،،و بازدم طولانی تر.در حالت نشسته و پشت صاف و دستها روی پاها،،آروم ،تا در این حالت با اتصال با درون از بیرون خارج شده و ذهنی آگاه که سکوت رو در این لحظه تجربه کنیم.در منطقه آلفا ،که امواج مغناطیسی قوی وجود دارد،،این روش برای آرام سازی و سکوت کمک میکنه بر استرس و اضطرابمون غلبه کنیم بر بیش فعالی بر خیلی از ناراحتی های جسمی و بیماریها فائق شویم..باتشکر

  4. سلام خدمت شما روزتون پر از برکت الهی…من خیلی وقته مدیتیشن میکنم. به لحاظ رفتاری آرومتر شدم(البته در کنار شرکت در سایر کلاسهای شما)… پهلوم یه دردی داشت که هر از چند گاهی میومد سراغم و دکترم رفته بودم مشکلی نبود . الان بهترم خودم حس میکنم درد عصبی بوده و با آرامش روانم احتمالا کم و تقریبا ناپدید شده.

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *